Agora może mieć wyższy zysk w IV kw. '06 r/r, ale niższe przychody

16-02-2007, 13:10

Agora w IV kw. 2006 roku zwiększyła zysk netto w ujęciu rocznym, ale będzie to wynikać głównie z niskiej bazy 2005 roku. Przychody mogą być niższe z powodu obniżenia ceny "Gazety Wyborczej", jednak skala spadku będzie częściowo zneutralizowana wyższą sprzedażą egzemplarzową - uważają analitycy pytani przez PAP.

Agora w IV kw. 2006 roku zwiększyła zysk netto w ujęciu rocznym, ale będzie to wynikać głównie z niskiej bazy 2005 roku. Przychody mogą być niższe z powodu obniżenia ceny "Gazety Wyborczej", jednak skala spadku będzie częściowo zneutralizowana wyższą sprzedażą egzemplarzową - uważają analitycy pytani przez PAP.

Analitycy ankietowani przez PAP spodziewają się wzrostu zysku netto Agory w IV kw. 2006 roku średnio o 48 proc. rok do roku do 12,8 mln zł, a przychodów ze sprzedaży na poziomie 307 mln zł, czyli o 6,7 proc. niższych rok do roku.

Agora poda swoje skonsolidowane wyniki we wtorek, 20 lutego.

SOBIESŁAW PAJĄK, ANALITYK CDM PEKAO:

"Wydaje mi się, że w Agorze będziemy mieli do czynienia z bardzo dużą dynamiką zysków na poziomie operacyjnym i netto, sięgającą 70 proc. w ujęciu rok do roku, ale to będzie w przeważającej mierze wynikać z niskiej bazy, bo w IV kwartale 2005 roku +Nowy Dzień+ wygenerował 27 mln zł strat.

To, co z kolei w IV kwartale 2006 roku będzie ciążyć na wynikach Agory, to po pierwsze obniżona cena egzemplarzowa +Gazety Wyborczej+, a po drugie wyższe koszty marketingowe.

Jeśli chodzi o przychody, to prognozujemy 9-proc. spadek i głównie będzie to konsekwencja obniżonej ceny egzemplarzowej +Gazety Wyborczej+. Szacujemy, że przychody ze sprzedaży egzemplarzowej +Gazety Wyborczej+ mogą spaść o około 40 proc.

Wydaje nam się też, że przychody z kolekcji wydawniczych mogą być niższe w ujęciu rok na rok, bo IV kwartał rok wcześniej był bardzo wysoki i spółka odnotowała ponad 50 mln zł przychodów z tego tytułu. Wtedy Agora sprzedawała z sukcesem przewodniki turystyczne".

DOROTA PUCHLEW, ANALITYK Z DM PKO BP:

"Skala spadku przychodów będzie trochę mniejsza niż w poprzednich kwartałach ze względu na to, że widać pozytywny trend w sprzedaży egzemplarzowej +Gazety Wyborczej+ i ta końcówka roku była faktycznie dosyć udana. Być może nawet mam zaniżone przychody, bo robiąc je nie miałam jeszcze danych sprzedaży za grudzień, tak więc one mogą być 2-3 mln zł wyższe.

Jeśli chodzi o zysk netto, to dynamika będzie na pewno dodatnia, bo IV kw. 2005 roku był obciążony kosztami +Nowego Dnia+ i wtedy też były bardzo wysokie koszty reklamowe. Myślę, że w IV kw. 2006 koszty promocji będą trochę niższe, czy nawet porównywalne, ale nie będą rosły tak jak w poprzednich kwartałach".

WŁODZIMIERZ GILLER, ANALITYK DB SECURITIES:

"Oczekujemy, że przychody w IV kw. 2006 roku powinny pozostać stabilne, podczas gdy koszty powinny spaść w ujęciu rocznym, z powodu braku kosztów jednorazowych związanych z wprowadzeniem +Nowego Dnia+ w listopadzie 2005, co znacznie obciążyło rachunek zysków i strat. Dlatego oczekujemy, że zysk netto podwoi się licząc rok do roku do 19,3 mln zł w IV kw. wobec 8,6 mln zł IV kw. 2005 roku.

Poprzedni kwartał (IV kw.) przyniósł zachęcające informacje, że sprzedaż egzemplarzowa +Gazety Wyborczej+ wzrosła, a dane o czytelnictwie w listopadzie potwierdziły, że rozpowszechnianie zwiększyło się o 4,5 proc. w ujęciu rocznym, co było największym wzrostem w 2006 roku.

Trend przychodów z reklam będzie również ważny dla spółki, ponieważ mimo dobrego wzrostu rynku reklamy telewizja i internet są jego największymi beneficjentami, zaś segmentowi prasy nie udaje się w pełni wykorzystać silnego rozwoju tego rynku.

Mimo oczywistych pozytywnych czynników (baza kosztów, sprzedaż egzemplarzowa) możemy wskazać na trzy główne czynniki ryzyka, w obliczu których stoi Agora: rosnące wydatki marketingowe konkurentów Agory w IV kw., potencjalne wejście nowego konkurenta (Verlagessgruppe Passau w I półr. 2007) oraz trwająca ekspansja przychodów z reklamy w TV i internecie, kosztem rynku prasy".

*************************************************************

W całym IV kw. 2006 roku średnia sprzedaż "Gazety Wyborczej" wzrosła o 7,4 proc. w ujęciu rocznym do 450.401 egzemplarzy.

W samym grudniu 2006 roku sprzedaż wyniosła 480.544 sztuki i wzrosła o 19,17 proc. wobec grudnia 2005 roku. Średnia sprzedaż "Gazety Wyborczej" w grudniu była też wyższa niż w listopadzie 2006 roku, o 11,14 proc.

Według raportu domu mediowego Starlink rynek reklamy netto wzrósł w 2006 r. o 10,4 proc. wobec 2005 roku, do 5,563 mld zł. W 2006 roku najwyższą dynamikę w porównaniu z 2005 rokiem odnotowały: reklama internetowa (+59,3 proc.) oraz reklama kinowa (+21,3 proc.). Powyżej średniej rynkowej wrosły też wydatki na reklamę w telewizji (+12 proc.).

Najsłabiej radził sobie segment reklamy w dziennikach (+3,0 proc.) i magazynach (+3,6 proc.).

W listopadzie prezes Agory Wanda Rapaczyńska mówiła, że w 2007 roku wzrost rynku reklamy może być na zbliżonym poziomie jak w 2006 roku, kiedy według spółki może wzrosnąć o około 10-11 proc.

Agora podawała też wtedy, że sam rynek reklamy w dziennikach w 2006 roku wzrośnie o 4 proc., a rynek reklamy zewnętrznej i radia zwiększy się po około 11 proc.

Narastającą po trzech kwartałach 2006 roku zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 17,4 mln zł wobec 118,2 mln zł rok wcześniej, a przychody spadły do 834,3 mln zł z 872,9 mln zł.

DI, PAP

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Agora może mieć wyższy zysk w IV kw. '06 r/r, ale niższe przychody