Atlasy ułatwią inwestycje

opublikowano: 26-01-2017, 22:00

Państwowy Instytut Geologiczny — Państwowy Instytut Badawczy wychodzi naprzeciw potrzebom inwestorów i idei Smart City

Od roku 2013 Instytut realizuje projekt „Prowadzenie i aktualizacja Bazy Danych Geologiczno-Inżynierskich (BDGI) wraz ze sporządzeniem atlasu geologiczno-inżynierskiego wybranych obszarów kraju w skali 1:10 000”. Projekt jest realizowany w ramach zatwierdzonego przez ministra środowiska „Planu zadań Państwowej Służby Geologicznej” oraz finansowany w formie dotacji ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Projekt to kontynuacja powstałych już dziewięciu takich atlasów (1998-2012).

— Baza Danych Geologiczno-Inżynierskich to dokumentacja warunków geologicznych dotycząca przestrzeni podziemnej miast. Zawiera dane przydatne do prac studialnych, do planowania przestrzennego i wsparcia idei Smart City. BDGI to baza płytkich otworów o głębokości od kilku do kilkudziesięciu metrów, które znajdują się głównie na obszarach miejskich. Są one gromadzone na potrzeby planowania przestrzennego, projektowania oraz oceny warunków geologicznych do inwestowania w mieście — tłumaczy Grzegorz Ryżyński, zastępca kierownika programu Bezpieczna Infrastruktura i Środowisko.

— Istnieją już atlasy: Katowic, Krakowa, Łodzi, Poznania, Rybnika, Trójmiasta, Wałbrzycha, Warszawy oraz Wrocławia. Od 2013 r. w instytucie gromadzimy dane dla kolejnych aglomeracji i powiatów oraz stale polepszamy ich jakość, aby były przechowywane w jednej, ujednoliconej i zestandaryzowanej bazie danych — dodaje Grzegorz Ryżyński.

Do końca 2017 r. sporządzonych zostanie sześć nowych atlasów — dla Bydgoszczy, Koszalina, powiatu płockiego i piaseczyńskiego oraz klifów gdyńskiego i kaszubskiego. Dla atlasów lubelskiego i szczecińskiego już opracowano studia wykonalności. — Korzystając z danych BDGI, można optymalizować początek inwestycji, czyli etap, w którym jest szansa na wprowadzenie wielu zmian przy stosunkowo niewielkich kosztach. Jeżeli wchodzimy na budowę bez wiedzy o podłożu, opartej na informacji geologicznej z BDGI, mogą wzrosnąć koszty inwestycji i jej ryzyko. Zależy nam, aby każdy inwestor zrozumiał, że trzeba uniknąć sytuacji, gdy informacja o budowie geologicznej pojawia się w inwestycji za późno — wyjaśnia Grzegorz Ryżyński.

Realizacja projektu jest krokiem do Building Information Modeling (BIM) — czyli cyfrowego modelu przedstawiającego fizyczne i funkcjonalne właściwości obiektu budowlanego. Jest to dążenie do sytuacji, w której wszystkie branże są zintegrowane w jednym modelu, również geologia.

— Chcielibyśmy być pierwszymi w kraju, którzy do BIM-u włożą element geologii. Mamy nadzieję, że przyczynimy się do tego, że projektowane obiekty będą stały na ziemi, a nie wisiały w powietrzu. Inwestor nie powinien skupiać się tylko na przestrzeni działki budowlanej czy budynku, lecz także przeanalizować warunki geologiczne w sąsiedztwie inwestycji. Pozwoli to uniknąć wielu awarii i katastrof — tłumaczy dr Edyta Majer, z-ca dyrektora PIG-PIB.

Odpowiednio przygotowane informacje geologiczne są pomocne w planowaniu przestrzennym i w rozwoju inteligentnych miast — dla wskazania korzystnych warunków do inwestowania, dla wyboru lokalizacji osiedli mieszkaniowych czy wytyczenia tras obiektów liniowych i infrastruktury podziemnej.

— Nasza działalność to także szkolenia dla administracji. Blisko współpracujemy z władzami Warszawy. Staramy się przetłumaczyć geologię na język mieszkańców. W prosty sposób mówimy, jakie są warunki geologiczne w danym miejscu. Gdzie są dobredla inwestowania i budownictwa, a gdzie niekorzystne i dlaczego — mówi Edyta Majer.

Instytut kontynuuje projekt „Nowoczesne metody rozpoznania podłoża gruntowego w drogownictwie”, za który został wyróżniony Polską Nagrodą Inteligentnego Rozwoju 2016. Nadrzędnym celem projektu jest optymalizacja badań podłoża gruntowego zależnie od rodzaju obiektu budowlanego oraz wybranego rejonu odzwierciedlającego warunki geologiczne występujące w podłożu. Wybrane elementy projektu będą na bieżąco wdrażane przez GDDKiA.

Chcielibyśmy zorganizować w pierwszym kwartale 2017 r. spotkanie z grupą interesariuszy projektu, aby jak najlepiej dopasować się do potrzeb odbiorców i dowiedzieć się, jak dokument końcowy powinien być skonstruowany, aby zrozumiały go dwie strony: GDDKiA, a także wykonawcy wraz z projektantami — puentuje dr Edyta Majer.

Magdalena Kruk

Stan realizacji atlasów przez PIG-PIB

Dotychczas zharmonizowano 9 opracowań skupiających łącznie niemal 260 tys. otworów wiertniczych. W ramach BDGI są realizowane tematy, dla których planuje się wprowadzenie do bazy co najmniej 66 tys. otworów wiertniczych. Więcej informacji na stronie http://atlasy.pgi.gov.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu