0,5 mld zł zysku w 8 lat, teraz 139 mln zł strat w rok

opublikowano: 25-04-2019, 12:23

Open Finance, pośrednik w sprzedaży produktów finansowych i nieruchomości, opublikował wyniki za 2018 r. Strata netto sięgnęła 138,6 mln zł.

To trzeci rok z rzędu, kiedy Open Finance notuje skonsolidowaną stratę netto. W 2016 r. wyniosła 23,9 mln zł, w 2017 r. 18,2 mln zł, a w minionym roku 138,6 mln zł.

Joanna Tomicka-Zawora, prezes Open Finance

Wcześniej było osiem tłustych lat (co najmniej, ale tylko do 2008 r. sięgają sprawozdania finansowe spółki, dostępne w serwisie Bankier.pl>>), które zakończyły się łącznym wynikiem netto sięgającym niemal 0,5 mld zł. Najlepszy był rok 2012, kiedy zysk netto wyniósł 123 mln zł.

Teraz straty się skumulowały, bo za jednym razem postanowiono dokonać odpisu wartości udziałów i inwestycji w spółki Home Broker (91 mln zł) i Noble Funds TFI (-62,4 mln zł). Ta pierwsza jest od pewnego czasu kotwicą wyników grupy i nie pomaga nawet doskonała koniunktura na rynku nieruchomości. W 2018 r. za pośrednictwem Home Brokera sprzedano nieruchomości o wartości 2,6 mld zł. To o 26 proc. mniej niż rok wcześniej. Przychody spółki spadły o 28 proc. do 57,3 mln zł, a strata netto wyniosła 7,2 mln zł.

Grupa Open Finance zarabia jednak wciąż na sprzedaży kredytów hipotecznych - w 2018 r. pośredniczono w udzieleniu kredytów o wartości 9,1 mld zł (+34 proc.), w segmencie kredytów gotówkowych sprzedaż wzrosła o 15 proc. do 1 mld zł. 

Skonsolidowane przychody grupy sięgnęły 375,5 mln zł i jest to o 7 proc. więcej niż przed rokiem. W najlepszych latach Open Finance notował grubo ponad 400 mln zł przychodów. 

Z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych grupa była na plusie - zanotowała 3 mln zł zysku netto.

- Rok 2018 był dla nas bardzo pracowity, podjęliśmy szereg istotnych działań mających na celu wzrost wyników. Na tle rynku i konkurencji dostarczamy unikatową strukturę produktów, wysoką jakość obsługi i przyjazne dla klienta procesy. W 2019 roku będziemy pracować nad dywersyfikacją przychodów w poszczególnych kategoriach produktowych, co pozwoli nam na zrównoważony rozwój biznesu - mówi Joanna Tomicka-Zawora, prezes Open Finance i Home Brokera.

 

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane