pb.pl
w schowku Tylko dla zalogowanych czytelników
zaloguj się
lub zarejestruj
dodaj do schowka

„Codziennie niskie ceny” już nie przyciągają

KUP LICENCJĘ
Marcel Zatoński
Pin It email print

W stawce najlepiej ocenianych przez Polaków sklepów doszło do sporych przetasowań. Awansują sieci kojarzone z jakością.

 

Notowania

ALMA, NFIEMF

Po biżuterię do Aparta, po kosmetyki do Rossmanna, po wszystko na Allegro i po jedzenie do Almy — tam w tym roku Polacy zaglądali z największą przyjemnością. Takie są wyniki przeprowadzonego w Polsce po raz drugi przez OC&C Strategy Consultants badania „Postrzeganie ofert sieci detalicznych 2013”. W porównaniu z ubiegłym rokiem w pierwszej dziesiątce najlepiej ocenianych sklepów na rynku utrzymały się Rossmann, Allegro, Empik, Douglas i Sephora, a wypadły z niej H&M (jest 11.), Reserved, Super-Pharm, Biedronka i IKEA (której w tym roku nie badano).

Triumf wszechstronnych

— W porównaniu z ubiegłym rokiem widać w Polsce przesunięcie akcentów — niskie ceny nie są decydujące, a np. dyskonty tracąna rzecz supermarketów. Klienci coraz bardziej cenią szeroki, różnorodny asortyment i można spodziewać się, że w ich oczach zyskiwać będą sieci stawiające na specjalną ofertę — choćby mięsną czy rybną w przypadku sieci spożywczych — której nie mają konkurenci — mówi Jarosław Kosiński, partner w polskim biurze OC&C.

Firma doradcza przeprowadziła badanie w 9 krajach — w Polsce pytano o opinię o 50 sieciach detalicznych, a ranking stworzono na podstawie 18 tys. indywidualnych ocen. We wszystkich kategoriach na najwyższym stopniu podium wymieniały się tylko dwie firmy: Apart i Allegro. Prowadzący w Polsce 184 salony jubilerzy wygrali w tym roku pod względem jakości produktów, poziomu obsługi i wyglądu sklepu, a także zaufania wobec marki — oraz w rankingu ogólnym. Internetowy serwis aukcyjny, który zwyciężył w ubiegłorocznej edycji badania, był natomiast bezkonkurencyjny w oczach klientów, jeśli szło o niskie ceny, ich stosunek do jakości, szerokość asortymentu i adekwatność produktów do potrzeb klientów.

Bardzo dobrze oceniany przez polskich klientów jest też drogeryjny Rossmann, który jako jedyna sieć na rynku mieścił się w czołowej szóstce w każdej z badanych kategorii, a pod względem poziomu cen postrzegany był gorzej tylko od Allegro i Biedronki.

Ufni klienci

Niskie ceny jednak, jak się okazuje, przestały decydować o opinii klientów o sklepie, zwłaszcza w przypadku sieci spożywczych. Najlepiej postrzegana pod tym względem Biedronka w tym roku przegrała m.in. z delikatesami Alma oraz Piotr i Paweł, nadrabiającymi m.in. jakością i szerokością asortymentu, a także poziomem obsługi.

— Klienci znieczulili się już na hasło „niskie ceny” — w tej branży było ono tak często komunikowane, że przestało odróżniać jedne sieci od drugich — uważa Jarosław Kosiński. Z badania wynika także, że klienci lepiej oceniają sieci, które oprócz tradycyjnych sklepów prowadzą też sprzedaż w internecie — podnosi to ich ocenę o ok. 8 proc.

Co w takim razie było w tym roku najważniejsze dla polskich klientów? Jak się okazuje — podobnie jak na rynkach zagranicznych — było to zaufanie. Według ekspertów OC&C, polscy konsumenci przywiązują do niego tak dużą wagę z dwóch powodów. Sieci z jednej strony tracą z powodu nieuczciwych praktyk — w mniemaniu klientów, powszechnych — jak zmniejszanie wagi produktów bez zmieniania cen czy fikcyjnego cięcia cen po ich chwilowym podniesieniu.

Z drugiej strony, najlepsi w rankingu zyskują zaufanie, np. pozwalając na zwrot produktów bez podania przyczyn. Co ciekawe, tylko w jednym segmencie rynku detalicznego to nie zaufanie do sklepu odgrywa dla klientów najważniejszą rolę. W przypadku branży odzieżowej większą wagę przykłada się m.in. do asortymentu, wyglądu sklepu i poziomu cen. W globalnej edycji badania najlepsze oceny zebrał Amazon, wyprzedzając niemiecki drogerie DM i specjalizującą się w mrożonych artykułach spożywczych francuską sieć Picard.

© Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

10 Komentarze

Tommy Walker 2013-10-03

Za dwa-trzy lata okaze się, że Biedronka zdrowo przeinwestowała w Polsce. I będzie mozna niedrogo odkupić trochę lokali po upadłych "dyskontach"

Zębaty 2013-10-03

Przeinwestowała i to sporo. Teraz Biedronka jest w każdej mieścinie nawet takiej 2 tys ludzi. A w tych sklepach tak naprawde nic nie ma.

abc 2013-10-03

Nadal korzystam z biedronki i nie widzę dla niej porządnej alternatywy. Nie da się tam kupić wszystkiego, ale 90% potrzebnych rzeczy i po to tam chodzę. Jakośc niższa niż na początku, ale nadal w miarę, porównując do pozostałych. Alma? Byłem w Almie dwa dni temu, chciałem chleb kupić. Owszem wszystko ładnie i pięknie wygląda, ale ceny są tam chore - nie wiem może to temu, że byłem w Promenadzie, ale wątpię. Nie wiem kto i jak robił te badania, że Alma wyszła bardziej popularna od Biedronki. Tak samo H&M czy Reserve w pewnych produktach nie mają dla mnie równych - tylko trzeba wiedzieć co gdzie wybierać

Mikroprzedsiębiorca umoczony w kredyty i okradany przez ZUS 2013-10-03

w biedronce tanio to już było ! mleko podrożało o 20% w kilka tygodni

Barkley 2013-10-03

mleko kolego podrożało wszędzie...a co do niskich cen w biedronce to szał już minął, zamienniki są wszędzie, co do jakości to nie będę się wypowiadał bo nie korzystam.

Wiadomości dnia na www.pb.pl


News

Panie, chodź Pan na forex

Reklamowa ofensywa firm...
News

Koniec wakacji

Kończy się sierpień, a z nim wakacje i letnia hossa…....
News

Narodowi czempioni a prywatni pretendenci

Od dobrych kilku kwartałów...
News

Luz blues w gospodarce

Luzowanie ilościowe. To hasło, które zdominowało...
News

Kontrakty terminowe na WIG20 na...

Kontrakty terminowe na...
News

Bez marginesu bezpieczeństwa

Budżet na 2017 r. jest...
News

Kontrakty terminowe na WIG20 na piątek,...

Kontrakty terminowe na...
News

Rząd wycisza głos samorządu

PiS przyjęło generalny...
Najlepsze blogi o biznesie

Ranking gorących spółek

0.66 
0.42 
0.38 
0.30 
0.27 

Sekcje

Oferty Pulsu Biznesu