Absolwenci cenią pracę w BPO, ale na krótko

  • Dorota Czerwińska
10-09-2012, 00:00

Mamy około ćwierć miliona bezrobotnych po studiach. Liczy na nich sektor BPO/SSC, który zmaga się z rotacją pracowników

Centra usług dla biznesu nie odczuwają spowolnienia gospodarczego, a dwóch na trzech przedstawicieli tej branży zamierza zwiększyć zatrudnienie. Cóż z tego, skoro — jak wynika z badania „Trendy HR w sektorze BPO/SSC”, przeprowadzonego przez agencję zatrudnienia ManpowerGroup — aż 75 proc. ankietowanych firm ma problemy z pozyskaniem pracowników.

— Sektor usług dla biznesu jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się branż w Polsce. Optymistyczne plany rekrutacyjne jej przedstawicieli należy jednak interpretować dwojako. Z jednej strony — deklarowany wzrost zatrudnienia wynika w dużej mierze z inwestycji w kolejnych miejscowościach, z drugiej — z konieczności przeciwdziałania rotacji, z jaką zmaga się ponad połowa pracodawców tej branży — komentuje Iwona Janas, dyrektor generalna ManpowerGroup w Polsce.

Rotacji nie powstrzymują wprowadzane dosyć często przez centra podwyżki i atrakcyjne wygrodzenia pozapłacowe. Dlaczego? Przyczynia się do niej charakter pracy w tym sektorze. Statystyczny pracownik centrum BPO/SSC to wykształcony trzydziestolatek, znający doskonale co najmniej jeden język obcy, często mający cenne dla pracodawcy kwalifikacje i doświadczenie zawodowe.

Wielu po pewnym czasie wykonywania powtarzalnych zadań popada jednak w rutynę i szuka od niej ucieczki u kolejnego pracodawcy. Inne problemy to rosnące oczekiwania kandydatów do pracy w centrach usług, coraz większe oczekiwania klientów i potrzeba dbania o dobry wizerunek pracodawcy. Tzw. employer branding jest wyzwaniem dla prawie co trzeciego (29 proc.) ankietowanego centrum usług.

Niech będzie imigrant

Dla większości centrów, które wzięły udział w badaniu, główną przyczyną problemów ze zdobyciem pracowników jest brak kandydatów z odpowiednimi kwalifikacjami i doświadczeniem. Narzekają też na duże wymagania finansowe kandydatów i na słabą znajomość języków obcych. Pośród najtrudniejszych do obsadzenia są stanowiska w IT, inżynierskie, specjalistyczne i kierownicze. Prócz współpracy z agencjami doradztwa personalnego rozwiązania problemów rotacji i niedoboru pracowników pracodawcy szukają w migracji zawodowej. Zatrudnienie kandydatów z innych krajów w oddziałach w Polsce rozważa czterech na pięciu przedstawicieli sektora.

Kogo potrzebują

O tym, z jaką determinacją centra szukają kompetentnych pracowników, może świadczyć dokument, który na podstawie wypełnionych przez przedstawicieli centrów usług dla biznesu ankiet opracowały Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) i firma doradcza Hays Poland. Pokazuje on, czego przedstawiciele centrów BPO/SSC oczekują od absolwentów szkół wyższych. Powinni zatem mieć m.in. podstawową wiedzę o zarządzaniu projektami, znać podstawy ekonomii, matematyki i statystyki, a także metody wykorzystywane do pozyskiwania danych gospodarczych i prawnych. Ważne, by absolwent umiał wyszukiwać informacje na dany temat, ale też je analizować i wyciągać wniosków.

Pożądana jest też umiejętność organizowania pracy, gotowość do poszerzania wiedzy i dostosowywanie się do zmiennego środowiska pracy. ABSL liczy na pomoc uczelni. Na początku września ma przesłać dokument do najlepszych szkół wyższych. — Zależy nam, aby uczelnie kształciły kreatywnych i samodzielnie myślących absolwentów — mówi Marek Grodziński, wiceprezes ABSL, dyrektor centrum BPO Capgemini.

OKIEM EKSPERTA

Tym mniejsza rotacja, im bardziej zaawansowane usługi

JAROSŁAW PIĘTA

partner firmy doradztwa personalnego Advisory Group Test Human Resources

Polski rynek centrów usług dla biznesu jest największy i najdojrzalszy w Europie Środkowo-Wschodniej. To u nas powstało niemal 40 proc. wszystkich miejsc pracy w tej branży w naszej części kontynentu. Jest to rynek zróżnicowany po względem skomplikowania procesów. Są centra prowadzące operacyjne procesy transakcyjne w typowych językach obcych.

Te nie mają problemów ze znalezieniem kandydatów, za to mają dużą rotację. Z kolei centra o wysokim stopniu zaawansowania procesów (np. IT, bankowość, R&D, zaawansowane usługi finansowe) konkurują o talenty i osoby doświadczone, szczególnie ze znajomością rzadkich języków, za to mają małą rotację, bo praca w nich jest atrakcyjna i trudniej o lepszą. Podobne zróżnicowanie dotyczy miast. Główne ośrodki: Kraków, Warszawa, Wrocław, choć konkurują, umożliwiają dostęp do talentów i rzadkich języków, co w małych miastach jest trudne.

To również do dużych miast migrują najlepsi kandydaci z mniejszych ośrodków. W wyniku spowolnienia gospodarczego i dużej liczby absolwentów uczelni zasilających co roku rynek presja na wynagrodzenia nie jest tak duża jak przed kilkoma laty. Raporty płacowe Test dla centrów usług biznesowych wskazują na średnio 5-, 6-procentowy wzrost wynagrodzeń rocznie w porównaniu z kilkunastoprocentowymi wzrostami przed 2008 r. To wzrost porównywalny z innymi branżami i nieznacznie przekracza inflację. Także średni poziom rotacji w centrach jest dla inwestorów coraz bardziej zadawalający, bowiem spadł z około 15-20 proc. w poprzedniej dekadzie do około 10-13 proc. ostatnio. To dobre zjawiska, które stanowią o atrakcyjności Polski dla inwestorów.

Najnowsze badania Test, AIESEC i Aspire przeprowadzone w 2012 r. wśród studentów końcowych lat dowodzą, że branża BPO/SSC jest atrakcyjna. Według ponad 80 proc. studentów centra to dobrzy pracodawcy, oferujący atrakcyjne wynagrodzenie i możliwości rozwoju, co jest szczególnie istotne dla pokolenia Y. Ponad 40 proc. badanych preferuje zatrudnienie na co najmniej trzy lata, a to dobrze wróży inwestorom na przyszłość. Centra usług biznesowych to dla Polski sektor strategiczny, szczególnie w gospodarce opartej na wiedzy. Po niemal ośmiu latach niezwykle intensywnego rozwoju sektora, tworzącego kilkanaście tysięcy miejsc pracy rocznie, coraz więcej osób sobie to uświadamia. Absolwenci uczelni nie są tu wyjątkiem, choć borykają się z niedopasowaniem programów uczelni do gwałtownego rozwoju branży.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Absolwenci cenią pracę w BPO, ale na krótko