Ambitne plany Solbusa

Paweł Janas
25-01-2005, 00:00

Firma pracuje nad pierwszym autobusem własnej konstrukcji. Bada też możliwości wejścia na rynki skandynawskie.

Solbus, producent autobusów z Solca Kujawskiego, zaskoczył w ubiegłym roku konkurentów i analityków. Sprzedał na krajowym rynku 123 pojazdy wobec 35 w 2003 r. Ten rok ma być jeszcze lepszy.

— Sprzedaż chcemy podwoić. Naszym głównym odbiorcą pozostają przedsiębiorstwa PKS. Liczymy, że w tym roku z eksploatacji zostanie wycofanych wiele pojazdów, a tabor będzie odnawiany — mówi Antoni Śliżak, prezes i właściciel rodzinnej firmy Solbus.

Zerkanie na Skandynawię

Dalszemu rozwojowi produkcji służyć mają m.in. inwestycje, na które Solbus chce przeznaczyć w tym roku 10 mln zł. Zostaną one przeznaczone na zakup nowej hali produkcyjnej, kabiny lakierniczej oraz maszyn do obróbki mechanicznej. Prezes myśli także o eksporcie.

— W tym roku utworzyliśmy dział handlu zagranicznego. Przyglądamy się krajom skandynawskim — informuje prezes Śliżak

Właścicielom Solbusa, produkującego pojazdy na licencji czeskiej firmy SOR, marzy się także produkcja pojazdów własnej konstrukcji. We wrześniu pojawi się prototyp nowego autobusu.

Szef Solbusa nie chce natomiast mówić o wynikach finansowych.

— W ubiegłym roku wypracowaliśmy zysk dwukrotnie wyższy od zaplanowanego. Sprzyjał nam silny złoty, dzięki czemu tańsze były części sprowadzane do montażu — mówi prezes Śliżak.

Kapitał z atutów

Solbus powstał w 2001 r., początkowo jako spółka pracownicza dzierżawiąca majątek produkcyjny od Kujawskich Zakładów Naprawy Samochodów.

W 2003 r. ogłoszono ich upadłość. W tym samym roku właścicielem Solbusa została rodzina Antoniego Śliżaka.

— Zaletą firmy jest bardzo dobra znajomość rynku autobusowego w Polsce. Trzeba podkreślić, że prezes Śliżak to nie tylko producent, ale także udziałowiec trzech PKS, właściciel firmy leasingowej Blue Line oraz były diler autobusów marki Jelcz i Autosan. Tej ostatniej marce odebrał w ubiegłym roku spory kawałek rynku — mówi Aleksander Kierecki, prezes firmy JMK Analizy Rynku Autobusów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Ambitne plany Solbusa