Arctic Paper o dywidendzie i planach

ANP
opublikowano: 01-03-2013, 10:23

- Będziemy płacić dywidendę, ale co do jej wysokości to powiemy więcej dopiero w kwietniu przy przygotowaniu rocznych dokumentów. Polityka dywidendowa firmy zakłada wypłatę od 25 do 50 proc. zysku netto. Sądzę, że akcjonariusze będą chcieli uzyskać dywidendę w tym roku - powiedział na konferencji prasowej Michał Jarczyński, prezes Arctic Paper.

Prezes odniósł się do wyników w 2012 r.

- Łatwe czasy na rynku się skończyły. Trzeba szukać możliwości  jak skutecznie sprzedawać. Grudzień 2012 r. mocno negatywnie wpłynął na wyniki IV kwartału - powiedział prezes.

Dodał, że częściowo wynika to z tego, że zawsze grudzień w branży papierniczej jest gorszy.

- Dodatkowo cały rynek biznesowy zamarł 20 grudnia. Tak w 2012 r. ułożyły się święta. To wpłynęło na spadek sprzedaży w całej Europie. Sprzedaż papieru graficznego spadła o 20 proc. - powiedział Michał Jarczyński

Przyznał, że w IV kwartale 2012 r. wykorzystanie zdolności produkcyjnych wyniosło 94 proc., o 3-4 proc. mniej niż w poprzednich kwartałach.

- Opłacało nam się zatrzymać maszyny, niż produkować ze stratą - dodał prezes Arctic Paper.

Zapewnił, że sprzedaż w styczniu była historycznie największa.

- Liczę, że trend się utrzyma. Sądzę, że nie ma co się spodziewać wielkich zmian. Rynek jest stabilny i dojrzały. Raczej nagle nie spadnie o 10 proc. czy nie wzrośnie o 3 proc. W dużej mierze spadek grudniowy został skompensowany przez wzrost sprzedaży w styczniu. Luty był podobny do stycznia. Wyniki sprzedaży powinny być przyzwoite - powiedział Michał Jarczyńśki.

Spółka nie podaje prognoz na 2013 r.

Prezes odniósł się też do akwizycji Rottneros.

- Poziom 54 proc. akcji w Rottneros wystarczy nam do przyspieszonej integracji obu fabryk. W tym miesiącu będzie walne w Rottneros i dokonamy zmian w radzie nadzorczej. Będziemy istotnie wpływać na tę firmę - zapewnia Michał Jarczyński.

Rozliczenie końcowe transakcji nabycia Rottneros będzie przedstawione w raporcie rocznym grupy. Michał Bartkowiak, dyrektor finansowy, powiedział, że spółka wykaże, że zapłaciła mniej za przejęcie Rottneros niż spółka była warta.

- Rottneros  to firma produkująca celulozę. Chcemy mieć lepszą kontrolę nad większym kawałkiem łańcucha produkcyjnego. Do tej pory ponad 80 proc. kupowaliśmy z rynku i byliśmy wrażliwi na skoki cen. Połowę naszych kosztów stanowiły koszty celulozy. Chcemy by większość produkowanej przez Rottneros  była wykorzystywana przez nas. Liczymy, że będziemy mieć bardziej przewidywalne wyniki. Produkcja Rottnerosa zaspokoi nasze potrzeby w celulozie iglastej. Nie zaspokoi liściastej - mówi Michał Jarczyński.

Około 30 proc. celulozy iglastej będzie produkowanej w ramach Arctic Paper.

Prezes podkreślił, że kluczowym wydarzeniem i unikalnym na skalę krajową było to, że Arctic Paper jako pierwsza polska spółka zadebiutował na NASDAQ.

- Dało to nam szansę do łatwiejszego dostępu do finansowania. W przyszłości, nie w najbliższych miesiącach, będziemy mieli możliwość finansowania się na rynku skandynawskim, a różnica w kosztach finansowania jest znacząca - mówił Michał Jarczyński.

Dodał, że Arctic Paper był trzecim debiutem na NASDAQ w 2012 r.

Podkreślił, że jest spory marazm na rynku kapitałowym w Europie.

- W czasach, gdy mówi się o kryzysie finansowym udało nam się zrefinansować zadłużenie i spłacić obligacje - mówi Michał Jarczyński.

Budżet na ten rok Arctic Paper to 70 mln zł (około 70 proc. amortyzacji).

- To budżet na inwestycje odtworzeniowe, na nowe gatunki papieru i na elektrownię wodną w szwedzkiej fabryce, która jest na etapie prac ziemnych. Jesienią powinna zakończyć się inwestycja - powiedział prezes Arctic Paper.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ANP

Polecane