Apel do rządu o uwolnienie rynku widocznych części samochodowych

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 24-11-2005, 20:06

Przedstawiciele Koalicji na rzecz Wolnego Rynku Samochodowych Części Zamiennych uważają, że obniżenie cen napraw samochodów będzie możliwe, jeśli w Polsce zostanie uwolniony rynek widocznych części samochodowych. W tej sprawie wystosowali do rządu list otwarty.

Przedstawiciele Koalicji na rzecz Wolnego Rynku Samochodowych Części Zamiennych uważają, że obniżenie cen napraw samochodów będzie możliwe, jeśli w Polsce zostanie uwolniony rynek widocznych części samochodowych. W tej sprawie wystosowali do rządu list otwarty.

    Według komunikatu Koalicji, przekazanego w czwartek PAP, uwolniony rynek widocznych części samochodowych doprowadzi do obniżenia cen m.in. lusterek, szyb, reflektorów, zderzaków czy elementów karoserii, a w efekcie do spadku cen naprawy samochodów i zahamowania wzrostu stawek ubezpieczeń komunikacyjnych.

    "Brak takich rozwiązań spowoduje wzrost cen części zamiennych.  Proponujemy rozwiązania korzystne dla czternastu milionów użytkowników aut w Polsce" - piszą członkowie Koalicji. Kolacja chce, by rząd wprowadził do polskiego prawa tzw. klauzulę napraw, zaproponowaną przez Komisję Europejską w ubiegłym roku. Pozwala ona na dostarczanie na rynek widocznych części samochodowych przez niezależnych producentów, a nie tylko przezkoncerny samochodowe.

    "Klauzula wspiera konkurencję i wolny rynek - części mogą być dostarczane przez niezależnych producentów, a o ich wyborze decyduje jakość i cena. Klauzula pozwala dokonywać konsumentowi racjonalnego wyboru - będzie on mógł taniej naprawiać swój samochód" - napisali członkowie Koalicji w liście do premiera Kazimierza Marcinkiewicza. 

    W liście podkreślili, że "części bez logo koncernu muszą spełniać wszystkie wymogi jakości i bezpieczeństwa".

    Jak poinformowali autorzy listu, klauzula napraw została już wprowadzona z pozytywnym skutkiem m.in. przez Wielką Brytanię, Irlandię, Łotwę i Węgry. KE chce, by weszła ona w życie w całej UE w 2008 roku, a do tego czasu każde państwo członkowskie samodzielnie może zdecydować o wprowadzeniu klauzuli na swoim terenie.

    "Części niezależnych producentów od części z logo koncernu różni najczęściej opakowanie i cena. Aż 80 proc. części dystrybuowanych w opakowaniach koncernów wytwarzanych jest przez niezależnych producentów" - argumentują przedstawiciele Koalicji.

    Z danych Federacji Konsumentów wynika, że w Polsce ceny części opatrzonych logo koncernu są wyższe od części pochodzących od niezależnych koncernów o 58 proc. W skład Koalicji wchodzą: Federacja Konsumentów, Polska Izba Ubezpieczeń, Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych i Stowarzyszenie Niezależnych Warsztatów Samochodowych. Kolacja jest polskim partnerem Europejskiej Kampanii na Rzecz Swobody RynkuCzęści Samochodowych i Napraw.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane