18 października USA nałożą cała odwetowe na UE

  • PAP
opublikowano: 03-10-2019, 06:11

USA nałożą od 18 października cła odwetowe w wysokości 10 proc. na samoloty i 25 proc. na inne produkty przemysłowe i rolne z Unii Europejskiej - poinformował w środę przedstawiciel USA ds. handlu. Cła mają związek z nielegalnymi subwencjami UE dla Airbusa.

Zobacz więcej

Airbus A350 XWB

Bloomberg

W najbliższym czasie rząd USA przedstawi pełną listę towarów z UE, które zostaną objęte karnymi taryfami. Wcześniej Waszyngton wskazywał, że mogą to być wybrane rodzaje sera, olej z oliwek, pomarańcze, wino, owoce morza i odzież. Wiadomo, że cła odwetowe nie obejmą części do samolotów.

USA ogłosiły swoją decyzję zaledwie kilka godzin po tym, jak Światowa Organizacja Handlu (WTO) uznała, że subwencje unijne dla Airbusa były nielegalne i w związku ze stratami Boeinga Stany Zjednoczone mogą nałożyć na UE cła odwetowe na dobra warte 7,5 mld dolarów. Decyzja ta to kolejna odsłona ciągnącego się od kilkunastu lat sporu między koncernem Boeing i europejskimi producentami Airbusa, jednak zarządzona kara jest rekordem w 25-letniej historii WTO.

Prezydent Donald Trump ocenił decyzję WTO jako "wielkie zwycięstwo USA".

Przedstawiciel USA ds. handlu podkreślił, że wprowadzenie ceł odwetowych na import z UE ma na celu jedynie położenie kresu subwencjom dla Airbusa. Zapewnił, że Waszyngton jest gotowy do negocjacji handlowych z Unią Europejską i liczy na porozumienie.

Wcześniej w środę unijna komisarz ds. handlu Cecilia Malmstroem ostrzegała USA przed nałożeniem ceł odwetowych na towary z UE. "Wybór tej ścieżki byłby krótkowzroczny i przyniósłby efekt przeciwny do zamierzonego" - oświadczyła Malmstroem.

Spór amerykańsko-unijny o subwencje dla przemysłu lotniczego trwa już od kilkunastu lat. USA i Unia Europejska oskarżyły się wzajemnie o udzielanie niedozwolonego wsparcia finansowego gigantom lotniczym: Bruksela - Airbusowi, a USA - Boeingowi. W kwietniu WTO przyjęła ostateczny raport, potwierdzając, że amerykańskie dotacje dla Boeinga nadal powodują znaczną szkodę dla Airbusa. W maju WTO orzekła z kolei, że subwencje UE dla Airbusa niekorzystnie wpłynęły na Stany Zjednoczone.

W efekcie prezydent Donald Trump zapowiedział nałożenie taryf wartych miliardy euro na produkty europejskie w tym ser, oliwki, whiskey, a także samoloty, czy części do nich. UE również wykonała podobny ruch publikując w kwietniu listę towarów importowanych z USA o wartości ok. 20 mld dolarów, na które może nałożyć cła w odwecie na amerykańskie subwencje dla Boeinga.

fa44e31e-90f7-11e9-bc42-526af7764f64
Poza scenariuszem
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE
Poza scenariuszem
autor: Marek Wierciszewski
Wysyłany co dwa tygodnie
Marek Wierciszewski
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy