21 maszyn za mało

Dorota Gąsowska
03-11-2005, 00:00

Z powodu strajku pracowników w 2005 r. producent dostarczy 30 samolotów mniej, niż zakładał.

W trzecim kwartale 2005 r. Boe-ing odnotował 12,6 mld USD przychodu. W tym samym okresie rok wcześniej producent uzyskał przychód na poziomie 13,1 mld USD. W ciągu dziewięciu miesięcy bieżącego roku natomiast firma wypracowała 40,6 mld USD. Oznacza to 4-procentowy wzrost w stosunku do okresu styczeń-wrzesień 2004 r., kiedy przychód wyniósł 39 mld USD. Dochód netto wyniósł w trzecim kwartale 1,01 mld USD i był wyższy aż o 122 proc. w stosunku do 456 mln USD w trzecim kwartale 2004 r. Porównując dziewięć miesięcy bieżącego roku i ten sam okres roku ubiegłego, dochód netto Boeinga wzrósł o 25 proc. (odpowiednio 2,11 mld USD i 1,69 mld USD).

Specjaliści od finansów producenta przewidują, że w całym 2005 r. firma uzyska 55,5 mld USD przychodu, a przyszłym roku wzrośnie on do 62 mld USD. Wydatki w roku bieżącym wyniosą prawie 1,5 mld USD, a w przyszłym — 1,7 mld USD.

Segment produkcji samolotów pasażerskich uzyskał 4,9 mld USD przychodu (6-procentowy wzrost). W III kwartale dostarczono 62 maszyny tego rodzaju — to o 21 sztuk mniej, niż zakładały plany i pięć mniej niż w trzecim kwartale 2004 r. Według przedstawicieli firmy, powodem spadku jest miesięczny strajk pracowników produkcyjnych. Od stycznia do końca września Boeing dostarczył 217 swoich samolotów — o jeden mniej niż rok wcześniej. Producent otrzymał już zamówienia na 194 samoloty 787 Dreamliner i zobowiązanie zakupu na kolejnych 99.

Dodatkowo Boeing dostarczył 19 samolotów bojowych. Ten segment działalności przyniósł mu 7,4 mld USD przychodu (11-procentowy spadek). Natomiast w ciągu dziewięciu miesięcy 2005 r. producent uzyskał 22,7 mld USD przychodu (1-procentowy spadek).

W całym 2005 r. producent zamierza dostarczyć 290 maszyn. Jest to o pięć więcej niż w ubiegłym roku, ale też o 30 mniej niż zakładały tegoroczne plany. Według ambitnych założeń w następnym roku na rynek ma trafić 395 boeingów, czyli o 36 proc. więcej niż obecnie. Ten segment w całym 2005 r. ma przynieść firmie 22,5 mld USD przychodu, a w następnym roku około 29 mld USD przychodu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Gąsowska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / 21 maszyn za mało