73 proc. MŚP postrzega jako wiarygodne firmy korzystające z windykacji polubownej

PAP
opublikowano: 06-07-2021, 09:29

73 proc. małych i średnich przedsiębiorstw postrzega firmy korzystające z windykacji polubownej jako wiarygodne - wynika z badania „Relacje między kontrahentami po zleceniu windykacji”. Respondenci dochodzą należności średnio wobec 50 partnerów biznesowych.

Badanie przeprowadzone przez Instytut Mands na zlecenie firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso, współpracującej z Krajowym Rejestrem Długów, pokazuje, że małe i średnie firmy w ciągu ostatnich dwóch lat przekazały do profesjonalnej windykacji średnio 96 faktur. 55 proc. ankietowanych skierowało nie więcej niż 20 takich dokumentów. Najmniej była to 1 faktura, a najwięcej 3,2 tys.

Największa grupa przedsiębiorców (44 proc.), prowadziła działania windykacyjne za pośrednictwem profesjonalnych firm maksymalnie wobec 5 proc. kontrahentów; a średnio – wobec 50 partnerów.

Z badania wynika, że firmy korzystające z windykacji polubownej są postrzegane jako "wiarygodne i odpowiedzialnie podchodzące do zapłaty za swoją pracę". Wskazało tak 73 proc. małych i średnich przedsiębiorstw. Z kolei 33 proc. stwierdziło, że w efekcie takiego działania zwiększyła się liczba faktur, które partnerzy biznesowi zaczęli opłacać w terminie. Jak zaznaczyli autorzy badania, "przekazanie spraw do windykacji wciąż budzi obawy przedsiębiorców".

Jak przyznał Jakub Kostecki, prezes Kaczmarski Inkasso, małe i średnie przedsiębiorstwa "odczuwają barierę mentalną i obawiają się dochodzić zapłaty za swoją pracę". "Nasza badanie pokazuje, że w przypadku blisko 40 proc. firm, które skierowały sprawy do windykacji i nadal współpracowały z tymi kontrahentami, relacje biznesowe pozostały bez zmian. A w przypadku co piątej wręcz się poprawiły" - powiedział Kostecki. Zwrócił uwagę, że odzyskane pieniądze firmy mogą przeznaczyć na pokrycie bieżących zobowiązań finansowych lub na rozwój.

39 proc. firm, które zdecydowały się na windykację polubowną "nie doświadczyło negatywnych reakcji ze strony partnerów biznesowych". 19 proc. przyznało, że stosunki się polepszyły; dochodzenie zapłaty za sprzedane towary czy zrealizowane usługi "świadczy o racjonalnym podejściu do zarządzania finansami firmy" - wskazano w badaniu. Z kolei 76-proc. ankietowanych przedsiębiorców, dzięki współpracy z firmą windykacyjną, udało się odzyskać zaległe należności od kontrahentów.

Według badania zanim MŚP skierują faktury do windykacji, podejmują działania na własną rękę - "3/4 wysyła wezwania do zapłaty, a połowa samodzielnie negocjuje zwrot należności". 16 proc. MŚP decyduje się od razu na zaangażowanie firmy windykacyjnej. 86 proc. uważa, że "odzyskanie pieniędzy jest ważniejsze niż utrzymanie współpracy z nierzetelnym kontrahentem".

Kostecki, komentując wyniki badania zwrócił uwagę, że 55-procentowa grupa ankietowanych uważa, że windykację należy stosować tylko w przypadku relacji biznesowych, które zostały spisane na straty. Tymczasem, jak zaznaczył, im szybciej faktury trafią do windykacji, tym większa szansa na szybkie odzyskanie należności.

Z „KoronaBilansu MŚP” Krajowego Rejestru Długów wynika, że obecnie 60 proc. firm skarży się, że ich kontrahenci nie płacą w terminie. 44 proc. wskazuje, że odbiorcy w ostatnich trzech miesiącach w ogóle nie uregulowali należności za otrzymane towary czy wykonane usługi. Średni czas opóźnienia wynosi najczęściej do miesiąca. Firmy muszą czekać, aż partner otrzyma pieniądze od swoich odbiorców i dopiero wtedy zrobi przelew (41 proc. wskazań). Inne powody opóźnień lub braku płatności od kontrahentów to trudna sytuacja firmy w pandemii (36 proc.), spadek sprzedaży i zleceń (28 proc.) oraz inne priorytety, jak np. pensje dla pracowników (8 proc.).

Badanie „Relacje między kontrahentami po zleceniu windykacji” wykonał Instytut Mands na przełomie maja i czerwca 2021 r. na reprezentatywnej grupie 300 małych i średnich firm, które w ostatnich 2 latach korzystały z zewnętrznej windykacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane