Analitycy: rozwój polskiej e-gospodarki ciągle powolny

(Marek Druś)
opublikowano: 23-11-2006, 15:40

Rozwój e-gospodarki w Polsce jest powolny - uważają analitycy i przedstawiciele administracji rządowej, obradujący na I Kongresie Gospodarki Elektronicznej. Zwracają uwagę, że wdrażane obecnie programy informatyzacji adresowane są głównie do administracji publicznej.

Rozwój e-gospodarki w Polsce jest powolny - uważają analitycy i przedstawiciele administracji rządowej, obradujący na I Kongresie Gospodarki Elektronicznej. Zwracają uwagę, że wdrażane obecnie programy informatyzacji adresowane są głównie do administracji publicznej.

Wiceprezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji Jarosław Mojsiejuk zauważył, że większość programów informatyzacji podporządkowana jest potrzebom unowocześnienia i uporządkowania struktur administracyjnych.

"E-deklaracja podatkowa, Krajowy Rejestr Sądowy, Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, rejestry, nawet sektorowy program unijny zwiększania konkurencyjności - programy te zostały tak przykrojone, aby wspomagały administrację. Biznes może na tym skorzysta, ale na pewno nie od razu", powiedział.

Mojsiejuk dodał, że przeszkodą w rozwoju e-gospodarki w Polsce jest m.in. biurokracja i myślenie kategoriami "gospodarki papierowej". W jego opinii przy konstruowaniu aktów prawnych tworzy się rozwiązania uniemożliwiające elektroniczny obrót gospodarczy, jak np. obowiązek wpisywania ręcznie kwot przelewu czy obowiązek składania dokumentów w dwóch egzemplarzach.

Według wiceministra gospodarki Andrzeja Kaczmarka, polska gospodarka ma "solidne podstawy do stworzenia gospodarki elektronicznej" - w 93 proc. polskich firm są komputery, a ok. 83 proc. firm ma dostęp do Internetu.

Jacek Czech z Krajowej Izby Gospodarczej zauważył jednak, że wiele przedsiębiorstw wykorzystuje Internet jedynie do przesyłania deklaracji do ZUS.

Duże firmy weszły w gospodarkę elektroniczną dość "miękko" - mają nawet dyrektorów działów e-zakupów czy dyrektorów działów IT, zajmujących się e-commerce. Jednak wiele małych i średnich przedsiębiorstw dopiero teraz odkrywa, że wdrożenie systemów informatycznych może przynieść zyski - powiedział Czech.

Jak zauważył Bogusław Śliwczyński z Instytutu Logistyki i Magazynowania, podstawą stworzenia w Polsce gospodarki elektronicznej musi być stworzenie standardów e-faktury i dokumentu elektronicznego, a zatem "sformułowanie standardów podstawowych operacji gospodarczych".

(PAP)

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Marek Druś)

Polecane