5G w Warszawie

opublikowano: 27-12-2018, 22:00
aktualizacja: 30-12-2018, 22:00

T-Mobile pokazuje potencjał sieci piątej generacji

Polska jest pierwszym krajem europejskim i jednym z kilku zaledwie na świecie, gdzie uruchomiono funkcjonalną sieć 5G. Teraz operator edukuje przyszłych użytkowników nowej technologii i rozwiązań na niej opartych. W centrum Warszawy ruszyło pięć stacji bazowych 5G nadających w paśmie 3,5 GHz, z szerokością kanału 100 MHz. Każda z nich ma światłowodowe podłączenie do sieci 10 Gb/s. To na początek. Jak informuje T-Mobile, do którego należy sieć, będzie ona rozszerzana na kolejne dzielnice miasta, a z czasem na cały kraj.

Informacja i edukacja

Równolegle z uruchomieniem sieci rozpoczęło działalność #5G_LAB, centrum eksperymentalno-edukacyjne, w którym dzięki multimedialnym stanowiskom, korzystającym z rozwiązań wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, każdy może się przekonać, jak technologia ulepszy nasze życie. Odwiedzający #5G_LAB mogą dotknąć i osobiście skorzystać z realnych zastosowań technologii 5G. Futurystyczny pawilon #5G_LAB można odwiedzać do końca grudnia, codziennie od 10:00 do 20:00. Wstęp jest bezpłatny.

— Wiemy, jak dzięki 5G będzie wyglądała przyszłość każdego z nas i tą wizją chcemy podzielić się ze wszystkimi, którzy zdecydują się odwiedzić #5G_LAB — powiedział Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska, w czasie uroczystości związanej z uruchomieniem sieci i otwarciem #5G_LAB.

I taki właśnie cel przyświeca uruchomieniu laboratorium.

— Chcemy pokazać możliwie dużo rozwiązań opartych na sieci 5G. Czyli jak może wyglądać nasza przyszłość, na przykładach wykorzystania sieci piątej generacji do pracy i rozrywki — wyjaśnia Rafał Federowicz, dyrektor Departamentu Sieci Stałej i Usług w T-Mobile Polska.

Zastosowania 5G w pigułce

#5G_LAB jest taką przestrzenią, w której na wybranych przykładach można się przekonać jak potężny potencjał idzie na technologię 5G. Jak obszerne to pole do testowania nowych rozwiązań, usług, urządzeń i całych struktur opartych na internecie piątej generacji.

— Dla entuzjastów technologii przygotowaliśmy stanowiska prezentujące najciekawsze rozwiązania technologiczne stosowane w piątej generacji oraz symulację pozwalającą poczuć bezpośrednio jak szybka i niezawodna jest sieć 5G — informuje Rafał Federowicz.

Dlaczego tak ważna jest informacja i edukacja dotycząca 5G oraz rozwiązań opartych na tej technologii? Piąta generacja nie oznacza tylko kolejnego „szybciej” — to raczej już taki poziom wykorzystania internetu, który zmienia jakościowo nasze życie. A polega na rewolucyjnej technice przesyłu danych — bardzo wysokich prędkościach, mierzonych w dziesiątkach gigabajtów na sekundę, bardzo niskich opóźnieniach i ogromnej pojemności sieci 5G, która pozwala przyłączać do niej nie tylko użytkowników, ale również urządzenia, popularnie nazywane „rzeczami” (internet rzeczy, IoT). To oznacza w przyszłości oddanie znaczącej części naszych dotychczasowych zadań i decyzji setkom, tysiącom, milionom urządzeń.

Inkubator innowacyjności

Niskie opóźnienia sieci 5G, rzędu pojedynczych milisekund (>30 milisekund w 4G), otwierają zupełnie nowe możliwości w różnych dziedzinach i ogromne pole dla rozwoju usług i produktów. Dlatego T-Mobile chce współpracować z przedsiębiorcami — wspólnie rozwijać, testować i przygotowywać do wdrożenia nowe usługi. Działania te prowadzone są już dziś we współpracy z partnerami biznesowymi, start-upami i działami badawczo-rozwojowymi dużych firm. Jednostka operatora, zwana hubraum, czyli Centrum Innowacyjności Deutsche Telekom, jest odpowiedzialna za rozwój innowacji i produktów. Ma za zadanie eksplorację obszarów rozwoju i projektowanie konkretnych rozwiązań dla piątej generacji oraz budowanie ekosystemu usług. Można powiedzieć — z taką tezą zgadza się Jakub Pobola, szef hubraum — że jednostka ta ma za zadanie nieustanne poszerzanie wiedzy o technologii oraz zachęcanie otoczenia biznesowego do poszukiwania możliwości tworzenia konceptów i prototypów produktów wykorzystujących 5G.

Powstaje rynek

Jak tłumaczy Jakub Probola, dzięki proponowaniu innowacyjnych rozwiązań tworzy się rynek usług i produktów 5G, który będzie rósł i przez wiele kolejnych lat identyfikował następne możliwości tworzenia produktów. Firmy, które przeszły już cyfyzację, są bardziej zainteresowane nowymi możliwościami niż te, które cyfryzacja dopiero czeka. Wraz z nią zmienia się sposób myślenia o własnym biznesie, np. że z silnym partnerem będzie łatwiej, że warto wykorzystać efekt skali, że nie wszystko trzeba mieć u siebie — od przechowywania danych w chmurze po systemy zarządzające online.

Przeskok mentalnościowy dotyczy również operatorów, którzy biorą na siebie ciężar edukacji i uświadamiania możliwości nowej technologii, inspirują do poszukiwania rozwiązań, przyjmują rolę przewodnika po 5G. T-Mobile proponuje swoim klientom warsztaty, gdzie mogą się zmierzyć z potencjałem nowej technologii, poznać i przetestować nowe rozwiązania. To budowanie sobie rynku przez edukację, inspirowanie oraz kreowanie całkiem nowego portfolio produktów. Warto, bo według analityków Goldman Sachs za 10 lat rynek Virtual Reality będzie wart 80 mld USD. Eksperci IDC oceniają, że wartość sprzedaży rozwiązań AR i VR już w przyszłym roku osiągnie prawie 18 mld USD.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane