Legendy Motosportu

Praktycznie od początku istnienia samochodu producenci oraz ich współpracownicy podejmowali różne działania, dzięki którym ich auta mogły z powodzeniem startować w wyścigach i rajdach, co doskonale przekładało się na sprzedaż „cywilnych” wersji.
Bądź co bądź nabywając zwykły, rodzinny samochód od marki startującej w motosporcie, każdy klient ma świadomość, że nabywa także cząstkę owej wyczynowej legendy.





Ale czym innym jest przerabianie samochodu, czym innym tworzenie stajni wyścigowych, a czym innym produkcja samochodów fabrycznie już, a więc od chwili projektowania, należących do absolutnej elity wyczynowej. Takich „marek wewnątrz marek” było i jest wiele – warto tu przytoczyć te najbardziej znane, wręcz ikoniczne dla historii samochodu (alfabetycznie): Abarth (od 1971 r. w Grupie Fiata), Quadrifoglio Verde (od 1946 r. oficjalna submarka dla najbardziej sportowych modeli Alfy Romeo), RS (od 1994 r. tworząca najmocniejsze odmiany Audi), M GmbH (od 1972 r. zajmująca się przystosowywaniem aut BMW do wyścigów), Nismo (od 1984 r. projektuje i produkuje wyczynowe modele Nissanów), Renault Sport (od 1976 r. przejęło wszystkie działania i zadania od sportowych marek należących do Renault – Alpine i Gordini), Subaru Tecnica International (od 1988 r. przygotowuje rajdowe odmiany modeli Impreza) – no i oczywiście AMG. AMG to firma, którą w roku 1967 stworzyło dwóch inżynierów-silnikowców, Aufrecht i Melcher w Großaspach (stąd skrótowiec AMG), by produkować wyczynowe silniki do motosportu. Ponieważ obaj przed usamodzielnieniem pracowali w Mercedesie i odchodząc z tej pracy, nigdy nie zerwali przyjaznych kontaktów, a i właściwie nigdy nie zajmowali się konstruowaniem wyczynowych aut innych aut niż właśnie Mercedesów (ich konstrukcje zdobywały mnóstwo nagród i wygrywały w seriach wyścigowych oraz najważniejszych imprezach wyczynowych), ich firma właściwie od zawsze była uważana za markę specjalizującą się w konstruowaniu wyczynowych samochodów na bazie Mercedesów. Ten związek został oficjalnie potwierdzony w roku 1993, gdy AMG wszedł w skład koncernu Daimler-Benz.
To, co najbardziej wyróżnia markę AMG na tle firm o podobnym profilu działalności, to charakter aut oferowanych na rynku pojazdów drogowych. Są one oczywiście piekielnie mocne i supersportowe, ale również stanowią nawet na tle ekskluzywnych przecież z natury modeli Mercedesa wyjątkową elitę. Samochody dla najbardziej wymagających i wybrednych. Najbardziej luksusowe, najszybsze, najlepsze.



Bogata historia

Inżynierowie Hans-Werner Aufrecht i Erhard Melcher, silnikowcy zatrudnieni w firmie Daimler-Benz, w roku 1967 założyli własną „stajnię wyścigową”, której pełna nazwa brzmiała Aufrecht, Melcher, Großaspach,
Motorenbau und Entwicklungsgesellschaft mbH, z założeniem, że będą na bazie konstrukcji swego poprzedniego pracodawcy – Mercedesów – tworzyć auta wyczynowe.




Już pierwszy ich pomysł okazał się tyleż szokujący, co wyjątkowo owocny: 300 SEL 6.8 AMG, jak w bardzo afektowany sposób sami określali swój wyścigowy pojazd, sprawił, że zmieniono wszystkie światowe regulaminy wyścigowe. Bo samochodem tym była największa produkowana wówczas seryjnie przez Mercedesa limuzyna: W109, 300 SEL 6.3. Przekładając to na polski: klasa S w przedłużanej wersji, wyposażona w monstrualnie wielki silnik V8 o pojemności 6,3 l. Jak wiadomo, takie samochody służą do dostojnego przewożenia VIP-ów, a na tę akurat limuzynę stać było bardzo niewielu. Na świecie istniał tylko jeden samochód o większym prestiżu: wyposażony w ten sam silnik Mercedes 600 Pullman. Cała reszta limuzyn, wliczając w to najbardziej ikoniczne marki brytyjskie, ustawiały się w kolejce poniżej tej dwójki. A panowie Aufrecht i Melcher sprawili, że 300 SEL 6.3 zmienił się w demona szybkości i możliwości czysto wyczynowych. Po ich „kuracji” miał silnik 6.8 o mocy przeszło 450 KM! I zajął w 1971 r. 2. miejsce w generalnej klasyfikacji jednego z najbardziej prestiżowych długodystansowych wyścigów świata: Spa 24 h. W związku z czym – już po raz trzeci w historii Mercedesa – za sprawą auta z trójramienną gwiazdą szybko zmieniono przepisy wyścigów tak, by niemożliwe stało się wystawianie do walki aut tej klasy.
Co popsuło szyki firmie AMG, ale na krótko. Bo sława, jaka otoczyła mała firmę dwóch silnikowców, uruchomiła już lawinę. AMG zaczęło być wykorzystywane przez dziesiątki teamów wyścigowych do przygotowywania aut do wyczynu, a co ambitniejsi sportowo klienci Mercedesa ruszyli do siedziby AMG po specjalne wersje zamawianych przez siebie limuzyn, coupe i kabrioletów. Wystawiając własne i konstruując partnerskie auta wyczynowe oraz realizując zamówienia specjalne Daimler-Benza oraz jego klientów, AMG było coraz bardziej intensywnie obecne na rynku luksusowych i wyczynowych modeli. Zarazem zacieśniało współpracę z Daimler-Benzem, by w roku 1988, po 3-letniej współpracy, zaprezentować model W201 AMG, który już oficjalnie jako Mercedes-AMG wystawiono w serii wyścigowej DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft), jednej z najlepszych i najbardziej pasjonujących, najbardziej prestiżowych imprez światowego motosportu. W 1990 r. na rynek wyjechał jeden z najbardziej ikonicznych modeli Mercedes-AMG wszech czasów: W124 500E. Po prostu symbol tego, co może znaczyć tuning AMG. Doskonale przebiegająca współpraca, polegająca m.in na projektowaniu i oferowaniu najwyższej klasy osprzętu dla wszystkich seryjnych modeli Mercedesa, zaowocowała podpisaniem umowy o pełnej współpracy z Mercedesem – w roku 1993 AMG stało się oficjalnie częścią koncernu odpowiadającą za najwyższy stopień indywidualizacji samochodów marki Mercedes-Benz. Obecnie wszystkie produkowane modele Mercedes-Benz mają co najmniej wersję stylistyczną AMG w palecie specyfikacyjnej, a poza klasami B oraz V i modelem Citan – także odrębny wariant supersportowy Mercedes-AMG.



Więcej mocy i sportowy design

AMG to marka należąca do koncernu, specjalizująca się w konstruowaniu wyczynowych samochodów na bazie Mercedesów. Co oznacza, że każdy samochód noszący logo AMG należy do tej samej rodziny, co wszystkie Mercedesy, jest otoczony identyczną gwarancją, niezależnie od tego, że w porównaniu z seryjnymi wariantami jest zwykle pojazdem o wyczynowych możliwościach.




W przypadku modeli AMG, auto otrzymuje co najmniej dalece zmodyfikowane elementy układów napędowego, jezdnego i hamulcowego – w przypadku silników zwykle są to jednak kompletnie inne jednostki napędowe. Projektowane, konstruowane i testowane właśnie w AMG. O wiele potężniejsze od innych silników w gamie modelowej. Zapewniające ekstremalne osiągi – a jednak spełniające wszystkie najostrzejsze wymagania natury ekologicznej, tak samo jak każdy inny pojazd spod znaku trójramiennej gwiazdy. Skrzynie biegów są wzmacniane, otrzymują zmodyfikowane oprogramowanie, zawieszenia i hamulce są przygotowywane do maksymalnej wydajności i wytrzymałości – ale przy zachowaniu wszystkich cech, jakimi charakteryzują się „cywilne” wersje modeli Mercedesa: wyczyn to jedno, a najwyższy komfort resorowania, akustyczny i jakościowy są najwyższymi priorytetami. A AMG jeszcze podnosi poprzeczkę, oferując klientom jeszcze większe możliwości personalizowania swych aut, z wykorzystaniem nawet zupełnie niekonwencjonalnych materiałów. Produkt, który ostatecznie powstaje, jest i maksymalnie prestiżowy, i supersportowy. W każdej klasie. W każdym nadwoziu.



Sportowe sukcesy

Już pierwszy model wyścigowy ze stajni AMG – 300 SEL 6.8 AMG – był sensacją na skalę światową. Zajął 2. miejsce w generalnej klasyfikacji w jednym z najważniejszych wyścigów długodystansowych świata, Spa 24 h w 1971 r.
Przez kilka kolejnych lat konstrukcje AMG zajmowały czołowe lokaty w większości wyścigów świata, a mała niemiecka firma była partnerem technicznym najważniejszych teamów.





W roku 1980 po raz kolejny postanowiła pokazać się jako samodzielny konstruktor, a przygotowany przez nią model 450 SLC AMG (W 107) rozniósł konkurencję w niebywale prestiżowym Touring Car Grand Prix na legendarnym torze Nürburgring. Po tym ogromnym sukcesie AMG nie mogła się opędzić od zamówień i zaproszeń do współpracy, w tym również do przygotowywania silników stricte wyścigowych – dla bolidów Formuły 3. od 1988 r. AMG już jako oficjalny partner Mercedesa wystawia samochody w serii wyścigowej DTM, gdzie Mercedesy stanowią absolutną elitę. Od 2010 r. model SLS AMG GT3 startował i wygrywał w globalnych seriach GT3. Od 2011 r. samochody Mercedesa startujące w wyścigach Formuły 1 są oficjalnie napędzane silnikami AMG. Mercedesy-AMG E V8 500 startują w australijskiej serii V8 Supercars. AMG dostarcza silniki dla Pagani (Zonda i Huayra) oraz dla Aston Martina.








Modele Mercedesów AMG

Obecnie w palecie Mercedes-Benz jest 14 modeli (w różnych odmianach) sygnowanych jako AMG: modele A, CLA/CLA Shooting Brake i GLA w wersjach 45 AMG (silnik R4 biturbo o mocy 381 KM), modele C/C kombi, GLC/GLC Coupe, SLC oraz E/E kombi w wersjach 43 AMG (V6 biturbo o mocy 367/401 KM), C/C kombi w wersjach AMG 63 i 63 S (V8 biturbo o mocy 476 i 510 KM), CLS/CLS Shooting Brake oraz E/E kombi, GLE/GLE Coupe w wersjach AMG 63 i 63 S (V8 biturbo o mocy 557/571/585/612 KM), G 63 (V8 biturbo, 571 KM), G 65 (V12 biturbo, 630 KM), GLS 63 (V8 biturbo, 585 KM), S/S Coupe/S Cabrio/SL w wersjach 63 AMG (V8 biturbo, 585-612 KM) i 65 AMG (612-630 KM), oraz AMG GT/GT S/GT R/GT C/GT Roadster (V8 biturbo, 476-522-558-585 KM).





Nie tylko dla milionerów...

Podobnie jak to jest w przypadku wszystkich modeli Mercedes-Benz, także i warianty AMG są dostępne w różnych formach finansowania.

Poza zakupem gotówkowym i kredytowym, Mercedesy dostępne są w leasingu operacyjnym i finansowym, w różnych odmianach użyczenia i wynajmu – zarówno krótko-, jak i długoterminowego.





Niezwykle atrakcyjną formą jest np. Lease&Drive, który pozwala użytkować pojazd przy stałych miesięcznych ratach, w ramach których oprócz finansowania operacyjnego zagwarantowana jest kompleksowa obsługa pojazdu. W miesięcznej stawce zawarte jest ubezpieczenie komunikacyjne, assistance w Polsce i Europie, serwis, samochód zastępczy, abonament radiowy oraz wymiana opon. Ograniczone są również wszelkie ryzyka – spadku wartości pojazdu, wzrostu stawki ubezpieczeniowej, nieoczekiwanych kosztów eksploatacyjnych czy wynajęcia samochodu zastępczego. Mercedes w ofercie Lease&Drive nie obciąży bilansu klienta. Wysoka wartość końcowa stanowi tylko opcję, a nie obowiązek wykupu pojazdu, dlatego po zakończeniu umowy można po prostu go oddać dealerowi, który zajmie się jego sprzedażą.





Kto jeździ Mercedesem AMG?

Typowy nabywca-użytkownik Mercedesa-AMG jest niewątpliwie człowiekiem sukcesu, ale specjalnego typu: to człowiek, który ceni sobie w swoim samochodzie nie tylko najwyższy prestiż marki, nie tylko najwyższy komfort podróżowania na najlepszym możliwym resorowaniu i w otoczeniu najlepszych materiałów. Jego samochód odzwierciedla jego charakter: agresywny, przebojowy, wyrafinowany, wyjątkowy… Nie, tak naprawdę nie istnieje coś takiego jak „archetyp nabywcy-użytkownika Mercedesa AMG”. Nie da się powiedzieć, czy będzie to biznesmen, adwokat, artysta, lekarz. Nie, bo ludzie mający taki charakter, jak Mercedesy-AMG, są równie wyjątkowi, jak te samochody.





Szybko i bezpiecznie

Przede wszystkim – i to trenerzy w szkołach jazdy zalecają każdemu, nawet bardzo doświadczonemu kierowcy, który przesiada się za kierownicę Mercedesa-AMG – zawsze warto przejść szkolenie z jazdy torowej, ofensywnej, w trudnych warunkach…
Bo nie ma czegoś takiego, jak sposób na jazdę mocnym – albo i ultramocnym, jak topowe modele AMG – autem. Trzeba sobie wyrobić odpowiednie odruchy, a dzięki doświadczeniu zdobytemu w szkole wyrabiamy nie tylko odruchy, ale i wyobraźnię oraz świadomość, czym dowodzimy jako kierowca tak potężnego samochodu – ale zarazem oferującego tak wspaniałe możliwości i tak znakomitą ochronę.