Amerykańskie wyniki rozgrzały nasz rynek

Maciej Zbiejcik
opublikowano: 20-07-2009, 00:00

Tegoroczne wakacje nie są okresem urlopowym dla inwestorów. Pokazał to miniony tydzień. Silne wzrosty i rosnące obroty wskazują na dużą aktywność graczy. Bilans ubiegłego tygodnia jest bardzo dobry. Podczas ostatnich pięciu sesji, z których cztery były wzrostowe, WIG20 zyskał 6 proc. Imponować może też styl, w jakim tego dokonał. Najpierw gładko pokonał 1800 pkt, a później niemal z marszu udanie zaatakował 1900 pkt. Siła rynku szła w parze z rosnącymi obrotami. W minioną środę ich wartość zbliżyła się do 2 mld zł. Tak wysokie obroty były po raz ostatni w połowie czerwca. Jedyne, do czego można się przyczepić, to spadek WIG20 na koniec piątkowej sesji poniżej 1900 pkt. Indeks na fixingu został sztucznie ściągnięty w dół o kilkanaście punktów.

Poprawa klimatu na naszej giełdzie nie byłaby możliwa, gdyby nie pomoc z Wall Street. Dla amerykańskich inwestorów to był bardzo ważny tydzień. Wyniki z drugiego kwartału opublikowało wiele ważnych spółek. Ich rezultaty okazały się lepsze od prognoz, co było głównym pretekstem do wzrostów. We wtorek sygnałem do skoku indeksów były dobre wyniki Goldman Sachs. Dlatego nasza giełda, a szczególnie indeks WIG20, nie odczuły mocno operacji odcięcia prawa do dywidendy od kursu KGHM (stopa dywidendy to prawie 15 proc.). Środa była popisem Intela, który poinformował o znaczącym wzroście przychodów w II kwartale oraz podniesieniu prognoz na III kwartał. W czwartek duże znaczenie dla rynku miały lepsze od prognoz wyniki JP Morgan, a w piątek Citigroup oraz General Electric.

Kolejną porcję wyników i z pewnością wiele emocji przyniesie ten tydzień. Szczególnego natłoku raportów można się spodziewać we wtorek, środę oraz czwartek. W pierwszym z tych dni poznamy wyniki m.in. Coca-Coli, Apple czy Yahoo. W kolejnym dniu będą to raporty m.in. Wells Fargo czy eBay. Z kolei w czwartek wyniki pokażą Credit Suisse, UPS i Amazon.com.

Na naszym rynku pojawiają się dopiero prognozy wyników spółek z II kwartału. W ubiegłym tygodniu z dużych spółek mieliśmy sygnał z zarządu PGNiG, który poinformował, że wynik netto będzie na plusie, jednak rezultat z całego I półrocza będzie jeszcze ujemny. W I kwartale gazowy potentat miał stratę netto 399 mln zł. Z kolei BRE Bank poinformował, że w II kwartale zanotuje stratę brutto wysokości 90 mln zł. To efekt rezerw na 440 mln PLN (więcej na s. 20). W minionym tygodniu najlepiej wśród blue chipów spisywały się banki. Na akcjach BZ WBK można było zarobić 18 proc., a na walorach Pekao 15 proc.

Maciej Zbiejcik

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Zbiejcik

Polecane