Akademickim podręcznikom mówimy nie

Dorota Czerwińska
09-11-2007, 00:00

Jakie lektury mogą pomóc menedżerowi w sprawnym prowadzeniu biznesu, kierowaniu ludźmi i w zarządzaniu finansami?

Najlepsze dla praktyków są praktyczne lektury

Jakie lektury mogą pomóc menedżerowi w sprawnym prowadzeniu biznesu, kierowaniu ludźmi i w zarządzaniu finansami?

Michel Muszyński, dyrektor Francuskiego Instytutu Zarządzania (FIZ), twierdzi, że większość książek dla menedżerów należy bądź do kategorii rozpraw naukowych, bądź przypomina przelany na papier serial „Dynastia”.

— Zarządzanie przedsiębiorstwem nie polega na rozwiązywaniu równań różniczkowych. Menedżerowie nie potrzebują ani teoretycznych dzieł, ani poradników, jak stać się bogatym. Chcą praktycznych wskazówek, jak rozwiązywać konkretne problemy — twierdzi Michel Muszyński.

Praktyczne wskazówki

Szef FIZ poleca przede wszystkim trzy książki. Pierwsza to światowy bestseller strategii i marketingu W. Chan Kima i Renee Mauborgne’a „Blue Ocean Strategy”. Michel Muszyński zachwala go jako wyjątkowo przystępnie napisany i ilustrowany niezliczonymi przykładami. Druga to doskonały i łatwo przemawiający do wyobraźni, ilustrowany 50 przykładami podręcznik myślenia strategicznego „The Power of the 2 x 2 Matrix” Aleksa Lowy’ego i Phila Hooda, byłych pracowników IBM.

— Trzecia książka to „Marketing Metrics” Paula W. Farrisa, Neila T. Bendla, Philipa E. Pfeifera i Davida J. Reib- steina. Jest świetnym i bardzo praktycznym podręcznikiem, który zadaje kłam bardzo powszechnej opinii, że marketing nie rządzi się żadnymi zasadami i polega tylko na tzw. lekkości ducha i tupecie — zachwala Michel Muszyński.

Twierdzi, że najsłabszym elementem wiedzy polskich menedżerów jest właśnie marketing.

— Jakby nie rozumieli, że problemy finansowe wynikają najczęściej z błędów marketingowych — zauważa szef FIZ.

Wyobraźnia ekonomiczna

Podobnego zdania jest prof. Krzysztof Opolski z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego.

— Menedżerowie i przedsiębiorcy rzadko myślą kategoriami klienta. Przywiązują zbyt małą wagę do marketingu i public relations. Nie potrafią budować ani swojego wizerunku, ani wiarygodności i wizerunku firmy — krytykuje prof. Opolski.

Rekomenduje „Sztukę kochania klienta. Dla szefa i dla zwykłych ludzi” Anny Turyn.

— Niewiele tu teorii, wiele za to przykładów z praktyki. Książka dla tych, których celem jest biznes skuteczny, etyczny i efektywny pod względem kosztów, a którzy ciężko pracują na markę swojej firmy, oraz dla tych, którym zależy, by klienci i pracownicy stali się ambasadorami tej firmy — recenzuje profesor.

Poleca także książki z dziedziny finansów — ale nie przedsiębiorstw, lecz globalnych. Jako dobry przykład wskazuje „Inteligencję inwestorów” Benjamina Grahama, najznakomitszego doradcy inwestycyjnego XX wieku.

— Co prawda, wymaga ona doświadczenia w czytaniu niełatwych lektur, ale warto spróbować. Może uchronić inwestorów przed podstawowymi błędami i uczy stosowania długofalowych strategii. Nowoczesny menedżer musi mieć wyobraźnię ekonomiczną — mówi Krzysztof Opolski.

Dla przedsiębiorców

— Polscy menedżerowie są różni. Jedni kształcili się na najlepszych, często zagranicznych uczelniach, inni wiedzę biznesową zdobywali w praktyce. Każda z tych grup potrzebuje innych lektur — zauważa Marek Dietl, ekspert z dziedziny gospodarki z firmy doradczej Simon-Kucher & Partners.

Wskazuje książki dla przedsiębiorców niewprawionych w czytaniu czasem niełatwych lektur biznesowych. Są to: „Tajemniczy mistrzowie. Studia przypadków. Czyli czego można nauczyć się od 500 najlepszych na świecie nieznanych firm”, Hermanna Simona, „Strefa zysku. Strategiczne modele działalności” A. J. Slywotzkiego i „Manage for Profit, not for Market Share. A Guide to Greater Profits in Highly” H. Simona, F. Bilsteina, F. Lubeg.

Marek Dietl twierdzi, że właściciele małych i średnich firm za mało studiują rozmaite koncepcje z zakresu mikroekonomii i przetwarzania ich na konkretne decyzje w swoich firmach.

— Menedżerowie mają skłonność do zatracania się w powiększaniu biznesu. Tymczasem autorzy tych książek pokazują, jak najwięcej zyskać z tego, co mamy — wskazuje Marek Dietl.

Z kolei prof. Krzysztof Pawłowski z Wyższej Szkoły Biznesu w Nowym Sączu odradza menedżerom wczytywanie się w podręczniki akademickie, bo zbyt dużo w nich teorii.

— Menedżerowie, którzy zaczynają pracę w biznesie, powinni raczej skupić się na praktycznych poradnikach. Warto także czytać wspomnienia menedżerów, twórców firm. Można u nich wiele podpatrzeć — zachęca Krzysztof Pawłowski.

Ale to nie wszystko. Prof. Krzysztof Opolski radzi zajętym i ciężko pracującym menedżerom czytanie beletrystyki.

— „Rok w podróży” czy „Rok w Prowansji” pozwoli im się oderwać od zawodowej codzienności. Przypomni, że jest życie poza firmą i że czasem trzeba też wypoczywać

Światowe bestsellery biznesowe — obowiĄzkowe lektury dla kaŻdego

Stuart Crainer w „The Ultimate Business Library: 50 Books That Shaped Management Thinking” wytypował pół setki najważniejszych dzieł o zarządzaniu. Jest ona znana również jako lista „Financial Ti-

mes”. Poniżej 40 z tych tytułów.

1 Sun Tzu: „Sztuka wojny” (500 p.n.e.).

2 Niccolo Machiavelli: „Książę” (1513), np. PIW 1994, Verum 1997.

3 Adam Smith: „Bogactwo narodów” (1776).

4 Frederick W. Taylor: „Zasady organizacji naukowej zakładów przemysłowych” (1911), Wydawnictwo Ligi Pracy 1923.

5 Henri Fayol: „Zarządzanie ogólne i przemysłowe” (1916).

6 Henry Ford: „Moje życie i praca” (1923), Biblioteka Polska 1924.

7 Dale Karnegie: „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi”, (1937), Studio Emka 1995.

8 Chester Barnard: „Funkcje kierownicze” (1938), Nowoczesność 1997.

9 Mary Parker Follett: „Dynamic Administration” (1941).

10 Max Weber: „Theory of Social and Economic Organization”, (1947).

11 Abraham Maslow: „Motywacja i osobowość” (1954), Pax 1990.

12 Peter F. Drucker: „Praktyka zarządzania” (1954), Czytelnik 1994.

13 C.N. Parkinson: „Prawo Parkinsona, czyli w pogoni za postępem” (1958), Bart 2001.

14 Frederick Herzberg: „The Motivation to Work” (1959).

15 Douglas McGregor: „The Human Side of Enterprise” (1960).

16 Ted Levitt: „Innovation in Marketing” (1962).

17 Alfred Chandler: „Strategy and Structure” (1962).

18 Thomas Watson Jr.: „A Company and its Beliefs” (1963).

19 Alfred P. Sloan Jr.: „Moje lata z General Motors” (1963), Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 1993.

20 Igor Ansoff: „Zarządzanie strategiczne” (1965), PWE 1985.

21 Philip Kotler: „Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie, planowanie, wdrażanie i kontrola” (1967), Felberg 1999.

22 Peter F. Drucker: „The Age of Discontinuity” (1969).

23 Robert Townsend: „Up the Organization” (1970).

24 Henry Mintzberg: „The Nature of Managerial Work” (1973).

25 Chris Argyris & Donald Schon: „Organizational Learning” (1978).

26 James McGregor Burns: „Leadership” (1978).

27 Michael E. Porter: „Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów” (1980), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 1994.

28 Alvin Toffler: „Trzecia fala” (1980), Państwowy Instytut Wydawniczy 1997.

29 Richard Pascale & Anthony Athos: „The Art of Japanese Management” (1981).

30 Thomas J. Peters & Robert H. Waterman Jr.: „Poszukiwanie doskonałości w biznesie” (1982), Medium 2000.

31 Kenichi Ohmae: „The Mind of the Strategist” (1982).

32 W. Edwards Deming: „Out of the Crisis” (1982).

33 Rosabeth Moss Kanter: „Change Masters” (1983).

34 Meredith Belbin: „Management Teams” (1984).

35 Warren Bennis & Burt Nanus: „Leaders” (1985).

36Edgar Schein: „Organizational Culture and Leadership” (1985)

37 Joseph N. Juran: „Planning for Quality” (1985)

38Christopher Bartlett & Sumantra Ghoshal: „Managing Across Borders” (1989)

39 Charles Handy: „Wiek paradoksu: w poszukiwaniu sensu przyszłości” (1989), Dom Wydawniczy ABC 1996.

40 Kenichi Ohmae: „The Borderless World” (1990).

41 Michael Porter: „The Competitive Advantage of Nations” (1990).

42 Richard Pascale: „Managing on the Edge” (1990).

43 Peter Senge: „Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się” (1990), Oficyna Ekonomiczna 2002, Dom Wydawniczy ABC 2000.

44 Tom Peters: „Liberation Management” (1992).

45 Ricardo Semier: „Maverick!” (1993).

46 James Champy & Michael Hammer: „Reengineering w przedsiębiorstwie (1993), Neumann Management Institute 1996.

47 Fons Trompenaars & Charles Hampden-Turner: „Siedem wymiarów kultury” (1993), Oficyna Ekonomiczna 2002.

48. Henry Mintzberg: „The Rise and Fall of Strategic Planning” (1994).

49. Michael Goold, Andrew Campbell & Marcus Alexander: „Corporate-Level Strategy” (1994).

50. Gary Hamel & C. K. Prahalad: „Przewaga konkurencyjna jutra. Strategie przejmowania kontroli nad branżą i tworzenia rynków przyszłości (1994), Business Press 1999.

Trzeba umieć kochać i pracować

Poleca Iwona Jędrzejewska,

dyrektor ds. promocji w Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza.

Jacek Santorski, Mirosław Konkel, Bertrand le Guner, „Prymusom dziękujemy”

Czy piątki w indeksie gwarantują karierę? Jak zarządzać szefem? Czy warto w pracy mówić zawsze prawdę? Na tego rodzaju pytania próbują odpowiedzieć: psycholog biznesu, menedżer i dziennikarz. Wychodzą z założenia, że dobrze mieć w CV solidne studia, wzmocnione dobrym programem MBA. Jednak to już dziś nie wystarczy, by objąć stanowisko odpowiedzialnego menedżera lub specjalisty. Podkreślają znaczenie inteligencji społecznej i emocjonalnej.

Jacek Santorski, „Miłość i praca”

Ileż wokół karier okupionych rozwodami, zawałami, wewnętrzną pustką. Umieć kochać i pracować — tak autor definiuje ludzką dojrzałość. Uważa, że praca wykonywana z sercem uskrzydla, nadaje sens życiu i łączy ludzi. Książka jest próbą podsumowania doświadczeń Jacka Santorskiego, dyrektora programowego Instytutu Psychologii Biznesu, konsultanta i coacha.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Akademickim podręcznikom mówimy nie