3 wskazówki jak komunikować projekty związane ze zrównoważonym rozwojem

Karolina Buczkowska, Fortum
opublikowano: 21-07-2021, 15:28

Konsumenci dostrzegają problem zmian klimatu i oczekują od biznesu podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Stąd w ostatnim czasie prawdziwe tsunami tego typu projektów. Dlatego o tym jak będziemy próbować się „przebić” warto myśleć już na pierwszych etapach projektowania kampanii czy akcji.

Jak zatem dotrzeć ze swoim komunikatem do odbiorców? Myślę, że można tu wskazać trzy kwestie:

1) Wybierz jeden temat – „zrównoważony rozwój” to temat rzeka, dlatego dobrze skupić się na jednym problemie, który ma uświadomić lub rozwiązać nasza kampania. Warto na początku przeprowadzić analizę, które wyzwanie w danym obszarze jest najważniejsze i jak nasze działania mogą na nie precyzyjnie odpowiedzieć. W przypadku Krainy GOZ za cel obraliśmy sobie zmianę nawyków Polaków zgodnie z ideą Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ) – skupiliśmy się na ograniczeniu konsumpcjonizmu, czyli głównie nawykach zakupowych. Zbadaliśmy, że prawie połowa Polaków nie wie co to GOZ, dlatego w kampanii staramy się wyjaśniać na czym ta koncepcja polega, gdzie się przejawia i pokazywać jak w praktyce postępować zgodnie z tzw. piramidą 3U (unikaj-używaj ponownie-utylizuj).

Karolina Buczkowska
Karolina Buczkowska
specjalistka ds. komunikacji Fortum

2) Poznaj odbiorców – złota zasada, żeby zanim zaczniemy mówić, zastanowić się do kogo mówimy ma także zastosowanie przy projektach związanych ze zrównoważonym rozwojem. To grupa odbiorców wpływa na język komunikacji i narzędzia, z których korzystamy. W Krainie GOZ mamy różne grupy odbiorców, do których mówimy różnymi językami – małych czy przyszłych konsumentów, czyli dzieci włączamy do dyskusji przez platformę edukacyjną GOZedu z interaktywnymi lekcjami online, a dorosłych odbiorców zachęcamy do refleksji przy GOZcastach, czyli podcastach o GOZ i inspirujemy na GOZ.tagramie, czyli naszym koncie na Instagramie.

3) Zadbaj o wiarygodność – przy wyborze problemu, który chcemy rozwiązywać naszym projektem dobrze jest zastanowić się, w którym obszarze firma ma największą wiarygodność, czyli inaczej mówiąc: w której dziedzinie może mianować się ekspertem. Szczególnie teraz, gdy niemal każda marka stara się pozycjonować jako „zrównoważona”, a wiele projektów okazuje się niestety tzw. greenwashingiem, wyróżniać się będą te, które zrównoważony rozwój traktują nie jako jednorazową akcję promocyjną, ale opierają na nim całą swoją strategię biznesową, a co za tym idzie komunikacyjną. Tylko wtedy komunikat jest spójny, a co za tym idzie działania w ramach kampanii postrzegane jako autentyczne, wiarygodne. Wizją strategiczną Fortum jest „dążenie do czystszego świata”, którą realizuje m.in. wdrażając w praktyce zasady GOZ i promując koncepcję waste-to-energy, stanowiącą ostatni element tzw. piramidy 3U. Firma jest inicjatorem dyskusji o GOZ w biznesie i wśród decydentów (m.in. poprzez działania w ramach Koalicji „Włącz Czystą Energię dla Polski”), dlatego włączenie do niej konsumentów w ramach kampanii „Kraina GOZ” jest po prostu naturalnym rozszerzeniem dotychczasowych działań.

Najbardziej inspirujące kampanie PR, najefektywniejsze strategie komunikacji, najskuteczniejsze narzędzia >>

Autor: Karolina Buczkowska, specjalistka ds. komunikacji Fortum

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane