4 składniki sukcesu komunikacji menedżerskiej: samoświadomość, dialog, transparentność, narzędzia

Monika Kantowicz-Gdańska
opublikowano: 15-02-2021, 17:15
aktualizacja: 23-02-2021, 10:35

1. Samoświadomość

W jakich obszarach komunikacji czujesz się najlepiej? Jesteś dobrym słuchaczem? A może świetnie prezentujesz? Samoświadomość w zakresie predyspozycji oraz umiejętności komunikacyjnych jest kluczowa dla efektywnej komunikacji lidera. Znając swoje mocne strony możemy świadomie je wykorzystywać i maksymalizować efekty. Tam, gdzie czujemy się niezbyt pewnie – powinniśmy rozwijać pożądane umiejętności. Bardzo ważna jest także świadomość ograniczeń. Znając zarówno swoje mocne strony, jak i ograniczenia - możemy koncentrować się na tych aspektach komunikowania, które są u nas najsilniejsze oraz unikać potencjalnych błędów. Chcąc przygotować się jako lider do rozwoju kompetencji komunikacyjnych – znajdź spokojną chwilę, aby odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

• Co jest moją najmocniejszą stroną w komunikacji?

• Jakie są moje ograniczenia w zakresie komunikowania?

• Jaki krok do przodu chcę zrobić w obszarze komunikacji menedżerskiej?

Monika Kantowicz-Gdańska, trener rozwoju umiejętności komunikacyjnych menedżerów
Monika Kantowicz-Gdańska, trener rozwoju umiejętności komunikacyjnych menedżerów

2. Dialog

Pożądanym efektem dobrej komunikacji menedżerskiej jest motywowanie i angażowanie pracowników w to, co dzieje się w organizacji. Aby skutecznie budować zaangażowanie liderzy muszą włączać pracowników w konstruktywną dyskusję na temat kwestii związanych z pracą. Z jednej strony trzeba zasilić członków zespołu informacjami, które są im potrzebne do zrozumienia, dokąd zmierza organizacja i dlaczego wdrażane są takie, a nie inne działania. Jednak informowanie nie wystarczy do angażowania. Potrzebny jest dialog na temat tego co i dlaczego robimy oraz jaki ma być udział poszczególnych osób w realizacji organizacyjnych zamierzeń. Jest kilka obszarów tego dialogu, o których powinien pomyśleć każdy menedżer. W liderskim scenariuszu komunikacji warto uwzględnić:

• rozmowy o oczekiwaniach oraz zespołowych i indywidualnych celach

• poszukiwanie opinii i sugestii pracowników oraz pomysłów na rozwiązania

• dialog na temat osiągnięć oraz udzielanie informacji zwrotnych i wskazówek rozwojowych

• dyskusje o sytuacjach trudnych – np. porażkach czy zespołowych konfliktach

• rozmowy o rozwoju organizacji – możliwych scenariuszach i planach na przyszłość

3.Transparentność

Transparentność jest jednym z wiodących trendów w komunikacji wewnętrznej. Dzięki transparentnemu komunikowaniu organizacje oraz liderzy kształtują swój wiarygodny wizerunek i zyskują zaufanie pracowników. Kwestia przejrzystości w działaniach komunikacyjnych zyskała dodatkowo na znaczeniu w kontekście kryzysu pandemicznego. W obliczu niespotykanych dotąd turbulencji w otoczeniu zewnętrznym i wywołanych nimi dynamicznych zmian organizacyjnych – zwiększyły się oczekiwania pracowników w zakresie transparentnego komunikowania. Zarządy, działy personalne oraz wszyscy liderzy organizacji muszą sprostać wyzwaniu otwartego komunikowania trudnych wiadomości. Aby jako menedżer komunikować transparentnie, zastanów się nad następującymi aspektami:

• Na ile otwarcie informuję zespół o sytuacji firmy oraz jej wpływie na pracowników?

• Jak idzie mi komunikowanie trudnych wiadomości? Czy umiem przekazywać je pracownikom w transparentny sposób?

• Skąd wiem, że mój sposób komunikowania jest odbierany przez pracowników jako otwarty i przejrzysty lub jak mogę zdobyć tę wiedzę?

4. Narzędzia

Skuteczna komunikacja menedżerska to także umiejętność właściwego korzystania z istniejących narzędzi oraz – jeśli jest taka potrzeba – rozszerzanie stosowanego zestawu narzędziowego. W budowaniu kultury dialogu kluczową rolę będę odgrywać spotkania – zarówno grupowe, jak i indywidualne. Transparentne komunikowanie odbywa się przede wszystkim w trakcie spotkań, które dziś często są realizowane w przestrzeni wirtualnej. Do dyskusji na temat kwestii związanych z pracą dobre będą zespołowe audio- i video-konferencje. Do definiowania oczekiwań, rozmowy o postępach i udzielania wskazówek rozwojowych najlepsze są rozmowy 1:1. Zupełnie odrębne spotkania warto dedykować zagadnieniom strategicznym i omawianiu wizji rozwoju organizacji. Oprócz spotkań lider ma do dyspozycji szereg narzędzi, którymi może uzupełniać te budujące dialog. Łatwo dziś dostępne technologie wspierają planowanie pracy i wyznaczanie zadań, wspólną pracę nad dokumentacją, zarządzanie projektami, wymianę wiedzy między członkami zespołu czy pozyskiwanie informacji zwrotnych od pracowników. Chcesz sprawdzić, czy jako menedżer właściwie korzystasz z dostępnych narzędzi? Zadaj sobie poniższe pytania:

• Jakich narzędzi komunikacji używam? Czy w moim zestawie są różnorodne rozwiązania do realizacji różnych celów?

• Jaką rolę w mojej komunikacji liderskiej odgrywają spotkania? Na ile dywersyfikuję spotkania zależnie od celu, jaki chcę osiągnąć?

• Jakie narzędzia cyfrowe wykorzystuję? Jaką mam otwartość na wspieranie się różnymi technologiami w komunikacji?

• Jakie narzędzia pozyskiwania informacji zwrotnych stosuję lub mogę zastosować?

O tych i innych zagadnieniach będzie mowa podczas konferencji „Komunikacja menedżerska” organizowanej przez Puls Biznesu w dniach 17-18 marca 2021. Zarezerwuj swój udział już dziś!

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane