Akcyza od ubytków? Zapytaj fiskusa

MONIKA ANTOS
opublikowano: 07-03-2012, 00:00

KOMENTARZ

MONIKA ANTOS

Chabasiewicz, Kowalska i Partnerzy

Kolejna nowelizacja przepisów o podatku akcyzowym spowodowała duże zamieszanie w sposobie ich interpretacji. Dotychczas decyzje dotyczące norm dopuszczalnych ubytków, czyli strat w gazie LPG powstałych z przyczyn naturalnych w transporcie bądź magazynowaniu, wydawane były przez naczelników urzędów celnych w granicach określonych przez rozporządzenie wykonawcze. Nowe przepisy nie przewidują w ogóle normy ubytków dla gazu LPG, a decyzje w tym zakresie wydane na podstawie starych przepisów utraciły moc z dniem wejścia w życie nowej ustawy.

Nowe przepisy wprowadziły definicję ubytku, powodując, że tylko strata takiego gazu, który wskazany jest wprost w ustawie lub rozporządzeniu, może być uznana za ubytek. Skoro rozporządzenie nie przewiduje możliwości określenia norm ubytków dla gazu LPG, to powstałych w jego transporcie bądź magazynowaniu strat w ogóle nie można uznać za ubytek. W konsekwencji literalnego brzmienia przepisów przedsiębiorca byłby zobowiązany do zapłaty akcyzy od każdej straty w gazie.

Takie założenie jest nieracjonalne, gdyż ubytki gazu wynikają z jego naturalnych właściwości, a ich występowania nie można wykluczyć. Stosowane obecnie urządzenia do magazynowania i przesyłu gazu nie pozwalają bowiem na ich całkowite wyeliminowanie.

Podatnicy mogą rozwiązać ten problem, występując o indywidualne interpretacje, określające zasady zwolnienia tych strat od opodatkowania. W przeciwnym razie organy celne, trzymając się dosłownego, ale nieracjonalnego brzmienia przepisów, winny pobrać akcyzę od zaistniałych strat. Uzyskanie interpretacji jest zatem obecnie jedyną drogą dla przedsiębiorców, którzy trudnią się obrotem gazem propan-butan, na zapewnienie sobie spokojnego snu.

W sprawie opodatkowania ubytków w LPG pojawiły się już pierwsze interpretacje podatkowe. Jedna z nich wyprowadza zwolnienie z zapłaty akcyzy od strat powstałych podczas transportu z przepisów dotyczących zwolnień podatkowych w zakresie transportu gazu pomiędzy składami podatkowymi (IPPP3/443-369/09-2/JK z 28.07.2009).

W innej interpretacji, dotyczącej magazynowania gazu LPG, minister przychylił się do stanowiska przedsiębiorcy, który z przepisów dotyczących zwolnień w zakresie przeznaczenia danego gazu na cele inne niż opałowe wyprowadził obowiązek opodatkowania strat w gazie propan-butan stawką 0 zł (IBPP3/443-1263/11PK z 10.02.2012).

Wskazane powyżej przykłady pokazują, że organy podatkowe, stosując celowościową wykładnię przepisów, starają się zrekompensować nieracjonalne ustawodawstwo, uwalniając tym samym przedsiębiorców od ponoszenia kosztów, które są od nich niezależne. Wobec literalnego brzmienia przepisów jest to jednak obecnie jedyny sposób na uniknięcie opodatkowania faktycznych strat w gazie propan-butan.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MONIKA ANTOS

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu