ABC Data bardzo się skurczyła

opublikowano: 12-05-2016, 18:14

Miliard kwartalnych obrotów i milion normalnego zysku. To brutalna prawda o jednym z dystrybutorów IT.

Zobacz więcej

Ilona Weiss

Robert Gardzinski / FORUM

Rok 2016 to pierwszy, w którym w pełni uwidoczni się wpływ odwróconego VAT na elektronikę. ABC Data jako pierwsza z trzech polskich dystrybutorów IT opublikowała wyniki finansowe za pierwszy kwartał. I z pewnością nie zachwyciła. Przychody spółki wyniosły 1,04 mld zł, EBITDA 12,1 mln zł, a zysk netto – 7,3 mln zł. Liczby te nabierają lepszych proporcji dopiero w kontekście dynamiki zmian. Przychody spadły rok do roku o 23 proc., EBITDA o 34 proc., a zysk netto aż o 44 proc. A i to nie do końca oddaje prawdziwy obraz.

Według Łukasza Kosiarskiego, analityka Banku Zachodniego WBK, wyniki dobrze odzwierciedlają kondycję branży IT po zmianach w VAT. Analityk zwraca przy tym uwagę, że choć na pierwszy rzut oka zgodne z rynkowym konsensusem, to oparte są o zdarzenie jednorazowe, czyli wniesienie platformy handlu internetowego do nowej spółki. Bez tego zysk netto byłby bliski miliona złotych.

Szefostwo ABC Daty nie traci jednak dobrego samopoczucia.

- ABC Data zrealizowała wyniki idealnie zgodne z biznesplanem na ten rok. Przewidzieliśmy, że ten rok będzie tak wyglądał jak wygląda i w zderzeniu z danymi historycznymi będzie to tak wyglądało jak wygląda – twierdzi Ilona Weiss, prezes ABC Daty.

- Wyniki a zwłaszcza przychody ze sprzedaży są efektem otoczenia rynkowego. Zysk netto jest pochodną tego co działo się na poziomie operacyjnym – dodaje Paweł Szymański, wiceprezes ABC Daty.

Zarząd spółki sugeruje przy tym, że osłabienie wyników to efekt inwestycji w rozwijającą się działalność poza Polską, która by przynieść odpowiedni zwrot wymaga wcześniej nakładów. Po publikacji wyników kurs akcji spadł jednak o 7,6 proc. W efekcie przeceny akcji stopa rekomendowanej przez zarząd dywidendy sięgnęła 11,4 proc., a nawet przed publikacją wyników była niemała. Zapowiadane 39 groszy na akcję dawało 10,6 proc.

Pomijając wyniki, kursowi nie pomogła na pewno informacja o tym, że organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi domaga się od spółki 19,2 mln zł z tytułu sprzedaży urządzeń i czystych nośników objętych opłatami na rzecz twórców.

Jednak w strukturze sprzedaży efekt odwróconego VAT aż kłuje w oczy. Sprzedaż smartfonów spadła o 57 proc. W pierwszych trzech miesiącach 2016 r. stanowiła tylko 19,1 proc. ogółu sprzedaży spółki. Rok wcześniej – mimo, że same przychody były wyższe – sięgała 36,2 proc. Dwa lata temu wynosiła 30,9 proc., a choć przychody nie były tak rozdmuchane jak w 2015 r., to i tak były większe niż w 2016 r.

W poniedziałek 16 maja wyniki publikują AB i Action. Czego można się po nich spodziewać? Według Łukasza Kosiarskiego, AB pomoże biznes w Czechach, ale wyniki Action będą zasadniczo odpowiednikiem skorygowanych wyników ABC Daty.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy