AmAr obiecuje Polsce gigantyczne inwestycje

Małgorzata Birnbaum, Paweł Janas
14-02-2003, 00:00

Skarb Państwa oraz instytucje zainteresowane losami warszawskich zakładów Daewoo-FSO zawarły wczoraj porozumienie w sprawie przyszłości firmy. Tymczasem fundusz AmAr, który z brytyjskim MG Rover interesuje się wejściem do Daewoo-FSO, chce podobno ulokować w Polsce „kilka miliardów dolarów”.

Skarb Państwa, banki wierzyciele Daewoo-FSO, Daewoo Motor, MG Rover i Daewoo-FSO podpisały wczoraj porozumienie dotyczące przyszłości żerańskiej firmy,

— Daewoo-FSO utworzyła spółkę New Small Company, co stanowiło pierwszy krok w realizacji projektu. Doprowadzono do porozumienia między bankami krajowymi w kwestii parytetu udziałów. Zapewniono inwestorom możliwość otrzymania gwarancji rządowych — poinformował Maciej Leśny, wiceminister gospodarki.

Nick Stephenson, wiceprezes MG Rover, był zadowolony z rozmów dotyczących utworzenia na bazie majątku produkcyjnego Daewoo-FSO spółki NSC. Zadeklarował, że na poniedziałkowym zebraniu zarządu MG Rover w Wielkiej Brytanii będzie rekomendował inwestycje w Polsce.

— Jestem całkowicie pewien, że rząd udzieli gwarancji na nasze inwestycje w NSC. Nie rozwiązane zostały jednak jeszcze sprawy techniczne, dzięki którym gwarancje mogłyby zostać wydane — stwierdził Nick Stephenson.

Dziś wygasa termin negocjacji dotyczących polskiej inwestycji MG Rover.

— 14 lutego upływa w nocy. Mamy jeszcze mnóstwo czasu - dodał jeszcze wczoraj Nick Stephenson.

MG Rover oraz mający mu partnerować amerykański fundusz American-Arabian Investment Development Holding (AmAr) wiążą z warszawską firmą spore nadzieje.

— Chcemy zwiększyć produkcję. MG Rover mógłby przenieść produkcję niektórych modeli do warszawskiej fabryki — mówi Sven-O. Fischer, wiceprezes AmAr, odpowiedzialny za projekty w Europie.

AmAr chce zainwestować 250 mln USD, czyli blisko 1 mld zł. Niewykluczone, że w niedalekiej przyszłości zwiększy swój wkład.

— Przeznaczymy kilka miliardów dolarów na inwestycje w Polsce — zapowiada wiceprezes AmAr.

Sven-O. Fischer od lutego do grudnia 2002 roku był członkiem zarządu Jelcza. Nieoficjalnie mówi się, że miał załatwić polskiej firmie kredyt z AmAru. Nie udało się.

— Ówczesne negocjacje funduszu z Jelczem załamały się. Rozmawiałem jednak z przedstawicielem tej firmy i po zakończeniu projektu na Żeraniu powrócimy do rozmów z Jelczem — zapowiada Sven-O. Fischer.

Nie wiadomo na razie, jakie polskie firmy oprócz Daewoo-FSO i Jelcza zainteresują AmAr. W Europie fundusz prowadzi obecnie 30-40 projektów wartości co najmniej 20 mln USD każdy. Łatwo więc policzyć, że zaangażował kilkaset milionów dolarów. Sven-O. Fischer nie chce jednak ujawniać co to za projekty.

— Na ogół nie działamy tak jawnie, jak w Polsce. Opinia publiczna wie jedynie o naszej inwestycji w Egipcie. Chodzi o rafinerię w Aleksandrii, w której sytuacja jest podobnie skomplikowana jak Daewoo-FSO, bo jej właścicielami są częściowo banki wierzyciele — ujawnia wiceprezes holdingu.

O AmArze trudno czegokolwiek się dowiedzieć. Spółka ma siedzibę w Nowym Jorku oraz biuro w Hamburgu.

— AmAr tworzą zamożni Arabowie, którzy nie chcą się ujawniać — mówi sekretarka w Hamburgu.

Sven-O. Fischer informuje, że prezesem i szefem rady nadzorczej holdingu jest Wajdi A. Elawat z Egiptu. W radzie nadzorczej zasiada też m.in. Damal El Shimy, były attaché wojskowy ambasady Egiptu w Paryżu. Jest tam też — podobno — kuzyn króla Bahrajnu.

— Ani ambasada Arabii Saudyjskiej, ani Kuwejtu nie znalazły w swoich bazach danach AmAru. Także według wstępnych danych Amerykańsko-Islamskiej Izby Handlowej, taki holding nie istnieje. Takiej firmy nie ma też w komputerowym katalogu spółek egipskich — twierdzi Marek Kubicki z portalu arabia. pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Birnbaum, Paweł Janas

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / AmAr obiecuje Polsce gigantyczne inwestycje