Aptiv uczy samochody bezpiecznej jazdy

Materiał partnera
aktualizacja: 22-05-2018, 14:17

Centrum Techniczne globalnej spółki Aptiv w Krakowie otrzymało 33 mln zł dotacji z funduszy unijnych oraz od rządu RP. Centrum pracuje nad innowacyjnymi technologiami autonomicznej jazdy i przygotowaniem ich do wdrożenia do 2020 roku.

Stworzone w tym projekcie rozwiązania będą wykorzystane w zaawansowanych systemach wspomagania kierowcy (ADAS) oraz do rozwoju jazdy autonomicznej i wprowadzone zostaną w samochodach produkowanych seryjnie. Opracowane przez polski oddział Aptiv innowacyjne technologie mają umożliwić samochodom osobowym jazdę w reżimie autonomicznym lub półautonomicznym na autostradach i obszarach miejskich, a będą wdrażane w ciągu kilku lat po zakończeniu projektu w 2020 roku. Całkowite koszty mają wynieść 66 mln zł, zaś rozwój produktów powiązanych z Aktywnym Bezpieczeństwem (Active Safety), umożliwi rozszerzenie działania Aptiv i powiększenie zespołu specjalistów firmy o kolejne 40 osób, głównie inżynierów i specjalistów ds. badań. Obecnie firma zatrudnia ponad 2000 osób, w tym 1300 inżynierów.

System jazdy autonomicznej jest własnym rozwiązaniem Aptiv (wcześniej Delphi). Jest on oparty na systemie czujników wizyjnych, radarowych i lidarowych. Platforma jazdy zautomatyzowanej, rozwijana przez Aptiv, korzysta z informacji od wszystkich tych sensorów, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo i pewność jazdy. Radar jest bowiem niezależny od pogody, laserowy odległościomierz czyli lidar, przekazuje informacje o odległości i zasięgu, a czujnik wizyjny określa dokładną lokalizację. Po agregacji danych pochodzących ze wszystkich tych trzech typów czujników zyskuje się dokładną informacje, co dzieje się wokół pojazdu. Istotna jest warstwa oprogramowania całego systemu, nad którą pracuje właśnie inżynierowie z krakowskiego centrum technicznego Aptiv.

System wykorzystuje AI, czyli sztuczną inteligencję, w tym sieci neuronowe. Sieci neuronowe umożliwiają samouczenie maszynowe, bazując na narzuconych z góry zasadach, w tym przypadku dotyczących ruchu pojazdów. Analizując jazdy testowe oraz zanotowane sytuacje na drodze, komputer wyposażony w AI uczy się bezpiecznego kierowania pojazdem w ruchu miejskim czy autostradowym i reagowania na informacje umieszczone na drodze jak znaki czy światła. Samochód wykorzystujący ten system jest prowadzony w taki sam sposób, jakby to robił żywy kierowca. Pozwala to w znaczący sposób zmniejszyć koszty jazdy, jako, że system automatycznie dostosowuje jej styl do warunków panujących na drodze.

Tomasz Miśniakiewicz
dyrektor krajowy Aptiv w Polsce

„Nawet jeśli w pełni autonomiczna jazda jest jeszcze sporo lat przed nami, pojazdy z naszymi technologiami są już dziś na drogach, wyposażone w zaawansowane rozwiązania z zakresu aktywnego bezpieczeństwa – co stanowi podstawę do kolejnych rozwiązań z tego zakresu w przyszłości. Jak widać, to dla nas wiodący kierunek jeśli chodzi o rozwój firmy – i również kluczowy obszar jeśli chodzi o rozwój naszego krakowskiego ośrodka badawczo-rozwojowego, gdzie stworzyliśmy grupę inżynierów pracujących nad rozwojem technologii aktywnego bezpieczeństwa.”– mówi Tomasz Miśniakiewicz, dyrektor krajowy Aptiv w Polsce.

Aptiv jest obecnie jedną z największych firm technologicznych prowadzących tego typu prace. Jej siedziba znajduje się w Dublinie, zaś zakłady produkcyjne, ośrodki wsparcia klientów i 14 centrów technologicznych w 45 krajach. Zatrudnia obecnie 147 tys. pracowników. Firma ma za sobą poważne osiągnięcia i jako pierwsza przekroczyła wiele kamieni milowych rozwoju systemów jazdy autonomicznej. W sierpniu 2016 roku jeszcze jako Delphi została wybrana przez Zarząd Transportu Lądowego Singapuru do realizacji programu Mobilność-na-Żądanie (AMoD – ang. Autonomous Vehicle Mobility-on-Demand), obejmującego dostawę pojazdów autonomicznych i stworzenie działającego w chmurze oprogramowania AMoD.

W maju 2017 roku Grupa BMW, Intel oraz Mobileye wybrały Delphi jako partnera i integratora rozwiązań jazdy autonomicznej. Wspólny program zakłada stworzenie komercyjnej technologii jazdy autonomicznej poziomów 3-5 dla producentów samochodów. W styczniu 2017 roku w Las Vegas Delphi i Mobileye przeprowadzili pierwszą demonstrację skomplikowanej jazdy ze sterowaniem autonomicznym. Z kolei w maju 2018 r. firma, już jako Aptiv, we współpracy ze spółką Lyft ogłosiła iż wprowadzi na ulice Las Vegas 30 autonomicznych pojazdów.

W Polsce Aptiv to zakład wiązek elektrycznych w Jeleśni, zakład elektroniki w Gdańsku oraz znajdujące się w Krakowie Centrum Techniczne i Centrum Usług Biznesowych. Wiodące obecnie Centrum Techniczne w Krakowie powstało w roku 2000 i jest obecnie kluczową jednostką badawczo-rozwojową koncernu w dziedzinie zaawansowanego bezpieczeństwa. Pracuje w nim ponad 2000 osób, z czego 1300 to inżynierowie zajmujący się programami z dziedziny elektroniki, oprogramowania i bezpieczeństwa oraz architektury połączeń dla aut przyszłości. W Centrum pracuje też kilkusetosobowa grupa zajmująca się usługami wspólnymi (Shared Services), pełniąca różne funkcje w krajowej i europejskiej strukturze Aptiv. W firmie regularne staże odbywa 200 studentów; istnieją programy stałej współpracy z uczelniami wyższymi jak Akademia Górniczo-Hutnicza czy Politechnika Śląska.

Rozwiązania systemów aktywnego bezpieczeństwa i jazdy zautomatyzowanej, tworzone w Polsce, to z jednej strony kolejny kamień milowy dla rozwoju Aptiv, z drugiej zaś szansa na stworzenie odpowiedniego środowiska biznesowego do rozwoju zaawansowanych technicznie komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego. Polski oddział Aptiv zajmuje w procesie ich wytwarzania wiodącą pozycję.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Aptiv uczy samochody bezpiecznej jazdy