6 sygnałów zbliżającego się wypowiedzenia

09-03-2011, 09:44

O wszystkim dowiadujesz się ostatni? Nikt cię nie pyta o zdanie w ważnej sprawie? Szef przekazuje twe obowiązki koledze? Poznaj sygnały mogące świadczyć o tym, że twoje dni w firmie są policzone.

Utarczki z przełożonym, nerwowa atmosfera w pracy, zmniejszenie pensji, odmowa awansu, zwolnienie z pracy - to lista poważnych i niemiłych zdarzeń w życiu zawodowym. Często czujemy się nimi zaskoczeni, tak jakbyśmy przechodzili na zielonym świetle i zostali potrąceni przez pędzący samochód. Jak do tego doszło? I to tak nagle? Dlaczego nie zauważyłem tego wcześniej?

Przykre zdarzenia zawodowe nie przychodzą znikąd. Poprzedza je zwykle seria zapowiedzi - z pozoru drobnych sytuacji, które łatwo można przeoczyć.

Oto kilka takich zapowiedzi. Nie każda z nich na pewno sprowadzi ci na głowę kłopoty, ze zwolnieniem włącznie. Każda jest jednak na tyle denerwująca, że warto poświęcić kilka chwil i się jej pozbyć.

(1) Zbyt późne dowiadywanie się o wydarzeniach

Podstawowym sygnałem wskazującym na kłopoty z radzeniem sobie w firmie jest zbyt późne dowiadywanie się o istotnych wydarzeniach. Pewien menedżer zatrudniony w firmie zarządzającej siecią restauracji pewnego dnia przyszedł do pracy i z zaskoczeniem odkrył, że nie ma żadnego z jego kolegów. Gdy zapytał jedną z sekretarek gdzie wszyscy się podziali, usłyszał szokującą odpowiedź: "Wszyscy menedżerowie są na specjalnym spotkaniu z obsługującą nas firmą PR. Czy Pan również nie powinien tam być?". Możemy sobie wyobrazić rozmowę, jaką później odbył ze swoim niezadowolonym przełożonym.

(2) Konieczność powtarzania informacji

Czy twój przełożony lub współpracownik stale powtarza kierowane do ciebie informacje? Za każdym razem, gdy informacja musi zostać powtórzona, wymaga to dodatkowego czasu - a ludzie są na tym punkcie bardzo przeczuleni. Konieczność powtarzania informacji negatywnie wpływa na to, jak inni oceniają twoje zdolności, a przez to zmniejszają się twoje szanse na awans. Szef może powiedzieć: „Nie mogę poprzeć twojego awansu, gdyż sprawiasz wrażenie że nie łapiesz zbyt szybko o co chodzi. Każde polecenie trzeba powtarzać ci po kilka razy. To naprawdę męczące".

(3) Powierzanie innym pracownikom twoich zadań

Jeśli ostatnio przełożeni unikają powierzania ci skomplikowanych obowiązków (które kiedyś należały do ciebie), mogą w ten sposób komunikować, że nie mają zaufania do twoich umiejętności. W oczywisty sposób zagraża to rozwojowi twojej kariery: awans, podwyżki i zwolnienia często opierają się na zdolnościach danej osoby do wykonywania skomplikowanych zadań.

(4) Ciągłe gaszenie pożarów

Również to, że menedżer ciągle musi gasić pożary lub radzić sobie z problemami, które urosły do kryzysowych rozmiarów, może być oznaką zbliżających się problemów. Większość ostrzeżeń o zbliżającym się problemie ma charakter bezpośredni, chociaż nie zawsze tak jest. Czasami pojawiają się stwierdzenia w rodzaju: „Nie jestem pewien czy dam sobie z tym radę" lub „Możliwe, że będziemy musieli wziąć pod uwagę szybką wymianę". Ważne, by wyłowić przekazywane nie wprost ostrzeżenia i zażegnać problemy, zanim wymkną się spod kontroli. Wyłapanie takich niebezpośrednich komunikatów wymaga dodatkowego wysiłku, lecz jedną z fundamentalnych praktyk dobrego menedżera jest dostrzeganie problemów, zanim wejdą w stadium kryzysu.

(5) Pomijanie ścieżki służbowej

Jeśli jesteś kierownikiem lub osobą odpowiedzialną za pewien obszar działania firmy, np. projekt, to jednym z wyraźniejszych sygnałów niskiej pozycji będzie pomijanie cię przez podwładnych przy omawianiu ważnych spraw zawodowych. To pomijanie ścieżki służbowej wynika stąd, że twoje problemy ze słuchaniem nie pozostawiają pracownikom innego wyboru. Aby skutecznie realizować swoje zadania, muszą oni znaleźć kogoś z autorytetem, kogoś kto jest gotowy ich wysłuchać i zrobić to co będzie trzeba w danej sytuacji.

Oto przykład: Jim i Bob pracowali w zakładzie chemicznym, w którym Jim był kierownikiem zmiany i szefem Boba. Panowie pracowali razem już ponad rok, kiedy Jim dostrzegł, że Bob przestał omawiać z nim problemy dotyczące bezpieczeństwa pracy. Był z tego nawet zadowolony, ponieważ miał poczucie, że Bob ma na tym punkcie lekką paranoję i zbyt często podnosi fałszywy alarm.

Jednak pewnego dnia Jim został wezwany przez zastępcę prezesa ds. operacyjnych, który zażądał od niego wyjaśnień dlaczego nie jest świadomy lub nie interesuje się problemami z zakresu bezpieczeństwa przedsiębiorstwa. Najwyraźniej te kwestie zostały przez Boba omówione z zastępcą prezesa. Kiedy Jim zwrócił się do Boba o wyjaśnienie motywów jego działań, Bob odpowiedział: „Bezpieczeństwo jest zbyt istotne, ażeby pozwolić sobie na to, by nikt w całym zakładzie nie usłyszał o związanych z nim problemach!".

(6) Przyrost komunikacji na piśmie

Chyba najczęściej pomijanym sygnałem niedostatków umiejętności słuchania oraz zbliżających się kłopotów jest otrzymywanie pisemnych komunikatów (notatek służbowych, listów, maili lub faksów) w sprawach, w których w zupełności wystarczyłaby krótka rozmowa ustna np. przez telefon. Nie dotyczy to długich i skomplikowanych komunikatów, ponieważ wtedy z natury rzeczy wiadomość pisemna jest lepsza. Jednak w sprawach drobniejszych lub kiedy liczy się zaufanie do osoby, wtedy komunikacja ustna jest lepsza: szybsza i pozwala natychmiast uzyskać większą ilość informacji zwrotnych. Warunek - odbiorca musi umieć słuchać oraz płynnie zarządzać swoją pracą.

Osoby, które z myślą o tobie, wybierają napisanie notatki służbowej lub listu, mogą być świadome, że twoje umiejętności uważnego słuchania, nastawienie do pracy lub pozycja w firmie są takie jak być powinny i nie gwarantują im szybkiego załatwienia sprawy.

Uważne słuchanie jest niezbędnym warunkiem odniesienia sukcesu w biznesie i w życiu zawodowym. Nie należy traktować go jako szczepionki na wszelkie problemy, a raczej jako pierwsze z serii lekarstw.

Inspiracją tekstu i źródłem przykładów jest książka „Skuteczna komunikacja w biznesie” Cheryl Hamilton (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

http://kariera.pb.pl/2387597,6369,czy-slyszysz-znaki-zblizajacego-sie-zwolnienia

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / 6 sygnałów zbliżającego się wypowiedzenia