Astra II najpopularniejsza marka flotowa

Agata Hernik
11-05-2006, 00:00

Przeciętny Polak jeździ używanym fiatem albo służbowym oplem astrą. Ale marzy o mercedesie…

Fiat to ciągle najpopularniejsza marka samochodu w Polsce — tak wynika z badania TNS OBOP. Różnych modeli fiatów jest najwięcej zarówno w kategorii nowych aut — blisko 40 proc. — jak i używanych — 22 proc. Wśród nowych samochodów na dalszych miejscach znajdują się: Daewoo — 18 proc. i Skoda — 10 proc. Wśród używanych aut na naszych ulicach dominują volkswageny — 15 proc. oraz ople — 11 proc.

Polacy zdecydowanie preferują używane samochody. Badanie TNS OPOP wyraźnie to potwierdza. Z 5 proc. Polaków planujących nabycie samochodu 80 proc. planuje kupno auta używanego, a 19 proc. zdecydowanych jest na samochód fabrycznie nowy.

Choć jeździmy fiatami, to marzymy o zupełnie innym aucie. Jak wynika z innego badania przeprowadzonego przez TNS OBOP, mercedes to samochód, który chciałby posiadać co dziesiąty Polak, jeśli tylko nie musiałby brać pod uwagę jego ceny. Rodacy marzą też o BMW i volkswagenie. W następnej kolejności o volvo i toyocie. Ciekawostką jest, że 13 proc. ankietowanych w ogóle nie chce mieć samochodu.

— O mercedesie często marzą zarówno mężczyźni, jak i kobiety, przy czym zazwyczaj są to osoby w wieku 40-49 lat oraz mieszkańcy wsi. BMW natomiast częściej wskazywali mężczyźni, osoby młode (w wieku 15-29 lat), a także pochodzące z miast do 100 tysięcy mieszkańców. Volkswagen to marka „dla wszystkich”, chociaż najmniejszą popularnością cieszy się ona wśród najmłodszych respondentów, obejmujących grupę wiekową 15-19 lat — komentuje wyniki badania Justyna Sawicka z TNS OBOP.

Służbowy to Opel

Z danych Instytutu FlotaMONITOR na drugie półrocze 2005 roku wynika, że najpopularniejszym modelem w firmowych flotach jest Opel Astra II. Jest wynajmowany w 56 proc. badanych firm. Odebrał tym samym palmę pierwszeństwa Fordowi Focusowi, który w pierwszym półroczu uzyskał dokładnie taki sam wynik. Teraz Focus jest na drugim miejscu ze sporo gorszym wynikiem — 44 proc. Następny jest kolejny Opel, tym razem Corsa. Ostatnim modelem z wynikiem ponad 20 proc. jest Renault Megane. Potem następują cztery z takim samym, 17-procentowym wynikiem — Skoda Fabia, Peugeot 307, Fiat Panda i Toyota Yaris.

Trzeci Opel, tym razem Vectra, i Toyota Corolla mają po 11 proc. Pozostałe modele w rankingu otrzymały taki sam wynik — 6 proc. Są to: Skoda Octavia, Ford Mondeo, Peugeot 206, Ford Fiesta, Fiat Ducato, VW Passat i Toyota Avensis. Takie są najpopularniejsze modele flotowe w Polsce. Chociaż zaledwie pół roku wcześniej czołówka była inna, warto jednak zauważyć, że preferencje przedsiębiorców nie zmieniają się skokowo. Przecież poza zmianą lidera z Forda Focusa na Opla Astrę II w pierwszej piątce nie zaszła żadna zmiana. Modele wybierane w dwóch półroczach 2005 nie różnią się zbytnio od siebie. Wyjątkami są niewybierane w pierwszym półroczu VW Passat, Fiat Ducato i Opel Zafira oraz VW Polo, Fiat Punto, Nissan Almera, Subaru Legacy i Seat Leon, które nie pojawiły się w nowszym rankingu. Pozostałe auta po prostu zamieniają się miejscami.

Coraz popularniejsza

Zresztą popularność Astry II we flotach firmowych nie dziwi, jeżeli weźmiemy pod uwagę jej popularność w całej Europie. Razem z Volkswagenem Golfem i Fordem Focusem była w zeszłym roku najpopularniejszą marką sprzedaną na Starym Kontynencie. Jak poinformowała firma analityczna Polk Marketing Systems (PMS), pierwszy w rankingu popularności jest Golf, następnie Astra i Focus. Potem w kolejności są Peugeot 206 i 307. W dziesiątce mieszczą się też Renault Clio, Scenic i Megane oraz Ford Fiesta i Opel Corsa.

Według danych opublikowanych przez Instytut Samar, Astra, choć jest druga w rankingach, szybko zmniejsza dystans do lidera. Od 2 lat sprzedaż tego modelu wzrasta. W 2004 roku wyniosła 355 530 egzemplarzy, co stanowi wzrost o 8,7 proc. w stosunku do roku 2003. Ale w 2005 roku auto znalazło już 400 887 nabywców — wzrost o 35,1 proc. w stosunku do 2003 roku.

Natomiast w Polsce ma ruszyć duża kampania wspierająca model Opel Astra Classic II. Celem działań firmy General Motors Poland jest zainteresowanie potencjalnych nabywców ceną samochodu oraz promocyjnym programem kredytowym w GMAC Banku. Spoty reklamowe będą emitowane w telewizji i radiu. Wygląda więc na to, że drugie miejsce w Europie Astrze nie wystarczy…

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Astra II najpopularniejsza marka flotowa