ABC Data przekracza prognozy finansowe i oczekiwania rynkowe

Puls Biznesu, Partner publikacji: ABCDATA
23-04-2018, 22:00

W 2017 r. warszawski dystrybutor zwiększył EBITDA o 48 proc., podwoił zysk netto i osiągnął 6,1 proc. marży ze sprzedaży. Tak dobre wyniki stawiają ABC Data na równi z najbardziej efektywnymi dystrybutorami IT na świecie

 

Zobacz więcej

WZROST I JEGO ŹRÓDŁA: Jestem szczególnie zadowolona z wypracowania 34 mln zł zysku netto, bo to rezultat dwukrotnie wyższy niż w 2016 r. — podkreślała podczas prezentacji wyników spółki Ilona Weiss, prezes ABC Data. Fot. ARC

Wyniki ABC Data za 2017 r. imponują, tym bardziej że — zgodnie z założeniami — zostały wypracowane przy niższych przychodach ze sprzedaży niż w poprzednich latach. W 2015 r. spółka osiągnęła 4856 mln zł przychodów, w 2016 r. 4926 mln zł, zaś w minionym roku 4635 mln zł. Mimo to EBIDTA za 2017 r. wzrosła do poziomu blisko 59 mln zł i jest wyższa aż o 48 proc. w porównaniu z 2016 r. Skorygowany zysk netto za ubiegły rok wzrósł dwukrotnie z 17,2 mln zł w 2016 do 34,4 mln zł (przy uwzględnieniu korekty o odpis aktualizujący aktywo podatkowe w wysokości 8,9 mln zł).

Ponad prognozy

W prognozie wyników finansowych na 2017 r., opublikowanej w maju ubiegłego roku, przewidywano skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 4468,2 mln zł, EBITDA miała wynieść 50,6 mln zł, a zysk netto 27,7 mln zł. Część branżowych komentatorów oceniła wtedy te przewidywania jako zbyt ambitne. Tymczasem ABC Data nie tylko zrealizowała prognozę, ale osiągnęła rezultaty istotnie wyższe od zakładanych.

— Przekroczyliśmy prognozę o 23 proc. w porównaniu ze skorygowanym zyskiem netto oraz o 16 proc. wobec EBITDA. Szczególnie jestem zadowolona z wypracowania 34 mln zł zysku netto, bo to jest rezultat dwukrotnie wyższy niż w 2016 r. — komentuje Ilona Weiss, prezes ABC Data.

— Nasze wyniki finansowe za 2017 r. potwierdzają skuteczność decyzji biznesowych podjętych przez zarząd. Skupiamy się na kluczowych obszarach działalności, co przynosi oczekiwane efekty — tłumaczy Ilona Weiss.

Największy wpływ na osiągnięcia spółki miała konsekwentna miała konsekwentna koncentracja na realizacji wysokomarżowych transakcji. Do wyniku kontrybuował też wzrost przychodów ze sprzedaży — prawie 30 proc. r/r — wypracowanych przez S4E. Ten należący do Grupy ABC Data czołowy polski VAD (Value Added Distributor) osiągnął w 2017 r., rekordowe dla siebie, 240 mln zł przychodów ze sprzedaży. Dla porównania w 2016 r. jego przychody wyniosły 186 mln zł. W 2017 r. Grupa ABC Data ponownie zwiększyła rentowność sprzedaży. Jej zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 283,6 mln zł, gdy rok wcześniej było to 260,9 mln zł. W konsekwencji firma wypracowała w ubiegłym roku jedną z najwyższych marż w dystrybucji IT. Jej wartość sięgnęła 6,1 proc., czyli była o 16 proc. wyższa niż przed rokiem.

Rozwój w regionie CEE

Rok 2017 był dla ABC Data okresem intensywnego rozwoju na rynkach zagranicznych. Spółka kontynuowała proces wzmacniania pozycji rynkowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma należy dziś do pierwszej trójki największych dystrybutorów IT w krajach bałtyckich i w Rumunii, gdzie jeszcze trzy lata temu była klasyfikowana na pozycji nr 14.

— Sukcesywnie rozbudowujemy nasze kanały sprzedaży w regionie CEE. Co istotne, realizujemy transakcje, osiągając coraz wyższe marże. W ubiegłym roku zanotowaliśmy wzrost przychodów ze sprzedaży m.in. w krajach bałtyckich o 5 proc., a na Węgrzech o 9 proc. rok do roku — mówi Andrzej Kuźniak, wiceprezes ABC Data. W regionie CEE warszawska spółka postrzegana jest jako czołowy dystrybutor IT. W efekcie stawiana jest na równi z największymi globalnymi graczami, którzy działają w tej części Europy.

— W minionym roku znacznie rozszerzyliśmy grupę partnerów biznesowych i klientów w regionie CEE. Zwiększyliśmy też liczbę i różnorodność oferty produktów i usług — dodaje Andrzej Kuźniak. ABC Data na bieżąco poszukuje nisz biznesowych z dużym potencjałem oraz perspektywicznych technologii, które mogą wkrótce stać się rynkowymi hitami.

Dźwignie wzrostu

Jednym z nich jest bez wątpienia współpraca z Xiaomi. Jeszcze dwa lata temu produkty tej marki były niemal nieznane w Polsce. Dziś smartfony Xiaomi należą do najpopularniejszych i najlepiej sprzedających się modeli na krajowym rynku. ABC Data była pierwszym oficjalnym dystrybutorem sprzętu tego producenta w Polsce i w Unii Europejskiej.

— Do dziś pozostajemy czołowym partnerem Xiaomi w regionie CEE, a nasze portfolio nieustannie się poszerza. Zaczynaliśmy od smartfonów, obecnie wzbogacamy ofertę o różne urządzenia i akcesoria z innych kategorii produktowych, m.in. smart home — dodaje Ilona Weiss.

Co istotne, ABC Data oferuje sprzęt Xiaomi nie tylko w Polsce, lecz także w krajach bałtyckich (Litwa, Łotwa i Estonia) oraz w Rumunii. To o tyle ważne, że urządzenia mobilne (mobile) są dla dystrybutora jednym z kluczowych obszarów rozwoju. W swoim portfolio, obok Xiaomi, ma także produkty innych czołowych, globalnych marek, jak Apple czy Huawei. iSource, spółka zależna ABC Data, od lat pozostaje największym dystrybutorem sprzętu marki Apple w Polsce. ABC Data rozwija również posiadane narzędzia e-commerce. W ubiegłym roku Spółka udostępniła klientom aplikację mobilną m-InterLink, platformę usług chmurowych ABC Data Cloud oraz rozbudowany o nowe funkcjonalności program ResellerWeb.

— M-InterLink umożliwia naszym partnerom robienie zakupów w ABC Data z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie, nawet bez dostępu do komputera — przekonuje Arkadiusz Lew-Kiedrowski, wiceprezes ABC Data.

— Naszym zadaniem jest nie tylko efektywne wykorzystanie nowych technologii w prowadzonym biznesie, lecz także udostępnianie ich partnerom. Dlatego rozwijamy program Reseller Web. To zaawansowana aplikacja e-sklepu, powiązana z ofertą produktową ABC Data. Klienci, z którymi współpracujemy w ramach tego programu, mogą skorzystać np. z usługi dropshippingu. W ten sposób oszczędzają na kosztach magazynowania i logistyki — dodaje Arkadiusz Lew-Kiedrowski.

Perspektywy rozwoju

Chmura (cloud) jest jedną z technologii, która obecnie w największym stopniu wpływa na branżę IT. W połowie 2017 r. spółka uruchomiła nowe narzędzie ABC Data Cloud — autorską platformę dystrybucji usług chmurowych. Umożliwia ona dostawcom oferowanie ich w modelach: IaaS, PaaS, SaaS czy DRaaS. Z kolei partnerzy dystrybutora otrzymują poprzez platformę dostęp do szerokiej i zróżnicowanej oferty usług chmurowych, m.in. wirtualnych serwerów, dysków sieciowych czy rozwiązań do archiwizacji i backupu danych.

Istotnym obszarem wzrostu ABC Data jest dystrybucja z wartością dodaną (VAD). Zajmują się nią wyspecjalizowani inżynierowie dystrybutora oraz kadra S4E — spółki zależnej ABC Data. Poza dostawą produktów oferuje ona szeroki wachlarz dodatkowych usług oraz techniczne i biznesowe szkolenia certyfikacyjne. W 2018 r. ABC Data koncentruje się na dalszym umacnianiu swojej pozycji w Polsce oraz w regionie CEE. — Wszystko po to, aby ABC Data w dalszym ciągu pozostała dystrybutorem pierwszego wyboru. Takie podejście stanowi bowiem najlepszą gwarancję efektywnej działalności i satysfakcjonujących wyników finansowych — podkreśla Ilona Weiss. Spółka kontynuuje politykę dywidendową. W grudniu ubiegłego roku ABC Data wypłaciła około 10 mln zł dywidendy na poczet zaliczki za rok 2017.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Puls Biznesu, Partner publikacji: ABCDATA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / ABC Data przekracza prognozy finansowe i oczekiwania rynkowe