Analitycy: Siódmy kwartał z rzędu spada sprzedaż palmtopów

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 28-10-2005, 13:21

Rynek palmtopów przeżywa siódmy z rzędu kwartały spadek sprzedaży. W III kwartale 2005 r. na świecie sprzedano 1,6 mln szt. tych urządzeń, to o 200 tys. szt. mniej niż w II kwartale 2005 r. - stwierdziła firma analityczna IDC w opublikowanym w piątek raporcie Worlwide Handlheld Qview

Rynek palmtopów przeżywa siódmy z rzędu kwartały spadek sprzedaży. W III kwartale 2005 r. na świecie sprzedano 1,6 mln szt. tych urządzeń, to o 200 tys. szt. mniej niż w II kwartale 2005 r. - stwierdziła firma analityczna IDC w opublikowanym w piątek raporcie Worlwide Handlheld Qview

    Zdaniem autorów raportu, zapowiedziane premiery nowych usług, oprogramowania i palmtopów coraz częściej integrowanych z modułem GPS, mogą zmniejszyć spadek sprzedaży w IV kwartale br., ale całego trendu nie odwrócą.

    Przyczyną jego jest gwałtowna rynkowa ekspansja tzw. inteligentnych telefonów - smatrfonów, łączących w sobie funkcje telefonu i palmtopa, a kosztujących mniej niż palmtop. Część wytwórców palmtopów już konstruuje także smartfony (np. Palm, HP, Acer) i zmniejsza na ich rzecz produkcję i wysyłkę palmtopów.

    "Kombinacja zabójczej konkurencji ze strony zintegrowanych urządzeń mobilnych jak smartfony i spadającego popytu ze strony konsumentów na palmtopy, zmusza producentów do poszukiwania nowych rozwiązań bądź modyfikowania istniejących, co miałoby pozwolić na podniesienie znaczenia sprzedawanego już na rynku sprzętu ioprogramowania" - stwierdza w komentarzu do badania analityk IDC z działu Mobile Markets, Ramon Llamas.

    Takie działania ze strony producentów spowodowały już znaczne przetasowania na rynku - uważają analitycy.

    Liderem rynku pozostaje firma Palm. Jednak jej wysyłka palmtopów spadła o prawie 11 proc. w III kw.2005 i o 22,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. W efekcie firma zaczęła próby z pierwszymi smartfonami. Jeśli rynek dobrze przyjmie te urządzenia wówczas zapewne ilość palmtopów w ofercie firmy spadnie - twierdzą analitycy IDC

    Znajdująca się na drugim miejscu HP zanotowała spadek sprzedaży o 35,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku, jednak nowe palmtopy spowodowały, że w III kwartale 2005 r. firma zwiększyła sprzedaż o 4,4 proc. Firma ta, podobnie jak Palm, szuka ratunku na rynku smartfonów.

    Na trzecim miejscu znalazł się Acer, który zanotował wielki wzrost sprzedaży - o 421 proc. w stosunku do III kwartału roku 2004 r., a w III kw. obecnego roku sprzedaż wzrosła o 5,3 proc. Jak sądzi IDC, do takiego sukcesu przyczyniła się popularność palmtopów firmy na rynkach azjatyckim i europejskim, przy czym także Acer konstruuje własne smartfony.

    Poniżej najwięksi wytwórcy palmtopów w 2005 r. (dane za III kw. 2005 r.)

Firma  Wysyłka      Udział rynkowy       (szt.)        (proc.)      

Palm       569,388         33,8  HP       397,016         23,6  Acer       188,760         11,2  Dell       162,000           9,6  Mio        85,609           5,1  Inni       282,780          16,8  Razem    1,685,553         100,0 

    Najwięksi wytwórcy palmtopów w 2004 r. (dane za III kw. 2004 r.)

Firma       Wysyłka    Udział rynkowy               (szt.)       (proc.)

Palm            736,481   36,4HP            615,515   30,4Dell            188,200             9,3Inni            483,956   23,9Razem            2,024,152           100,00 

Źródło: IDC

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane