Amerykanie rzadziej zawierają małżeństwa

DI, PAP
opublikowano: 21-11-2010, 14:56

Amerykanie zmieniają sposób postrzegania małżeństwa. Coraz więcej osób uważa, że ślub nie jest konieczny, by założyć rodzinę. Liczba zawieranych w USA małżeństw spadła do najniższego poziomu, przy jednoczesnym wzroście par decydujących się na konkubinat.

Z niedawnego sondażu przeprowadzonego przez ośrodek badania opinii Pew Research Center i magazyn "Time" wynika, że czterech na dziesięciu Amerykanów uważa małżeństwo za instytucję przestarzałą. W 1978 roku podobną opinię wyrażało tylko 28 proc. Ci, którzy decydują się na zawarcie małżeństwa, robią to w późniejszym wieku.

Jak pokazują wyniki sondażu przeprowadzonego w październiku w USA, wzrosła liczba dzieci wychowywanych przez jedno z rodziców bądź rodziców żyjących bez ślubu, czy po rozwodzie. Obecnie 29 proc. dzieci poniżej 18 roku życia żyje w takich rodzinach. To pięć razy więcej niż w 1960 roku.

Recesja spowodowała, że wiele osób ze względów ekonomicznych zdecydowało się zamieszkać razem, ale bez ślubu. Liczba takich par żyjących w konkubinacie wzrosła w tym roku o 13 proc. do 7,5 mln - wynika z tegorocznego powszechnego spisu ludności.

W związku z tym od przyszłego Biuro Spisu Ludności zamierza rozszerzyć definicję rodziny, postrzeganej tradycyjnie jako mąż i żona z dwójką dzieci. Rodziną będzie określana para żyjąca bez ślubu, w tym para homoseksualna, a także sieroty, które mieszkają w rodzinach zastępczych bez adopcji. Takie zmiany mają pomóc w bardziej precyzyjnie określić wskaźnik biedy, opracowywany na podstawie danych ze spisu ludności. Do tej pory osoby żyjące razem bez ślubu były ujmowane w nich indywidualnie, co miało znacznie w określaniu dochodów rodzin.

Obecnie na pytanie, jaka jest jej definicja, 46 proc. ankietowanych Amerykanów odpowiada, że jest to małżeństwo z dziećmi lub bez. Jednocześnie cztery na pięć osób za rodzinę uważa także parę niebędącą w związku małżeńskim, małżeństwo homoseksualne czy samotnych rodziców.

Bardziej liberalne poglądy na temat rodziny mają osoby w wieku 18-29 lat wychowywane przez rodziców żyjących bez ślubu bądź po rozwodzie. Najczęściej to oni decydują się na konkubinat.

"Instytucja małżeństwa jest ciągle ważna w tym kraju, ale jej znaczenie w kontekście rodziny nie jest tak istotne, jak kiedyś" - powiedział Andrew Cherlin, profesor socjologii na uniwersytecie Johnsa Hopkinsa w Baltimore.

Z badań ośrodka Pew Research Center wynika, że 46 proc. dorosłych Amerykanów, którzy teraz są stanu wolnego, zamierza wstąpić w związek małżeński. Podobną opinię wyraża 64 proc. osób mieszkających z partnerem.

Niemal o połowę (48 proc.) w porównaniu do 1977 r. wzrosła liczba Amerykanów, którzy wyrażają opinię, że najlepsze małżeństwo to takie, w którym mąż i żona pracują i razem wychowują dzieci. Obecnie taki pogląd wyraża około 62 proc. ankietowanych.

Telefoniczny sondaż Pew Research Center został przeprowadzony w dniach 1-21 października na próbie 2691 osób. Margines błędu wynosi 2,6 proc. W badaniach wykorzystano także dane z powszechnego spisu ludności oraz wyniki sondażu przeprowadzonego przez magazyn "Time" na temat trendów obserwowanych we wcześniejszych latach.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane