Wybierz Kobietę Biznesu 2019 - plebiscyt czytelników

Ponad połowa Polek jest nieaktywna zawodowo, a w sytuacji braku rąk do pracy wskaźnik wygląda dramatycznie. Z jednej strony – to jeden z hamulców rozwoju gospodarki. Z drugiej – ogromny, uśpiony potencjał. „PB” chce się przyczynić do jego obudzenia i uruchomienia.

Mimo wielu przemian problemem nadal jest dominacja mężczyzn na stanowiskach najwyższych. Wystarczy rzut oka nie tylko na skład zarządów, lecz zwłaszcza na listę prezesów największych polskich spółek. To problem nie tylko naszego kraju i nie tylko biznesu. Promykiem nadziei jest objęcie w tym roku – pierwszy raz w unijnych dziejach – przewodnictwa Komisji Europejskiej (KE) przez kobietę — Ursulę von der Leyen. Delegującym komisarzy rządom postawiła warunek, aby w jej KE reprezentacje obu płci były liczebnie zrównane. Wszystko wskazuje na to, że cel osiągnie – w nowym zarządzie Unii Europejskiej proporcja wyjdzie 14:13 lub 13:14, przy składzie 27-osobowym lepiej się nie da. Kodeks spółek handlowych takiej równości nie przewiduje, ale brak nakazu ustawowego przecież nie wyklucza, żeby rady nadzorcze brały przykład z konstrukcji nowej KE.

Co do zasady jednak bardziej od nakazów i zakazów wolimy motywowanie. Dlatego dziewiąty już raz organizujemy ranking 100 Kobiet Biznesu w dwóch kategoriach firm. Towarzyszy mu plebiscyt na Kobietę Biznesu Roku, w którym czytelnicy „PB” i Bankier.pl wybierają najbardziej na to miano zasługującą menedżerkę. Jesteśmy bowiem przekonani, że promowanie kobiet, które odniosły sukces, jest najskuteczniejszą metodą do zwiększenia ich roli w biznesie – motywuje je do działania, zaś koleżanki i współpracowniczki inspiruje.

O tytuł w plebiscycie walczy 10 właścicielek firm i menedżerek. Reprezentują różne branże i firmy różnej wielkości, jedne działają od dawna, inne w trzy lata zbudowały imponujący biznes. Jak co roku wybór nie będzie łatwy. Głosować można do 20 listopada 2019 r. Zwyciężczynię plebiscytu ogłosimy, razem z wynikami rankingu, 5 grudnia na gali w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.

Grzegorz Nawacki, redaktor naczelny „Pulsu Biznesu”

Agnieszka Hryniewicz-Bieniek

globalny dyrektor Google for Startups
Jej przejście do centrali Google for Startups odbiło się w Polsce głośnym echem. W lipcu 2019 r. została powołana na stanowisko globalnego dyrektora sieci kampusów Google’a, wspierających rozwój przedsiębiorczości technologicznej. Podlega jej siedem ośrodków — w Tokio, Tel Awiwie, Sao Paulo, Madrycie, Londynie, Seulu i Warszawie. Jednostki współpracują z ponad 50 inkubatorami, akceleratorami, przestrzeniami coworkingowymi i angażują się w programy dla start-upów w 125 krajach.

Izabela Janachowska-Jabłońska

założycielka Wedding Dream
Ekspert branży ślubnej numer 1 w Polsce, autorka kolekcji sukien ślubnych, związana z dwoma stacjami - TVN Style i TLC, gdzie od kilku lat występuje w roli gospodarza popularnych programów o tematyce ślubnej. Prowadzi najprężniej rozwijający się portal ślubny w Polsce - weddingdream.com, a także kanał w serwisie YouTube, który w rok stał się największym o tej tematyce na świecie. W 2018 r. do inwestycji i czynnego zaangażowania w firmę namówiła męża – Krzysztofa Jabłońskiego, który kilka miesięcy wcześniej sprzedał rozwijanego przez 25 lat jednego z największych na świecie producentów świec zapachowych. Razem chcą podbić rynek, który tylko w Polsce jest wart 7 mld zł rocznie. Założycielka godzi życie zawodowe z rodzinnym — kilkumiesięczny synek towarzyszy jej na spotkaniach biznesowych i w redakcji.

Renata Juszkiewicz

prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji
Od dwóch dekad zaangażowana jest decyzyjnie w budowanie dobrego wizerunku nowoczesnego handlu. W latach 2000-17 była dyrektorem Metro AG w Polsce, reprezentując spółki: Makro C&C, Real i Media Saturn Holding. Od 2008 r. jest prezesem Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, zrzeszającej działające u nas międzynarodowe sieci. Pełni również funkcje wiceprezydenta Konfederacji Lewiatan i wiceprezydenta EuroCommerce w Brukseli, a od 2012 r. przewodniczy Radzie ds. Handlu Europy Środkowej i Wschodniej, zrzeszającej dziewięć państw. Uznawana przez branżę za niekwestionowanego eksperta.

Iwona Kasica

założycielka Me Gusto
Słodycze, które są ekologiczne, wegańskie, bezglutenowe i ze zdrowszych zamienników, nie muszą być niszą — przekonywała dwa lata temu na łamach „PB”, gdy debiutowała z nowym biznesem — Me Gusto. Firma zaczęła od produkcji krówek i kremów, a teraz w ofercie ma też czekolady, bakalie i płatki śniadaniowe, a produkty dostępne są w sieciach od Niemiec po Japonię. W kilka lat chce dojść do 100 mln zł obrotów. Wcześniej z sukcesem rozwinęła i sprzedała producenta zapachów dostępnych na zagranicznych rynkach.

Agnieszka Kłos

prezes Provident Polska
Pierwsza kobieta i pierwsza Polka na stanowisku prezesa największej firmy pożyczkowej w Polsce. Przyszła do niej w 2007 r., pnąc się przez dyrektorskie stanowiska w finansach i rozwoju biznesu, by w 2016 r. wejść do zarządu jako szef sprzedaży i obsługi klienta. W styczniu 2018 r. została prezesem. Aktywnie wspiera rozwój kobiet w biznesie, szczególnie troszcząc się o ułatwianie startu zawodowego studentkom z mniejszych miejscowości. W 2019 r. zainaugurowała platformę „Kierunek – Kobieta Biznesu”, która inspiruje młode kobiety do budowania mocnej pozycji. Jest absolwentką Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, posiada kompetencje biegłego rewidenta i FCCA.

Aneta Kocemba-Muchowicz

szefowa Credit Suisse Warsaw
Z bankowością związana przez całe życie zawodowe, czyli od niemal dwóch dekad. W Credit Suisse pracuje od 11 lat, a od marca 2017 r. stoi na czele zatrudniającego już ponad 800 osób.warszawskiego biura banku, które zajmuje się m.in. IT, analizą i ryzykiem. Wielka orędowniczka kobiet w branży finansowej, czynna członkini Klubu Kobiet Rynku Finansowego. Inicjatorka corocznych spotkań pracowników Credit Suisse z uczestnikami Powstania Warszawskiego. W tym roku z okazji okrągłych urodzin przebiegła pierwszy w życiu maraton, a przy tej okazji zorganizowała wśród pracowników zbiórkę na cele dobroczynne.

Edyta Kocyk

współzałożycielka i prezes SiDLY
Jest współtwórczynią elektronicznej opaski na rękę, kontrolującej funkcje życiowe osób borykających się z problemami zdrowotnymi, telemedycznej platformy i aplikacji mobilnej. System firmy SiDLY może pomóc seniorom i ich rodzinom. Po rozwiązanie do teleopieki sięgają, obok klientów indywidualnych, także samorządy. W ramach pilotażowych programów oddały do użytku swoim mieszkańcom np. władze Lublina i Radomia. SiDLY wywozi się z krajowego środowiska technologicznego i jest jednym ze start-upów wciąż pozostającym na celowniku inwestorów i funduszy venture capital

Joanna Przetakiewicz

inicjatorka Ery Nowych Kobiet, twórczyni marki odzieżowej La Mania
Z wykształcenia jest radcą prawnym, ale od początku czuła się przedsiębiorcą. Jeszcze na studiach założyły z bratową sieć klinik dentystycznych Vita-Dent. Kilka lat temu zamieniła pasję – modę, w biznes i założyła modową markę La Mania, która dziś ma butiki w kilku miastach w Polsce. Mijający rok upłynął jej pod znakiem rozwijania ruchu Era Nowych Kobiet – niemal codziennie w różnych miastach odbywają się spotkania, których celem jest zbudowanie społeczności Polek, wymiana doświadczeń i wzajemna inspiracja. Ideą inicjatywy jest wsparcie kobiet w budowaniu poczucia ich własnej wartości.

Wanda Stypułkowska

prezes MPS International
Do 2006 r. kieruje producentem kosmetyków i środków czystości z Koszalina. W 2014 r. przy wsparciu funduszu Avallon zrealizowała wykup menedżerski firmy. Firma rośnie głównie dzięki ekspansji zagranicznej – przychody z Polski to około 40 proc., a większość to eksport do m.in. Szwecji, Wielkiej Brytanii, krajów Beneluksu i Niemiec. Kluczowy dla rozwoju firmy był 2004 r. — gdy znaczący klient wycofał zamówienie na rozlewanie oleju silnikowego, podjęła decyzję o przebranżowieniu na kosmetykę. Dziś firma zatrudnia 350 osób i angażuje się w projekty CSR.

Monika Wardak

prezes TDM Electronics
Szefowa firmy działającej w wyjątkowo męskiej branży — zagospodarowywanie nadwyżek wojskowych oraz odzysk surowców wtórnych. Być może jest jedyną kobietą w Europie kierującą taką firmą. Może właśnie dlatego najczęściej widywana jest na bardzo wysokich obcasach. W firmie mówią o niej, że jej symbolem może stać się czołg pokryty w całości odzyskanym przez TDM złotem, platyną czy srebrem.