Akcje Prospera nadal niedowartościowane

Piotr Wiśniewski
opublikowano: 27-12-2006, 00:00

Są takie spółki, o których można powiedzieć, że rynek permanentnie ich nie docenia. Do tej kategorii można zaliczyć Prospera. Rynek prawdopodobnie doskonale zdaje sobie z tego sprawę już od dawna, ale nadal nie udziela spółce zbyt dużego kredytu zaufania.

Prosper jest wyceniany z wyraź- nym dyskontem w stosunku do innych dystrybutorów farmaceutyków notowanych na giełdzie. Chodzi nie tylko o dyskonto w stosunku do li- derów rynku, którzy mają własne apteki (Farmacol i PGF), ale rów- nież o niższą wycenę w odniesieniu do Torfarmu. Ta ostatnia spółka powiększa teraz swój potencjał dzięki przejęciom. W przypadku Prospera wstrzymywanie się od przejęć wydawało się dobrą strategią. Ale teraz spółka zadeklarowała zainteresowanie przejęciem hurtowni z Grupy Apofarm. Wiadomo, że im większy poziom sprzedaży ma dystrybutor farmaceutyków, tym wyższe rabaty może uzyskać od producentów leków. Idealnym aliansem byłoby połączenie Prospera i Torfarmu, o którym mówi się już od dawna. Taki podmiot byłby zdecydowanym liderem. Na razie nie ma woli obu stron do przeprowa- dzenia takiej operacji. Warto jed- nak pamiętać, że kiedyś fuzja Vistuli z Wólczanką także wydawała się niemożliwa.

Wycena Prospera ma pewne uzasadnienie w realizowanej strategii. Spółka konsekwentnie buduje swoją wartość przez rozwój organiczny, powstrzymując się od przejmowania aptek. Konkurenci, którzy apteki mają, w naturalny sposób osiągają wyższą rentowność. Kontrolują dłuższy łańcuch funkcjonowania branży. Prosper stawia na partnerskie relacje z aptekami, czemu miał służyć m.in. program marketingowy „Apteka dobrych cen”, w ramach którego ze spółką współpracuje już ponad tysiąc aptek. Pod względem rentowności działalności ten rok nie jest jednak dla Prospera zbyt udany. W pierwszych trzech kwartałach marża brutto na sprzedaży spadła do 5,82 proc. z 6,63 proc. w takim samym okresie roku poprzedniego. Niższy poziom marży był przede wszystkim efektem większego udziału rabatów udzielanych klientom. Spółce udało się jednak w tym roku ograniczyć koszty sprzedaży i dystrybucji oraz koszty finansowe, co pozwoliło na wypracowanie po trzech kwartałach wyższego zysku netto niż w 2005 r.

Bardzo dobrze dla Prospera zapowiada się końcówka roku. Nie chodzi tylko o to, że czwarty kwartał jest najlepszy dla dystrybutorów farmaceu- tyków, lecz także dlatego, że jesienna edycja organizowanych przez Prospera Targów Farmaceutycznych „Forum Medicamentum” przesunęła się w tym roku na październik. Pomysł orga- nizowania tej imprezy, która po- lega na kojarzeniu producentów i aptekarzy, okazał się strzałem w dziesiątkę. Targi, oprócz efektu marke- tingowego, istotnie przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży. Dystrybu- cję towarów podczas targów prowa-dzi wyłącznie Prosper. Dodatkowo spółka zapowiadała poprawę marży, bo w tym okresie najlepiej sprzeda- ją się zwykle leki bez recepty, na których dystrybutorzy zarabiają najwięcej.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Piotr Wiśniewski

Polecane