Amerykanie inwestują w radioterapię

  • Alina Treptow
opublikowano: 12-09-2016, 22:00

Varian Medical Systems przejął swojego dystrybutora, który w 2015 r. sprzedał sprzęt za ćwierć miliarda złotych.

Producent urządzeń medycznych Varian Medical Systems (VMS) w minionym tygodniu sfinalizował przejęcie swojego polskiego dystrybutora — spółki Candela, która sprzedawała i serwisowała jego sprzęt do radioterapii. Zielone światło akwizycji dał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wartość transakcji nie została podana. Można jednak przypuszczać, że nie była mała. Na początku roku Candela na spotkaniu amerykańskiego producenta ze swoimi dystrybutorami została wyróżniona za zeszłoroczną sprzedaż — sprzedała najwięcej urządzeń, co przełożyło się na około 250 mln zł przychodów w 2015 r. Dobra sprzedaż była ważną, ale niejedyną zachętą dla VMS do zakupu polskiego dystrybutora.

— Do przejęcia zachęciła inwestora dobra sprzedaż i atrakcyjny rynek. Nie można też zapomnieć, że rola dystrybutora szczególnie na większych rynkach zawsze kiedyś się kończy. VMS postanowił zainwestować, ponieważ zachęciły go dobre perspektywy dla radioterapii i protonoterapii, w której również się specjalizuje. Ze względu na rosnącą liczbę zachorowań na nowotwory zwiększy się zapotrzebowanie na świadczenia medyczne z obszaru radioterapii — uważa Aleksander Nauman, prezes VMS Poland.

VMS jest notowany na nowojorskiej giełdzie. W zeszłym roku mógł pochwalić się przychodami na poziomie 3,1 mld USD, z czego połowa była generowana w Amerykach: Północnej i Południowej. W Polsce VMS ma konkurencję w postaci szwedzkiej Elekty. Co ciekawe, ona również kilka lat temu wykupiła swojego polskiego dystrybutora. Zdaniem VMS, rynek sprzyja wszystkim graczom. Spółka powołuje się na dane, z których wynika, że liczba pacjentów podawanych napromieniowaniu wynosiła 65 tys. w 2014 r. i 75 tys. w 2015. Do 2025 r. ta liczba ma się zwiększyć do 90 tys. Z raportu konsultanta krajowego wynika, że w 2015 r. na jeden akcelerator przypadało 273 tys. osób. Według ekspertów, rynek powinien rosnąć. — Z map potrzeb zdrowotnych wynika, że w Polsce nie tylko jest miejsce na kilkadziesiąt nowych urządzeń, ale również te, które dzisiaj znajdują się w placówkach medycznych, będą potrzebowały za jakiś czas wymiany na nowe. Potencjał wzrostu rynku jest więc bardzo duży — uważa Wojciech Mizerka, dyrektor operacyjny Medi-Systemu. Z danym firmy badawczej PMR wynika, że rynek sprzętu medycznego jest w Polsce wart ponad 4 mld zł. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Amerykanie inwestują w radioterapię