Analitycy: mieszkanie pod choinkę - tak, ale za rok

PAP
opublikowano: 11-12-2011, 16:53

Osoby zainteresowane kupnem mieszkania powinny poczekać na dalsze obniżki cen - radzą analitycy. Przestrzegają przed podejmowaniem pochopnych decyzji zwłaszcza przed świętami i końcem roku, kiedy niektórzy deweloperzy kuszą promocjami.

Koniec roku to tradycyjnie okres promocji deweloperskich. Przedsiębiorcy chcą jeszcze w starym roku kalendarzowym zamknąć rozpoczęte inwestycje, czyli sprzedać wszystkie mieszkania.

"W tych akurat przypadkach można trafić na prawdziwe okazje. Oczywiście pod warunkiem, że jest to ostatni etap inwestycji, a nie zamknięcie np. pierwszego etapu, bo wówczas deweloper nie jest aż tak zdeterminowany" - powiedział PAP prezes firmy doradczej REAS Kazimierz Kirejczyk.

Praktyka pokazuje, że najskuteczniejszym sposobem zachęcenia klientów do zakupu jest zaoferowanie upustu cenowego. Zazwyczaj jest to kilka procent wartości mieszkania lub domu. Czasami nabywca jest w stanie wynegocjować nawet kilkanaście procent.

Niektórzy deweloperzy starają się zachęcić nas do kupna nieruchomości, dokładając do mieszkania wycieczki zagraniczne czy samochody. Jako bonus mogą być też oferowane bezpłatne miejsca parkingowe, komórki lokatorskie lub umeblowanie i wyposażenie kuchni. Organizowane są też targi lub dni otwarte.

"Wielu przedsiębiorców z branży przygotowuje na takie wydarzenia specjalne promocyjne oferty, aby jeszcze na miejscu zachęcić potencjalnych klientów do zakupu. Uwagę nabywców - poza promocją cenową czy bonusem - mają zwrócić nawet wymyślne nazwy inwestycji lub fakt, że mieszkanie w tym samym budynku lub osiedlu kupił znany celebryta" - powiedział PAP pełnomocnik zarządu w agencji nieruchomości Emmerson Jarosław Skoczeń.

Dodał, że na promocje trzeba zawsze uważać i porównywać takie oferty z innymi w pobliżu, bo "może się okazać, że promocja wcale nie jest promocją, a w najbliższym czasie raczej nie grozi nam wzrost cen nieruchomości".

Analityk serwisu Szybko.pl Marta Kosińska podkreśliła, że dalsze obniżki cen są nieuniknione, więc nie ma sensu śpieszyć się z zakupem mieszkania lub domu.

"Mieszkanie pod choinkę? Tak, ale raczej w przyszłym roku, bo wszystko wskazuje na to, że w 2012 r. mieszkania nadal będą tanieć. Chyba że ktoś trafi wyjątkową promocję cenową - np. upust powyżej 10 procent wartość nieruchomości lub gratisowe miejsce postojowe, które normalnie kosztuje 30 tys. zł" - powiedziała PAP.

Prezes Metrohouse&Partnerzy SA Mariusz Kania zwrócił uwagę na to, że rentowność inwestycji na rynku mieszkaniowym nie jest w ostatnim czasie satysfakcjonująca i kształtuje się na poziomie 3,5-5 proc. w skali roku w segmencie mieszkań 40-60 m kw. z rynku wtórnego. "Biorąc pod uwagę wskaźnik inflacji, nie jest to ciekawym kąskiem dla inwestorów. Ceny mieszkań spadają" - powiedział PAP.

Dodał, że o ile na razie inwestorzy jeszcze dość ostrożnie podchodzą do nabywania mieszkań jako inwestycji, to pogłębiająca się korekta cen z pewnością zachęci wielu do powrotu na rynek.

"Dziś jeszcze nie zauważamy pakietowych zakupów, ale takowe mogą pojawić się wraz z pogarszającą się koniunkturą na rynku. Wtedy negocjacje staną się znacznie łatwiejsze niż dotychczas. Dlatego to dopiero kolejne święta mogą sprzyjać inwestycyjnym zakupom na rynku mieszkaniowym" - wyjaśnił.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane