Autobanki wyjechały na prostą

Urszula Chojnacka
17-07-2007, 00:00

Chude lata minęły. W pierwszym półroczu autobanki udzieliły przeszło 30 tys. kredytów za ponad 1 mld zł.

Chude lata minęły. W pierwszym półroczu autobanki udzieliły przeszło 30 tys. kredytów za ponad 1 mld zł.

Pierwsze półrocze było przełomowe dla działających w Polsce banków samochodowych. Po słabych latach, kiedy Polacy woleli kupować za gotówkę tanie, używane auta z zagranicy, rośnie zainteresowanie nowymi pojazdami. Dzięki temu siedem autobanków podpisuje coraz więcej umów, szybko zwiększając wartość kredytów. W sześć miesięcy podpisały ponad 30 tys. umów (o 17 proc. więcej niż przed rokiem, bez uwzględnienia RCI Bank Polska, który dopiero od czerwca 2006 r. działa samodzielnie), wartości 1,07 mld zł (+30 proc.).

Pierwsze miejsce w tej grupie nadal należy do Volkswagen Bank Polska, który podpisał 18 proc. więcej umów na kwotę 16 proc. większą niż przed rokiem, jednak rywale się nie poddają i są coraz bardziej dynamiczni. Jeszcze w końcu lider mógł się pochwalić ponaddwukrotnie większą akcją kredytową od wicelidera, teraz różnica jest dużo mniejsza: 56 proc. Na drugą pozycję po ponad trzech latach powrócił Fiat Bank Polska, spychając niżej Toyota Bank Polska, który zdetronizował go w 2004 r. Włochom pomógł najszybszy wzrost wartości akcji kredytowej (+80 proc.), który nakręcały finansowanie coraz droższych samochodów i często wybierana przez klientów opcja „0 procent wpłaty własnej”.

W dalszej części tabeli też trwa walka. Ostatni w rankingu GMAC Bank Polska jest drugi pod względem dynamiki z 49-procentowym wzrostem wartości umów. Co teraz?

— Liczymy na utrzymanie 10-15-procentowego tempa wzrostu sprzedaży kredytów — wyjaśnia Przemysław Grygiencze, kierownik departamentu sprzedaży GMAC Banku.

Także jego rywale patrzą w przyszłość z optymizmem.

— Zakładamy, że w drugim półroczu przedsiębiorcy utrzymają wysoki popyt na nowe samochody. Oczekujemy ożywienia wśród nabywców prywatnych, którzy będą częściej wybierali nowe i bezpieczniejsze pojazdy — mówi Radosław Sałek, szef departamentu kredytów Volkswagen Bank Polska.

Spodziewa się utrzymania 25-30-procentowego wzrostu sprzedaży nowych samochodów w całym roku. Skorzystają na tym banki samochodowe, osiągając zbliżoną dynamikę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Urszula Chojnacka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Autobanki wyjechały na prostą