100 największych polskich firm generuje 32,3 proc. wydatków na IT

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 04-11-2005, 14:44

100 największych polskich przedsiębiorstw, zatrudniających nieco ponad 6 proc. pracowników, generuje 32,3 proc. wszystkich wydatków przedsiębiorstw w Polsce na informatykę - wynika z opublikowanego w piątek raportu biura analityczno-badawczego DiS "Analiza największych przedsiębiorstw i instytucji 2005" (ANPI 2005).

100 największych polskich przedsiębiorstw, zatrudniających nieco ponad 6 proc. pracowników, generuje 32,3 proc. wszystkich wydatków przedsiębiorstw w Polsce na informatykę - wynika z opublikowanego w piątek raportu biura analityczno-badawczego DiS "Analiza największych przedsiębiorstw i instytucji 2005" (ANPI 2005).

Firmy należące do tej setki reprezentują takie branże jak: handel (21 przedsiębiorstw), chemia i kosmetyki (11 firm), energetyka (10), bankowość (9), przemysł maszynowy (8) oraz transport i kolportaż (7 firm) oraz ubezpieczenia i telekomunikacja. Zatrudniały one w końcu 2004 r. 862 tys. pracowników, a ich wydatki na informatykę wynosiły 5 mld 96,9 mln zł.

Przedsiębiorstwa te dysponują obecnie 304 tys. stanowisk komputerowych - przed rokiem miały ich 271 tys. Oznacza to także wzrost wskaźnika liczby komputerów na 100 zatrudnionych. Wzrósł on z 33,4 w 2004 r. do 35,2 w 2005 roku, przy czym niemal we wszystkich branżach liczba komputerów systematycznie od kilku lat wzrasta, podkreślają autorzy raportu.

Wyjątkami są energetyka, przemysł maszynowy i spożywczy oraz  metalurgia i budownictwo. Zdaniem analityków DiS, w tych branżach wskaźnik liczby komputerów na 100 zatrudnionych spadał, gdyż przejęły one słabsze spółki ze swoich branż, z brakami w zakresie infrastruktury informatycznej.

Specyficznym przypadkiem jest telekomunikacja, gdzie spada ogólna liczba stanowisk, ale rośnie ich gęstość - z 81,7/100 do 84,8/100 zatrudnionych. Według DiS jest to spowodowane z jednej strony odnawianiem sprzętu, które rzadko kiedy jest prostym zastępowaniem "komputer za komputer", z drugiej zaś zwalnianiem osób - zwłaszcza w rejonach - które nie używały w swojej pracy komputerów. Wyjątkiem są też operatorzy komórkowi, którzy przekroczyli wskaźnik 100/100.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Według analityków, dane te wskazują iż koncentracja inwestycji w dużych firmach jest bardzo znacząca, a co za tym idzie - informatyzacja małych i średnich przedsiębiorstw jest powolna.

W związku z koncentracją odbiorców następuje też koncentracja dostawców. Największymi dostawcami serwerów do zastosowań krytycznych są IBM i HP. W segmencie baz danych umacnia się na pozycji lidera firma Oracle, drugie miejsce zajmuje IBM.

W dziedzinie systemów do wspomagania zarządzania nie widać na polskim rynku wyraźnych przetasowań. Firmy zwykle wybierają znanych i uznanych producentów i dostawców, nawet jeśli wiąże się to z dużymi kosztami. W ten sposób najczęściej w firmach stosowane są megapakiety firm SAP, Oracle (czyli systemy Oracle, JDEdwards oraz PeopleSoft) z polskich zaś Prokom.

Rośnie ilość kontraktów outsourcingowych w informatyce. Są one zwykle podpisywane przez duże firmy; w grupie 100 największych aż 71 firm korzystało z jakieś firmy outsourcingu. Rok temu było ich 49.

Według DiS w najbliższych latach nakłady na informatykę nie będą rosnąć w sposób lawinowy. Ze względu przy tym na spadające ceny informatyka powoli będzie obejmować coraz więcej firm, a największe firmy będą realizować bardziej zaawansowane projekty systemów informatycznych - przewiduje DiS.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane