70 proc. jednostek PŻM bez uchybień warunków bezpieczeństwa i socjalnych

opublikowano: 17-01-2007, 20:37

W 70 proc. jednostek Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM) nie stwierdzono w ub.r. uchybień w zakresie standardów bezpieczeństwa i socjalnych - poinformował w środę PAP doradca dyrektora naczelnego firmy Krzysztof Gogol. Kontrola wykazała uchybienia w pozostałych 30 proc. jednostek.

W 70 proc. jednostek Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM) nie stwierdzono w ub.r. uchybień w zakresie standardów bezpieczeństwa i socjalnych - poinformował w środę PAP doradca dyrektora naczelnego firmy Krzysztof Gogol. Kontrola wykazała uchybienia w pozostałych 30 proc. jednostek.

Statki PŻM były sprawdzane przez inspektorów Port State Control oraz U.S. Coast Guard - instytucji kontrolujących m.in. poziom bezpieczeństwa jednostek pływających.

Gogol wyjaśnił, że dane z kontroli zostały opublikowane na stronach internetowych Port State Control.

Wśród uchybień kontrolerzy wskazali na zanieczyszczenie siłowni (m.in. rozlany olej na podłodze), braki we właściwym oznakowaniu statków (w tym. brak tablic informujących o drogach ewakuacji) oraz pojawiającą się korozję części metalowych pokładów.

Na statkach PŻM w ub.r. przeprowadzono 422 takie inspekcje. Jak wyjaśnił Gogol, inspekcje przeprowadzane są na statkach każdego armatora w portach całego świata, a ich roczne podsumowania obserwowane są przez dostarczycieli ładunków, administracje morskie i towarzystwa klasyfikacyjne.

Roczne statystyki dotyczące inspekcji statków brane są również pod uwagę przy sporządzaniu przez Międzynarodową Organizację Morza (IMO) listy bezpiecznych bander. Lista podzielona jest na części: białą (bandery najbezpieczniejsze), szarą (bandery o średnich standardach bezpieczeństwa) oraz czarną (bandery najmniej bezpieczne, których marynarze powinni unikać).

Obecnie w zestawieniu 111 bander polska flaga znajduje się 47. miejscu, zaraz za Turcją i Tajlandią, a przed Bułgarią i Słowacją. Jest to strefa określana przez IMO mianem "szarej".

"Żaden ze statków PŻM nie pływa pod polską banderą. Jeśli jednak wszystkie 75 masowców i tankowców PŻM, pływających obecnie pod różnymi flagami, powróciłyby pod polską banderę, wówczas w statystykach Port State Control oraz U.S. Coast Guard, kraj nasz awansowałby na sam szczyt białej strefy listy IMO, zajmując trzecie miejsce wśród najbezpieczniejszych bander świata" - powiedział Gogol.

Wśród najlepiej ocenionych przez inspektorów bander znalazły się: bandera Wyspy Man (72,2 proc. inspekcji statków tej bandery bez uchybień), Bermudów (72,0 proc.), Niemiec (67 proc.), Francji (61,5 proc.), Danii (60,1 proc), Wlk. Brytanii (59 proc.).

PŻM dysponuje 75 statkami. Są to masowce, m.in. typu handy-size oraz panamax. Poza masowcami PŻM posiada 4 siarkowce oraz promy m/f Polonia oraz m/f Gryf, zarządzany przez Unity Line. Firma zatrudnia ok. 3 tys. osób.

(PAP)

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane