ABC Data z rekordową marżą

MATERIAŁ PARTNERA
03-09-2017, 22:00

Skonsolidowane wyniki finansowe ABC Data za I półrocze 2017. znacznie przekroczyły oczekiwania rynkowe. W tym okresie ABC Data wypracowała marżę w wysokości 6,3 proc. W drugim kwartale 2017 r. była ona jeszcze wyższa i wyniosła 6,7 proc.

Wzrosła też EBITDA. Po wyłączeniu zysku z wyceny udziałów w Bizneslink CO sp. z o.o. była wyższa o 25 proc. w stosunku do I półrocza 2016.

Niezagrożone prognozy

Wypracowane wyniki są efektem konsekwentnie realizowanej strategii koncentrowania biznesu na realizacji transakcji wysokomarżowych. — W efekcie zanotowaliśmy założony spadek przychodów o 14,4 proc. rok do roku, ale jednocześnie o 6 proc. wzrósł nam skonsolidowany zysk brutto ze sprzedaży w stosunku do I półrocza 2016 — wyjaśnia Ilona Weiss, prezes zarządu ABC Data. — W obecnych warunkach makroekonomicznych nasza strategia jest więc słuszna i nie zagraża realizacji prognoz — dodaje prezes spółki. Prognozy ABC Data zakładają wypracowanie w tym roku 27,7 mln zł skonsolidowanego zysku netto, 50,6 mln zł skonsolidowanej EBITDA i 4468,2 mln zł skonsolidowanych przychodów. W I półroczu na wyniki finansowe wpłynęły, poza wysokim zyskiem brutto ze sprzedaży, wyższe koszty sprzedaży i ogólnego zarządu. — Są one związane z konsolidacją spółki S4E, która zdecydowaną większość projektów kończy w drugiej połowie roku. Oznacza to, że również w tym okresie realizuje zdecydowaną większość swoich przychodów i zysków. Na pozytywną kontrybucję S4E do skonsolidowanych wyników Grupy ABC Data musimy więc poczekać do końca roku — wyjaśnia prezes ABC Data i dodaje, że za podwyższony poziom skonsolidowanych kosztów finansowych netto odpowiada również rosnący koszt kapitału, będący m.in. efektem niższego zaufania instytucji finansowych do całej branży dystrybucji IT. — Nasze wyniki jednoznacznie wskazują, że spółka bardzo dobrze radzi sobie nawet w trudnych warunkach makroekonomicznych i potrafi sprawnie reagować w różnych sytuacjach rynkowych — zapewnia Ilona Weiss.

Marża brutto ze sprzedaży

GK ABC Data (z wyłączeniem S4E) w proc.

5,7 5,7 5,4 5,3 4,9 5,9

I kw.'16IIIIIIV I kw.'17 II

Źródło: spółka

Bogate portfolio

Na rezultaty ABC Data wpłynęły również podejmowane przez spółkę inwestycje,zwłaszcza w obszarach dotyczących e-commerce i cloud. Dzięki temu broadliner znacznie poszerzył portfolio posiadanych narzędzi e-commerce. — Nowoczesne, elektroniczne platformy handlowe już od lat są driverem rozwoju i znakiem rozpoznawczym ABC Data w Polsce i w całym regionie CEE — przypomina Ilona Weiss. Spółka poszerzyła w ostatnim czasie kanały sprzedaży w Europie Środkowo– -Wschodniej: w Czechach i na Słowacji, dzięki współpracy z sieciami z branży DIY Retail, na Węgrzech dzięki zacieśnieniu współpracy z Huawei i sieciami z branży DIY i Telco, a w Rumunii z sieciami hipermarketów. Ważnym czynnikiem rozwojowym było dla spółki rozpoczęcie współpracy z Xiaomi, jednym z największych producentów smartfonów na świecie. Według firmy Canalys, w II kwartale 2017 r. czwartą najlepiej sprzedającą się marką smartfonów w Europie Środkowo-Wschodniej — z wynikiem 1,1 mln egzemplarzy — było właśnie Xiaomi. — Po rozpoczęciu sprzedaży sprzętu tego producenta na Litwie zaledwie po miesiącu mieliśmy 2,5-procentowy udział w rynku, a po dwóch wyniósł on już 4,5 proc. To pokazuje, że marka jest prawdziwym chińskim tygrysem i inne firmy muszą uważnie patrzeć na rosnącą konkurencję — mówi Andrzej Kuźniak, wiceprezes ABC Data. — Nasza współpraca z Xiaomi dynamicznie się rozwija. Rozpoczęliśmy dystrybucję produktów tej marki na Litwie, gdzie nawiązaliśmy współpracę z operatorem komórkowym Telia. Odpowiada on za ponad 40 proc. sprzedaży smartfonów w tym kraju. Aktualnie budowane są kanały sprzedaży na Łotwie i w Estonii — dodaje Andrzej Kuźniak.

Przyszłość w chmurze

ABC Data jest czołowym dystrybutorem również innych popularnych marek urządzeń mobilnych. Należąca do Grupy spółka iSource jest największym w Polsce dystrybutorem sprzętu Apple. Zanotowała ona 12-procentowy wzrost sprzedaży rok do roku. Swój rozwój grupa opiera na czterech obszarach: VAD, e-commerce, mobile i cloud. W czerwcu spółka zakończyła m.in. prace nad budową autorskiej platformy ABC Data Cloud — dedykowanej sprzedaży nowoczesnych rozwiązań IT w chmurze — i aplikacją mobilną do swojej platformy sprzedażowej InterLink. — M-commerce rośnie w siłę, również w sektorze B2B. Coraz więcej naszych klientów preferuje wielokanałowy model dokonywania zakupów. Bardzo często wykorzystują w tym celu urządzenia mobilne — smartfony i tablety. Chcieliśmy więc wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom, a jednocześnie zachęcić, aby byli jak najbardziej aktywni zakupowo. Już mamy około tysiąca zarejestrowanych klientów, którzy mają w swoich urządzeniach przenośnych

WŁAŚCIWA STRATEGIA:

Nasze wyniki jednoznacznie wskazują, że spółka bardzo dobrze radzi sobie nawet w trudnych warunkach makroekonomicznych i potrafi sprawnie reagować w różnych sytuacjach rynkowych — mówi Ilona Weiss, prezes ABC Data.

[FOT. ARC]

6,3

proc. Tyle wyniosła marża w ABC Data w I półroczu 2017…

6,7

proc. …a tyle w II kwartale 2017. To jedna z najwyższych marż na rynku.

naszą aplikację i intensywnie z niej korzystają — podkreśla Andrzej Kuźniak. Inwestycją w dziedzinie e-commerce, zrealizowaną w I półroczu był również rozwój programu Reseller Web, który umożliwia proste i szybkie uruchomienie oraz skonfigurowanie sklepu online w pełni zintegrowanego z systemem transakcyjnym ABC Data. Zamówione w ten sposób produkty trafiają prosto do klientów końcowych, dzięki czemu nie wymagają magazynowania. — Kto jest szybszy, ten wygrywa, dostosowujemy się więc do potrzeb naszych partnerów i oferujemy im doskonałe narzędzia. Obecnie 16 proc. składanych zamówień realizowanych jest bezpośrednio przez zintegrowane systemy naszych partnerów — dodaje wiceprezes spółki.

Coś dla akcjonariuszy

Powody do zadowolenia mają nie tylko klienci, lecz także akcjonariusze ABC Data. Jak zapewnia zarząd spółki, wiele wskazuje na to, że nie tylko zrealizuje ona podane w maju prognozy, lecz także podzieli się z akcjonariuszami zyskiem za rok 2017. W czerwcu walne zgromadzenie ABC Data ustaliło, że wypłata zaliczkowej dywidendy będzie możliwa, jeśli spółka wypracuje 10 mln zł jednostkowego zysku po trzech kwartałach 2017 r. Tymczasem, już po I półroczu, jednostkowy zysk ABC Data wynosi ponad 22 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MATERIAŁ PARTNERA

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / ABC Data z rekordową marżą