ArcelorMittal sypnie kasą na odprawy

KAP
opublikowano: 19-06-2009, 00:00

Koncern rusza z II edycją programu dobrowolnych odejść. Fachowców, których nie chce stracić, przekwalifikuje.

Koncern rusza z II edycją programu dobrowolnych odejść. Fachowców, których nie chce stracić, przekwalifikuje.

ArcelorMittal Poland zaplanował ścięcie w tym roku zatrudnienia o 1480 osób. Odchodzący mogą liczyć na sowite odprawy. Koncern zakończył w kwietniu pierwszą edycję programu dobrowolnych odejść (PDO), a od lipca rusza z kolejną.

— W drugiej edycji wysokość odpraw będzie uzależniona od stażu pracy i wieku. Odchodzący, którzy pracują 5-10 lat, mogą liczyć na 69 tys. zł, a zatrudnieni ponad 30 lat — na 95 tys. zł — szacuje Andrzej Krzyształowski, rzecznik spółki.

Koncern hojnie wynagradza także tych, którzy jako pierwsi zgłaszają się do odejścia. Dowodzi tego analiza danych dotyczących odejść z pierwszej edycji.

— W styczniu odchodzący otrzymywali średnio 99 tys. zł na osobę, w lutym 88 tys. zł, marcu 78,5 tys. zł, a w kwietniu 72 tys. zł. W sumie z programu skorzystało 669 osób — mówi Andrzej Krzyształowski.

Większość pracowników, którzy skorzystali z pierwszej edycji, odeszła oczywiście w styczniu.

Całkowita skala redukcji zatrudnienia była wyższa, bo pracownicy odchodzili nie tylko korzystając z PDO, ale także przechodząc na świadczenia emerytalne, przedemerytalne itp. W sumie z koncernu odeszło 860 osób, ale przyjęto też 85. W styczniu zatrudnienie sięgało 11 577 osób, a w maju 10 811.

Mimo że pracownicy odchodzą chętnie, związki zawodowe negatywnie oceniają działania pracodawcy.

— Jesteśmy przeciwni odejściom. Często korzystają z nich najlepsi fachowcy, którzy znajdą zatrudnienie gdzie indziej, ale kiedy w branży stalowej koniunktura powróci, będzie brakować rąk do pracy — ostrzega Jacek Zub, przewodniczący OPZZ oddziału ArcelorMittal Poland z Dąbrowy Górniczej.

Problem dostrzegł też pracodawca.

— Dziś musząc wyłączać niektóre linie na dłuższy czas, nie mamy pracy dla obsługujących je osób. Wielu z nich nie chcemy jednak stracić, bo kiedy sytuacja na rynku poprawi się, zatrudnić specjalistów wysokiej klasy nie będzie łatwo. Dlatego też ruszamy z programem szkoleń pracowników, których nie chcemy stracić. Będą więc mogli na razie przejść na inne stanowiska — mówi Andrzej Krzyształowski.

Pracowników do szkoleń typują kierownicy działów. Zgłoszono na nie już 200 osób.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KAP

Polecane