500+ pomaga producentom dziecięcych gadżetów

  • Alina Treptow
07-09-2016, 22:00

Wart blisko 10 mld zł rynek produktów dla dzieci rośnie jak na drożdżach. Nie przeszkadza mu nawet nieubłagana demografia.

Rynek produktów dla dzieci — żywności, zabawek, odzieży, kosmetyków — rośnie szybko jak jego konsumenci. W 2015 r. urósł o 4,6 proc., do 9,48 mld zł — wynika z danych firmy badawczej PMR. W kolejnych latach będzie rozwijał się równie szybko. Z prognoz wynika, że w latach 2016-21 dynamika będzie wynosiła 4,5-5 proc. rocznie. Analitycy zwracają uwagę na kilka pozytywnych czynników.

Choć Polacy nadal wydają na produkty dla dzieci mniej niż mieszkańcy krajów zachodnich, wydatki z roku na rok rosną.

„Spadające bezrobocie, wzrost płac, rosnąca siła nabywcza oraz transfery socjalne do rodzin z dziećmi związane z programem Rodzina 500+, przyczynią się do wysokiego, czteroprocentowego wzrostu konsumpcji” — piszą autorzy raportu PMR. Choć Polacy nadal wydają na produkty dla dzieci mniej niż mieszkańcy krajów zachodnich, wydatki z roku na rok rosną. W odróżnieniu od innych sektorów, bardzo dobrze radzi sobie średnia półka, bo Polacy na potomstwie nie oszczędzają. Z drugiej strony, Magdalena Szot, analityczka PMR, autorka raportu, zwraca uwagę na demografię.

Liczba urodzeń jest w Polsce niska — w 2015 r. urodziłosię 369 tys. dzieci, czyli o 5,9 tys. mniej niż rok wcześniej. Spada również dzietność. Obecnie na kobietę przypada 1,3 dziecka, choć z prognoz GUS wynika, że perspektywie długofalowej (do 2030 r.) dzietność wróci na ścieżkę wzrostu. Większość firm odczuła wzrost obrotów i choć 500+ niewątpliwie się do nich przyczyniło, trudno dokładnie ocenić, w jakim stopniu, szczególnie że w praktyce pieniądze trafiły do rodzin niedawno.

— Fundusze przekazywane rodzinom w ramach programu 500+ będą częściowo wykorzystywane na zakupy w segmencie odzieżowym. To z pewnością pozytywnie wpłynie na sprzedaż w obu naszych sieciach handlowych. W sierpniu zanotowaliśmy szczególnie wysoką dynamikę w części dyskontowej TXM, oferującej produkty dla całej rodziny, w tym oczywiście także dla dzieci. Obroty w ujęciu rok do roku poprawiły się aż o 31 proc. — informuje Bogusz Kruszyński, prezes Redanu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / 500+ pomaga producentom dziecięcych gadżetów