20 najważniejszych pytań w biznesie

Forbes, pb.pl
19-12-2007, 12:31

Powody, dla których firmy upadają, są  bardzo różne. Jednak na ogół to nie pech jest główną przyczyną, ale tak zasadnicze kwestie jak brak oryginalnego pomysłu czy sensownego zarządzania. Oto lista pytań opublikowanych przez amerykańskiego Forbsa, które pomogą początkującym przedsiębiorcom uniknąć przynajmniej części kłopotów.

1. Co firma ma do zaoferowania?

Jeśli ktoś nie potrafi wyjaśnić w trzech prostych zdaniach, dlaczego klientom potrzebny jest jego produkt, to nie ma po co zaczynać. Nie ma popytu, nie ma sprzedaży. Koniec, kropka.

2. Czy istnieje realny odbiorca produktu?

Zanim damy się porwać jakiejś koncepcji, to warto sprawdzić, czy znajdą się chętni, aby ją kupić . A jeśli nie istnieje jeszcze rynek, to warto się zastanowić, dlaczego tak jest.

3. Czym produkt różni się od konkurencyjnych?

Niewiele firm potrafi znacząco wybić się ponad konkurencję. Za przykład może tu posłużyć Starbucks, który przekonał ludzi do płacenia 4 dolarów za napój kofeinowy, oraz Louis Vitton – torba firmowa kosztuje 1500 dolarów.  W praktyce trzeba zaproponować to, czego brakuje konkurencji, czyli na przykład niską cenę (amerykańska sieć Wal-Mart) lub niepowtarzalne wzornictwo (Apple).

4. Jakie zagrożenie czyha ze strony nowych firm?

Trzeba wziąć pod uwagę to, że pewnego dnia ktoś zacznie robić to samo, co my szybciej, taniej, a nawet lepiej. Może to być nawet nieco inna branża, ale ich rozwiązania okażą się lepsze. Za przykład może posłużyć tu choćby Kodak i technologia cyfrowa... nic dodać, nic ująć. Dlatego warto zadbać o rzeszę lojalnych klientów zanim to nastąpi.

5. Ile pieniędzy potrzeba, aby zacząć?

Trzeba się dobrze zastanowić, jaki kapitał jest potrzebny na start, potem dodać spory zapas i dopiero wtedy można zaczynać.

6. Ile pieniędzy potrzeba, aby przetrwać pierwsze lata?

Nawet jeśli biznes-plan przewiduje duże dochody, należy pamiętać, iż wiele firm upada zanim dojdą do tego etapu. Zatem dobra rada brzmi: ostrożnie z pieniędzmi.

7. Jak sfinansować swoje przedsięwzięcie?

Sposobów jest sporo, ale na pewno należy unikać pożyczek bankowych. Również sprzedaż udziałów może być kłopotliwa. Najlepiej, oczywiście, jest sfinansować wszystko z własnej kieszeni.

8. Jakie są mocne strony firmy?

Google opracowuje skomplikowane algorytmy do przeszukiwania Internetu, a Cisco poluje na nowe rozwiązania techniczne. Wniosek: należy zająć się tym, na czym się dobrze znamy i tego się trzymać. W przeciwnym razie można utonąć w oceanie możliwości, jakie daje rynek.

9. Jakie są słabe punkty firmy?

Nie można się znać na wszystkim, np. Apple projektuje i promuje swoje produkty, ale kto inny zajmuje się ich produkcją. Dlatego należy zająć się podstawowymi sprawami i znaleźć zaufanych partnerów, którzy zajmą się resztą.

10. Jaką władzę mają dostawcy?

Podstawowa zasada brzmi: im mniejsza liczba dostawców, tym lepiej. Należy też uważać na tych, których produkty czy usługi są tanie, a oni sami nie przykładają wagi do jakości.

11. Jaką władzę mają klienci?

Trzeba uważać, bo nawet jeśli firma przynosi zyski, to niektórzy więksi klienci mogą zacząć domagać się specjalnych warunków sprzedaży (patrz firma Delhi).

12. Jaką formę sprzedaży wybrać?

Sposobów na dotarcie do klienta jest wiele. Przez długi czas firma komputerowa Dell prowadziła sprzedaż bezpośrednią, natomiast Coca-Cola polega na sieci dystrybutorów. Należy jednak pamiętać, aby metoda sprzedaży współgrała z ogólną polityką firmy.

13. Jak wprowadzić produkt na rynek?

Niewątpliwie promocja produktu jest bardzo ważna, ale należy uważać, aby już na tym etapie nie splajtować. Jaki procent dochodu powinien przypadać na marketing? Niestety, podobnie jak ze sprzedażą, nie ma tu złotych reguł.

14. Czy firma gwarantuje osiągnięcie efektu skali?

Bill Gates zainwestował krocie w pierwszą wersję Microsoft Office. Ale już koszt kolejnych to niewielki wydatek. To właśnie jest efekt skali – różnica między umiarkowanym dobrobytem a nieprzyzwoitym bogactwem.

15. Jakie są prognozy finansowe?

Nie można być na czele wyścigu, jeśli się nie wie gdzie jest meta. Trzeba planować i to rozsądnie. Zbyt optymistyczne prognozy mogą odstraszyć inwestorów.

16. Ile klient zapłaci?

Zła odpowiedź na to pytanie i klient wpada w ręce konkurencji. Kiedy firma Apple po dwóch miesiącach obniżyła cenę swojego iPhone’a o jedną trzecią, nawet wierna klientela była oburzona.

17. Jak chronić prawa autorskie?

Lepiej zająć się tą sprawą przed zamówieniem prototypu wynalazku. Nigdy nie wiadomo, czy ktoś inny przy okazji go nie opatentuje, a szkoda włożonego wysiłku.

18. Jak zadbać o pracowników?

Bez nich firma nie istnieje, więc warto sprawić, aby byli zadowoleni. Jednym z popularnych sposobów jest prywatna opieka zdrowotna dla pracownika i jego rodziny.

19. Stopień poświęcenia dla firmy

Chuck Prince, były przez Citigroup, zapytany o kierowanie tak olbrzymią firmą odparł, iż pięć miesięcy do przodu miał zawsze zaplanowane. Wniosek: jeśli naprawdę komuś zależy, musi być gotowy dać z siebie wszystko albo i więcej.

20. Jaki jest plan docelowy?

Można prowadzić firmę z nastawieniem na to, że pewnego dnia ktoś ją odkupi albo myśleć o jej długoterminowym rozwoju. Na pewno to pytanie też warto zadać sobie już na starcie.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Forbes, pb.pl

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / 20 najważniejszych pytań w biznesie