90 proc. portów lotniczych utrzyma lub zwiększy wydatki na informatykę

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 09-01-2006, 17:48

90 proc. portów lotniczych utrzyma lub zwiększy w tym roku wydatki na informatykę. Lotniska są głównie zainteresowane wdrożeniem bezprzewodowego dostępu do internetu - wynika z sondażu dotyczącego rozwiązań informatycznych w lotnictwie, opublikowanego w poniedziałek w najnowszym wydaniu magazynu branżowego "Airline Business".

90 proc. portów lotniczych utrzyma lub zwiększy w tym roku wydatki na informatykę. Lotniska są głównie zainteresowane wdrożeniem bezprzewodowego dostępu do internetu - wynika z sondażu dotyczącego rozwiązań informatycznych w lotnictwie, opublikowanego w poniedziałek w najnowszym wydaniu magazynu branżowego "Airline Business".

Według wyników sondażu, 90 proc. portów lotniczych chce w ciągu najbliższych 2 lat wdrożyć rozwiązania dostępu bezprzewodowego WiFi, aby oferować pasażerom i oczekującym wolny od opłat dostęp do internetu.

Także w ciągu najbliższych dwóch lat, 75 proc. zarządów ankietowanych portów lotniczych chciałoby zainstalować szerokopasmowy dostęp do internetu, aby zaoferować pasażerom zaawansowane usługi teleinformatyczne, jak telefonię internetową (VoIP).

Połowa portów lotniczych, chce wdrożyć na swoim terenie w ciągu najbliższych dwóch lat informatyczne kioski samoobsługowe. Kioski takie mają dostarczać informacji m.in. o liniach lotniczych, lotach, cenach biletów oraz usługach dostępnych na terenie lotniska.

Ponad 1/3 lotnisk chce wdrożenia biometrycznego systemu identyfikacji na stanowiskach kontroli lotów i odpraw pasażerów, ale deklaruje, że może to zrobić w ciągu najbliższych czterech lat.

Porty lotnicze nie są zainteresowane nowoczesnymi technikami identyfikacji i znakowania - znaczniki radiowe RFID wspomagające kontrole i identyfikację bagażu chce wdrożyć w ciągu roku tylko 6 proc. z nich, a aż 80 proc. nie wdroży w najbliższym czasie RFID ani w systemie odprawy pasażerów, ani w części cargo.

Lotniska nie mają za to, mimo tak ściśle wyznaczonych celów,  żadnej strategii wdrażania rozwiązań informatycznych. Brak zgody w firmach w tym zakresie jako przyczynę wskazywało 25 proc. ankietowanych portów lotniczych, następne 20 proc. wymieniało jako przyczynę problemy z budżetem.

Według "Airline Business", na brak strategii wdrażania rozwiązań informatycznych wskazuje także fakt, iż według sondażu, obsługa, utrzymanie i serwis infrastruktury IT jest w portach lotniczych tym elementem, który najczęściej podlega outsourcingowi; aż 37 proc. ankietowanych firm przekazało ten dział do zewnętrznej spółki, pozyskanej najczęściej w czasie przetargu i nie mającej zwykle nic wspólnego z lotnictwem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane