Atrakcyjny rynek komórkowy

Roman Karkosik
30-07-2007, 00:00

Firmy i przedsiębiorcy osiągający dobre wyniki w swoich biznesach nieustannie poszukują inwestycji, które przyniosłyby odpowiednio wysoki zwrot z kapitału. Na rynku jest mnóstwo wolnych pieniędzy, które czekają na zainwestowanie — znacznie mniej pojawia się interesujących, przyszłościowych projektów. Jednym z atrakcyjniejszych sektorów jest telekomunikacja.

Mimo dynamicznego rozwoju tej branży w ostatnich latach w Polsce jest jeszcze w tym obszarze wiele miejsca na nowe inicjatywy, a przyszłe zyski do podziału między inwestorów wciąż są bardzo duże. Telekomunikacja to obszar, w którym następują dynamiczne zmiany. Rynek telefonii stacjonarnej pozostaje szybko w tyle za telefonią komórkową. Obecnie w Polsce jest niecałe 13 mln abonentów telefonów stacjonarnych, abonentów telefonów komórkowych mamy prawie 38 mln. Pokazuje to ogromne możliwości tej branży, również jako narzędzia reklamowego (reklamy mobilne).

Na rynku telefonii komórkowej mamy też do czynienia z nową strukturą klientów. Zaczynają dominować klienci prepaid (usług przedpłaconych). W Polsce jest ich już ponad 60 proc. i liczba ta rośnie. Rozpoczynają też działalność nowi operatorzy zarówno infrastrukturalni, jak i wirtualni (MVNO — ang. Mobile Virtual Network Operator). Powoduje to powstanie prawdziwej konkurencji. Nie ma wątpliwości, że trzej działający do tej pory operatorzy (Plus, Era, Orange) walczyli o pozyskiwanie nowych klientów. Ich oferty w rzeczywistości były zbliżone, co wywoływało głosy, że tworzą oligopol. Nowi operatorzy spróbują odebrać część klientów operatorom już działającym. Spowoduje to konieczność zmodyfikowania podejścia do usług i klienta. Usługi staną się lepiej sprofilowane. Oprócz tego szacuje się, że w najbliższych czterech latach penetracja na rynku komórkowym osiągnie 120 proc. (obecnie wynosi około 100 proc.), a zatem pojawią się jeszcze nowi klienci. Jednak będą to przede wszystkim użytkownicy dodatkowych usług (dodatkowych kart SIM), między innymi transmisji danych.

Perspektywy polskiego rynku telefonii komórkowej są więc bardzo dobre. Wiadomo, że inwestycje w ten sektor wymagają pokonania dużej bariery wejścia, co ogranicza krąg inwestorów do tych, którzy (przynajmniej w początkowej fazie) będą dysponować dużymi środkami własnymi. Wejście nowych podmiotów na rynek telekomunikacyjny musi być szczegółowo przygotowane i realizowane w kompleksowy sposób. Daje to szansę na uzyskanie dobrych wyników finansowych. Warto dodać, że organizacja działalności operatora, po doświadczeniach z ostatnich dziesięciu lat, może się odbywać na podstawie innego modelu biznesowego niż dotychczas stosowane w Polsce. Nie jest konieczne samodzielne realizowanie wszystkich czynności operacyjnych. Warto w jak najszerszym zakresie korzystać z zalet outsourcingu. Optymalne kształtowanie kosztów, nawet przy niemożliwym do uniknięcia spadku cen usług, pozwoli na uzyskiwanie sporych marż. Stworzenie operatora efektywnego kosztowo da szansę na rzeczywiste konkurowanie na rynku, przy jednoczesnym osiąganiu celów biznesowych, czyli wysokiego zwrotu z inwestycji.

Roman

Karkosik

inwestor giełdowy

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Roman Karkosik

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Atrakcyjny rynek komórkowy