Akcenta: 45 proc. polskich firm nie zabezpiecza się przed ryzykiem kursowym

ISBnews
opublikowano: 08-05-2014, 12:40

Choć 32,1% eksporterów i importerów uważa, że zmiany kursów walut są jednym z największych niebezpieczeństw dla ich biznesu, aż 45% polskich firm nie zabezpiecza się przed ryzykiem kursowym, wynika z raportu firmy Akcenta. Badanie wykazało też, że ponad 40% prezesów lub właścicieli nigdy nie słyszało o takich możliwościach.

"Nasze badanie pokazuje jednoznacznie, że nie tylko praktyczna znajomość konkretnych narzędzi, które służą minimalizowaniu ryzyka walutowego, jest bardzo niska, ale też, że nadal potrzebna jest na temat tego zagadnienia większa wiedza" – powiedział dyrektor zarządzający Akcenty w Polsce Radosław Jarema, cytowany w komunikacie.

Z badania pt. "Obsługa transakcji walutowych i narzędzia minimalizowania ryzyka walutowego w oczach polskich eksporterów i importerów" wynika, że w grupie przedsiębiorstw, które nie zabezpieczają się przed ryzykiem kursowym (45% wszystkich firm objętych badaniem), co trzeci prezes lub właściciel twierdzi, że nie widzi dla swojej firmy takiej potrzeby. Akcenta zauważa, że nawet w grupie firm deklarujących stosowanie zabezpieczeń (37,6% wszystkich firm objętych badaniem) aż 38,8% respondentów nie potrafiło wskazać stosowanego sposobu zabezpieczenia.

W grupie firm niestosujących zabezpieczeń przed ryzykiem kursowym, oprócz braku takiej potrzeby, stosunkowo często wskazywanymi powodami niewykorzystywania tych narzędzi były ich wysokie koszty (22,2%) oraz zbyt mała liczba przeprowadzanych transakcji (17,5%).

"W grupie firm stosujących różnego typu zabezpieczenia przed ryzykiem kursowym, zgodnie z udzielonymi odpowiedziami, najczęściej wykorzystywanymi rozwiązaniami są ubezpieczenia (26,5%) oraz transakcje terminowe (22,4%); pozostałe to: przyjęcie wyższego kursu do rozliczeń (4,1%), kredyt walutowy (2%), interpolacja (2%), rozliczanie w złotówkach (2%), dywersyfikacja walut (2%)" - czytamy dalej.

Jeśli chodzi o znajomość narzędzi eliminowania ryzyka kursowego, to prawie 59% badanych prezesów i właścicieli firm słyszała o takich rozwiązaniach. Wśród tej grupy mniej niż połowa korzystała z tego typu zabezpieczeń w przeszłości. Jednocześnie jednak 43,3% deklaruje, że ich firma zabezpieczy się przed ryzykiem kursowym w przyszłości, podsumowano w komunikacie.

Ogólnopolskie badanie 'Obsługa transakcji walutowych i narzędzia minimalizowania ryzyka zmian kursów walut w oczach polskich eksporterów i importerów' dla Akcenty w listopadzie 2013 r. przeprowadził Instytut Homo Homini. Badanie zostało wykonane na próbie 216 przedsiębiorstw zajmujących się importem i/lub eksportem, metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).

Akcenta to międzynarodowa instytucja płatnicza, oferująca obsługę transakcji walutowych dla firm zajmujących się eksportem i importem.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBnews

Polecane