Abstra przychody liczy już w milionach

opublikowano: 23-01-2019, 15:13

Jeden z największych polskich producentów internetowych treści na YouTube, właściciel kanału „Abstrachuje.tv”, pochwalił się wynikami. W ub. roku osiągnął 8,24 mln zł przychodu, co oznacza ponad trzykrotny wzrost.

Trójka parodystów (Robert Pasut, Rafał Masny i Cezary Jóźwik) absurdalnym humorem bawi swoich wiernych fanów już od 2012 r.  Ich kanał na YouTube, „Abstrachuje.tv”, definiuje się jako „internetowy kanał komediowy parodiujący różne grupy społeczne i absurdy życia codziennego”. To co miało rozśmieszać nastolatków i studentów, szybko stało się obiecującym źródłem dochodów. Abstrachuje.tv ma już ponad 3 mln subskrybentów, a od początku istnienia kanał odnotował ponad 1 mld wyświetleń. Niektóre wideo pod względem popularności mogą się porównywać z rekordzistami polskiego YouTube’a, np. teledyskami Sławomira, czy odcinkami „Ucha Prezesa”. Dzisiaj „Abstrachuje.tv” to tylko jedna z produkcji spółki Abstra, która została założona przez twórców Abstrachuje.tv nieco później niż powstał kanał, bo w 2016 r. Spółką szybko zainteresowali się inwestorzy - fundusz Padrone Capital, za którym stoją m.in. byli współwłaściciele Legii (Bogusław Leśnodorski, Maciej Wandzel oraz Olek Wandzel) zainwestował w nią, według nieoficjlanych informacji, ok 2-4 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 90 osób.

Olek Wandzel, który w Abstra jest wiceprezesem ds. sprzedazy i marketingu, liczy na to, że po etapie szybkiego wzrostu i inwestowania w rozwój, spółka, która publikuje rozrywkowe treści na YouTube, ma przed sobą tłuste lata. W ub. roku zwiększyła przychody trzykrotnie.
Zobacz więcej

Olek Wandzel, który w Abstra jest wiceprezesem ds. sprzedazy i marketingu, liczy na to, że po etapie szybkiego wzrostu i inwestowania w rozwój, spółka, która publikuje rozrywkowe treści na YouTube, ma przed sobą tłuste lata. W ub. roku zwiększyła przychody trzykrotnie. Fot. ARC

Abstra na rynku jest krótko, ale przychody liczy już w milionach. W 2018 r. miała ich 8,24 mln zł wobec 2,9 mln zł w 2017 r. - wynika z raportu opublikowanego w środę. Jednocześnie w ub. roku, drugi rok z rzędu, zanotowała stratę operacyjną na poziomie 2,3 mln zł. 

Niedługo toast

- Nie otwieramy szampana z powodu straty finansowej, ale na ten okres była ona zaplanowana i wkalkulowana w strategię na rok 2018. W naszym biznesie liczy się przede wszystkim szybki rozwój i budowanie skali. Celem na poprzednie półtora roku było powiększenie zespołu, zbudowanie relacji z klientami i skokowy wzrost przychodów. Mamy za sobą etap wysokich inwestycji i stąd wykazana strata. Rok 2018 bardzo wiele nas nauczył i mamy wrażenie, że jesteśmy gotowi, aby w 2019 zacząć „flirtować” z rentownością - mówi Olek Wandzel, współwłaściciel Abstra, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu. 

Za przychody i dynamiczny wzrost firmy nadal odpowiada głównie kanał Abstrachuje.tv, który w ub. roku miał 2,72 mln wpływów na konto (wzrost o 134 proc.). Poza flagową produkcją największe przychody w portfolio spółki mają kanały „Beksy”, „Nieprzygotowani”, „Dla pieniędzy” i „To już jutro”.

Na ten rok Abstra zapowiada kolejne produkcje - zarówno te realizowane na inne platformy niż YouTube (tak jak w przypadku „Prosto w Szczenę” dla Onet), jak i i tworzone dla partnerów komercyjnych na YouTube. Już w lutym ogłosi pierwszą nową produkcję.     

– Nie mogę jeszcze powiedzieć z jaką marką realizujemy nasze przedsięwzięcie, ale mogę zapewnić, że to będzie coś naprawdę dużego. Ten brand to oczywiście lider w swoim segmencie – oznajmił Rafał Masny, członek zarządu Abstra i jeden z założycieli Abstrachuje.tv.

Nisza w sieci

Publikowanie treści w Internecie przynosi polskim youtuberom coraz większe przychody. W ubiegłym miesiącu wynikami pochwaliła się inna spółka z branży - LifeTube. W 2018 r. wypłaciła ona swoim twórcom publikującym treści na YouTube 23 mln zł, aż o 51 proc. (8 mln zł) więcej niż w ubiegłym roku. 

- Różnica między nami, a firmami takimi jak LifeTube czy TalentMedia jest taka, że my nie jesteśmy siecią partnerską, ani agencją influencer marketingu, nie jesteśmy pośrednikiem czy brokerem. My jesteśmy wydawcą treści, produkujemy filmy. Jedynym podobieństwem jest fakt, że nasz model biznesowy również w dużej mierze jest oparty na współpracy z reklamodawcami - mówi Olek Wandzel.

Dodaje, że Abstra celuje w  młodych użytkowników Internetu. 

- Chcemy być głównym i docelowym medium dla grupy 13-30. Branża producentów contentu video w Internecie jest o tyle trudna do zdefiniowania, że często jest wrzucana do jednego worka np. z reklamą video in-stream czy szeroko pojętym marketingiem internetowym. My, jako producenci treści, chcielibyśmy powoli budować odrębny segment reklamy video. Szacujemy, że wartość rynku influencerów w 2018 r. w Polsce wyniosła ok. 100 mln zł. Rynek kontentu ma przed sobą bardzo dobre perspektywy, a my robimy wszystko by być w centrum zmiany, która zachodzi na tym rynku - mówi Olek Wandzel.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy