Ambicje lotniska godne patrona

Małgorzata Grzegorczyk
02-09-2005, 00:00

Tylko w tym roku zarząd lotniska wyda na inwestycje 15 mln zł. Później będą potrzebne znacznie większe pieniądze.

Lotnisko im. Lecha Wałęsy obsłużyło od stycznia do lipca 100 tys. pasażerów więcej niż w tym samym okresie 2004 r. Nie oznacza to jednak zwiększenia zysku, który w ubiegłym roku przekroczył 2 mln zł.

Plac budowy

— W tym roku na inwestycje wydamy 15 mln zł, głównie ze środków własnych. Tylko na powiększenie terminalu o 1,8 tys. mkw. otrzymaliśmy z UE 1,250 mln EUR (5,1 mln zł). Projekt, który pozwoli zwiększyć przepustowość hal odlotowych i przylotowych dla ruchu w strefie Schengen i non-Schengen, powinien ruszyć w październiku. Rozstrzygnęliśmy też przetarg na budowę dużego hangaru. Trwają prace przy rozbudowie płyt postojowych dla samolotów. Jeszcze w tym roku ruszy budowa biurowca o powierzchni 1000 mkw. — wylicza Włodzimierz Machczyński, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

— Polska jest drugim pod względem szybkości rozwijania się rynkiem lotniczym. Jest tylko kwestią czasu, kiedy lotniska staną się za małe — mówi Michał Morawski, były przedstawiciel LOT w IATA.

Ściągnąć linie

Do Gdańska latają LOT, SAS, Lufthansa, Wizz Air, a od października — Ryanair. Ale niektórzy rezygnują. Litewskie Air Lithuania zawiesiły w czerwcu uruchomione w marcu loty do Oslo. Holenderska linia Denim Airways w ogóle nie rozpoczęła lotów. W kwietniu loty na trasie Katowice—Gdańsk—Sztokholm zawiesił węgierski Wizz Air.

— Samolot startował w Katowicach, miał w Gdańsku międzylądowanie i leciał do Sztokholmu. Pasażerowie mogli w Gdańsku wysiadać i dosiadać się. Niestety, Straż Graniczna nie wyraziła zgody na taką opcję, choć Urząd Lotnictwa Cywilnego nie widział przeszkód — informuje Włodzimierz Machczyński.

Nowe trasy

Prezes gdańskiego portu stara się zainteresować linie lotnicze nowymi kierunkami, m.in. do Berlina, Paryża i Amsterdamu.

— Lotnisko Berlin Schönenfeld oferuje liniom atrakcyjne zniżki na opłaty lotniskowe. Wysłałem pismo do LOT z propozycją uruchomienia połączenia Gdańsk —Berlin — zapewnia prezes.

Ale to linie lotnicze, a nie lotniska inicjują loty.

— Wszystkie połączenia między Polską a Niemcami LOT obsługuje ze swoim partnerem z sojuszu Star Alliance — Lufthansą. Wspólnie oceniamy opłacalność ekonomiczną takich tras — podkreśla Leszek Chorzewski, rzecznik LOT.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Ambicje lotniska godne patrona