Antysmogowa kampania w Rybniku

Barbara Warpechowska
05-11-2015, 22:00

Miasto chce poprawić jakość powietrza. Stąd kolejna akcja.

Miejskie billboardy wpisują się w nabierającą rozpędu antysmogową inicjatywę, która ma umożliwić ograniczenie tzw. niskiej emisji. Zwracają uwagę na bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia, jakie niesie zanieczyszczenie powietrza, którego źródłem są najczęściej przydomowe kotłownie i piece.

DOBRZE WIDOCZNE:
Zobacz więcej

DOBRZE WIDOCZNE:

Siedem dwustronnych podświetlanych billboardów stoi przy drogach dojazdowych do Rybnika. To część akcji antysmogowej prowadzonej przez miasto. ARC

— Źródłem zanieczyszczenia powietrza w zimie bardzo często są przydomowe kotłownie i piece. Kampania ma na celu zwrócenie uwagi mieszkańców, że to, czym oddychamy, w dużej mierze zależy od nas samych, że sytuację może poprawić np. rezygnacja ze spalania gorszej jakości paliw i odpadów. Wszyscy musimy sobie uświadomić, że ograniczanie niskiej emisji to działanie długofalowe, wymagające sporego wysiłku władz miasta, ale i zaangażowania mieszkańców — podkreśla Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.

Powołano zespół ds. ograniczenia niskiej emisji w Rybniku. Jego zadaniem jest m.in. realizacja inicjatyw edukacyjnych i ekologicznych oraz wprowadzanie rozwiązań ułatwiających mieszkańcom zmianę starych pieców czy kotłów na instalacje bardziej przyjazne środowisku.

Na portalu miasta uruchomiono stronę „Walka ze smogiem”. Znajdziemy tam m.in. informacje o dotychczasowych działaniach, ale także o uprawnieniach Straży Miejskiej, która może skontrolować, czym opalanyjest dom, i pobrać próbki popiołu. Takie badanie kosztuje od 1000 do 1600 zł (w zależności od miejsca, gdzie sprawdzasię próbkę. Może to być Laboratorium w Krakowie lub Katowicach). Mandat za spalanie odpadów może wynieść 500 zł, a grzywna nakładana przez sąd — nawet 5000 zł. Podano również numer telefonu alarmowego i specjalny formularz, który umożliwia zgłoszenie nieprawidłowości.

Są też linki do systemu monitoringu Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Katowicach, gdzie po wybraniu punktu pomiarowego można zobaczyć badania tlenków azotu, siarki czy pyłu zawieszonego (PM10). Realizowana przez miasto akcja billboardowa wpisuje się w projekt „Wyjście smoga”, prowadzony w Rybniku przez Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS w partnerstwie ze stowarzyszeniem Krakowski Alarm Smogowy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Ekologia / Antysmogowa kampania w Rybniku