10 mln dla małych firm na odpowiedzialny biznes

Sylwester Sacharczuk
opublikowano: 26-10-2011, 00:00

Sto przedsiębiorstw z sektora MSP otrzyma dotacje na projekty związane z odpowiedzialnością społeczną.

W Polsce wciąż jest mało przedsiębiorstw, które w swoich działaniach kierują się społeczną odpowiedzialnością biznesu (ang. Corporate Social Responsibility — CSR). To firmy, dla których oprócz przychodów bardzo ważne są także sprawy społeczne, pracownicze i ochrona środowiska. Jak wynika z badań przeprowadzonych w 2010 r. przez GfK Polonia na zlecenie Business Centre Club, jedynie 30 proc. przedsiębiorców spotkało się z pojęciem społecznej odpowiedzialności biznesu. Świadomość CSR jest znacznie wyższa wśród dużych firm, natomiast wiele mniejszych nie ma żadnej wiedzy na ten temat. A szkoda, bo społeczna odpowiedzialność biznesu daje wiele korzyści. — Jak wykazują badania, działania związane z CSR są uzasadnione biznesowo, bo przekładają się na budowanie przewagi konkurencyjnej. Podstawowe korzyści to wzrost innowacyjności, ograniczenie kosztów związane z wprowadzaniem rozwiązań proekologicznych. Wiąże się to także z poprawą wizerunku firmy i daje większą motywację pracowników — mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.

Trzy obszary wsparcia

Właśnie dlatego Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wystartowała z nowym ogólnokrajowym projektem „Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)”. Skorzysta z niego sto mikro-, małych i średnich firm. W pierwszej części projektu 480 przedstawicieli MSP zostanie przeszkolonych z podstaw CSR, możliwości jej stosowania w firmie i potencjalnych źródeł finansowania projektów. Konkretną finansową pomoc przyniesie przedsiębiorcom druga część. Będą dwa konkursy, a w każdym do wzięcia po 5 mln zł. Każda firma będzie mogła sięgnąć po dotację w wysokości 100 tys. zł.

— Wsparcie będzie przeznaczone na wdrożenie działań CSR związanych z bieżącą działalnością przedsiębiorstwa, które wpisują się w jeden z trzech obszarów: środowisko, relacje z pracownikami firmy i zaangażowanie społeczne — mówi Małgorzata Jelińska z departamentu programów pilotażowych PARP. Projekty związane ze środowiskiem dostaną dofinansowanie do 70 proc. kosztów, natomiast pozostałe — do 50 proc. Czas na realizację każdej inwestycji to maksymalnie rok.

Na razie pilotaż

Spotkania informacyjne i szkolenia będą trwały od stycznia do czerwca przyszłego roku. Nabór wniosków jest planowany na przełom trzeciego i czwartego kwartału. Kolejny konkurs odbędzie się w czerwcu 2013 r.

— Zwracam uwagę, że to pierwsze w skali kraju działanie, w ramach którego MSP mogą się ubiegać o sfinansowanie kosztów na CSR. Wartość wsparcia wydaje się niewielka, ale projekt ma na razie charakter pilotażowy. Doświadczenia wykorzystamy na większą skalę w kolejnych działaniach PARP — mówi Bożena Lublińska-Kasprzak. Projekt jest finansowany przez Szwajcarię w ramach krajowego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Łączny budżet przedsięwzięcia to 13,8 mln zł. Wszyscy zainteresowani mogą wejść na stronę www. csr.parp.gov.pl, na której PARP na bieżąco informuje o aktualnych działaniach związanych z projektem.

Komu wsparcie

Tylko mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwa

Działalność zarejestrowana co najmniej sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku

Rejestracja lub miejsce zamieszkania (w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą) na terytorium Polski

Kwalifikacja do otrzymania pomocy de minimis

Niekaralność za przestępstwa gospodarcze

W ramach naboru firma może złożyć jeden wniosek

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu