Czytasz dzięki

Apartamenty dla ptaków od ornitologa

Magdalena Mastykarz
opublikowano: 13-07-2015, 22:00

Właściciel firmy MKW Pracownia Przyrodniczo-Rolna chce podwoić sprzedaż budek lęgowych, karmników i sztucznych gniazd. W rozwijaniu biznesu pomaga mu… termomodernizacja

Rób to, na czym znasz się najlepiej — na pozór banalna rada dla niektórych przedsiębiorców może okazać się bezcenna. Tak było w przypadku Mateusza Konrada Wójcika, który zakładając firmę, postanowił połączyć to, w czym jest dobry: ornitologię, rolnictwo i ochronę przyrody. Udało mu się znaleźć dla tych gałęzi wspólny mianownik i od 2011 r. działa pod szyldem MKW Pracownia Przyrodniczo-Rolna.

NIE TYLKO DLA SKRZYDLATYCH:
NIE TYLKO DLA SKRZYDLATYCH:
Budki z mojej pracowni konstruowane są wyłącznie pod dyktando zaleceń ornitologicznych. Oferujemy ponad 43 typy „apartamentów” dla ptaków i innych zwierząt — mówi Mateusz Konrad Wójcik, założyciel firmy MKW Pracownia Przyrodniczo-Rolna.
ARC

Wykorzystał sprzyjający moment

— Ornitologią interesowałem się od dziecka, czego konsekwencją były studia na kierunku ochrona środowiska na UAM w Poznaniu. Budki lęgowe dla ptaków, które chciałem obserwować, wieszałem jeszcze przed gimnazjum — mówi właściciel firmy. Po skończeniu studiów obserwował nie tylko ptaki, ale też rynek — pod kątem firm zajmujących się produkcją budek.

Zauważył, że konkurencja jest znikoma, sposób prezentacji oferowanych w internecie budek — archaiczny, a same produkty —na ogół kiepskiej jakości i (co mógł już ocenić, mając wiedzę w tej dziedzinie) niespełniające podstawowych zaleceń ornitologicznych. 2011 r. był bardzo dobrym czasem, żeby wejść na rynek z budkami lęgowymi, ponieważ ruszył wówczas program, w ramach którego można było pozyskać dotacje na termomodernizację budynków. Masowe ocieplanie bloków mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej skutkowało koniecznością rekompensaty utraconych miejsc lęgowych ptaków oraz schronień nietoperzy — właśnie w postaci budek lęgowych.

Powstał zatem popyt na ten — wydawałoby się — mało popularny produkt. Ten czas wykorzystał Mateusz Konrad Wójcik i przy rzemieślniczym wsparciu zaprzyjaźnionego cieśli zaproponował odbiorcom zupełnie nowej jakości budki. Początkowo wykonywane jedynie na indywidualne zamówienia, dziś — sprzedające się w liczbie około 7 tys. sztuk rocznie.

Konkretna wizja rozwoju

W trakcie studiów Mateusz Konrad Wójcik wyrobił sobie uprawnienia eksperta ornitologa, co okazało się przydatne w przyszłej działalności. Sporządzając dokumentacje ornitologiczne w ramach unijnego programurolno-środowiskowego, zarabiał na utrzymanie rozkręcającego się i jeszcze nierentownego biznesu, a także zdobywał klientów, którzy po modernizacji swoich budynków chcieli zawiesić budki lęgowe. Zarabiając na ekspertyzach, mógł dofinansowywać drugą nogę swojej firmy, czyli specjalistyczny portal informacyjny dla rolników Cenyrolnicze.pl, na którym publikuje aktualne ceny skupu i sprzedaży towarów rolnych z przedsiębiorstw na terenie całej Polski. Gdy zaś portal zaczął działać prężnie, docierając do szerokiej grupy odbiorców, Mateusz Konrad Wójcik miał na nim darmowe miejsce banerowe, na którym reklamował własnej produkcji budki.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Choć już obecna działalność MKW Pracowni nie pozwala właścicielowi i jego współpracownikom się nudzić, Mateusz Konrad Wójcik chce rozwijać firmę. — Chcemy wyjść poza internet [na razie budki sprzedawane są tylko na stronie Mkwpracownia.pl — red.] i rozpocząć sprzedaż bezpośrednią. Planujemy podwojenie stanu magazynowego, aby zamówienia móc realizować natychmiast — aktualnie około 95 proc. zleceń realizujemy następnego dnia roboczego.

Ważne są też optymalizacja reklamy internetowej i bardziej intensywne działania marketingowe, służące zwiększeniu sprzedaży o 100 proc. w perspektywie dwóch najbliższych lat. Z tym wiąże się zwiększenie mocy przerobowych stolarni oraz wprowadzenie usprawnień obsługi magazynu. Zmiany będą też na portalu rolniczym — wylicza właściciel MKW Pracowni.

Konkuruje jakością

Poprzeczkę podnoszą mu wymagający klienci. W przypadku budek lęgowych są to spółdzielnie mieszkaniowe, centra edukacji ekologicznej, urzędy miast czy wreszcie klienci indywidualni szukający estetycznych i solidnych budek do swoich ogrodów. Dla nich jakość jest bardzo ważna, a chociaż od 2011 r. na rynku jest wielu dystrybutorów budek lęgowych, sprzedawane przez nich produkty nierzadko pozostawiają wiele do życzenia.

— Największy grzech popełniany przez wielu producentów to budowa bardzo płytkich budek ze względu na oszczędność materiału. To sprawia, że niemal regularnie stołują się w tych budkach drapieżniki, a zatem zamiast chronić, są one zagrożeniem dla ptaków. Te budki są też słabe i najczęściej po jednym sezonie nadają się tylko do wyrzucenia — wylicza słabości konkurencji Mateusz Konrad Wójcik.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Mastykarz

Polecane