Automatyzacja podnosi wydajność usługi

opublikowano: 26-09-2018, 22:00

Dostawcy wyposażenia powierzchni magazynowych, w odpowiedzi na potrzeby klientów coraz częściej uzupełniają swoją ofertę o zaawansowane rozwiązania IT — od systemów zarządzania po roboty.

Cyfrowa rewolucja i rosnący udział handlu elektronicznego w dużej mierze kształtują dziś oblicze transportu i logistyki. Przestrzenie magazynowe są tak projektowane i urządzane, by przesyłki mogły jak najszybciej trafić pod docelowy adres. A że przy intensywnie rozwijającym się dziś sektorze TSL, problem deficytu rąk do pracy doskwiera każdemu przedsiębiorcy, rozwiązanie pozostaje właściwie tylko jedno: robotyzacja i automatyzacja, pozwalająca przyspieszyć proces dostaw i zarazem ograniczyć zatrudnienie. W magazynach pojawiają się więc np. dodatkowe systemy do transportu wewnętrznego w magazynie, podajniki czy antresole a także roboty.

Czas automatyzacji. Rozwój nowoczesnych technologii, rynek pracy i rosnące oczekiwania konsumentów końcowych, składają się na coraz większą popularność zautomatyzowanych magazynów — mówi Piotr Brycki, menedżer ds. najmu w Prologis w Polsce
Zobacz więcej

Czas automatyzacji. Rozwój nowoczesnych technologii, rynek pracy i rosnące oczekiwania konsumentów końcowych, składają się na coraz większą popularność zautomatyzowanych magazynów — mówi Piotr Brycki, menedżer ds. najmu w Prologis w Polsce Fot. ARC

— Popularność zautomatyzowanych nieruchomości logistycznych w Polsce wiąże się z wieloma czynnikami — nie bez znaczenia jest tu oczywiście rozwój nowoczesnych technologii, ale wpływ na to ma również rynek pracy czy rosnące oczekiwania konsumentów końcowych, wymagające od firm logistycznych znacznego skrócenia czasów reakcji — zapewnia Piotr Brycki, menedżer ds. najmu w Prologis w Polsce.

Z największą wydajnością

O wyposażeniu magazynów, decyduje przede wszystkim składowany w nich towar, a więc branża, w jakiej działa firma wynajmująca powierzchnię. Tym nie mniej część elementów w halach jest uniwersalna — jak chociażby konstrukcje do składowania towaru czyli regały lub meble a także przenośniki taśmowe lub sortery. Właściciel lub najemca magazynu potrzebuje również urządzeń służących do składowania czy przewożenia towaru — najczęściej są to wózki widłowe.

— Standardowe wyposażenie magazynów i ich infrastruktura odpowiada na dwie podstawowe potrzeby — składowanie oraz przeładunek i transport wewnętrzny dóbr. Magazyny wysokiego składowania są bardzo istotnym elementem łańcucha dostaw wykorzystywanym przez operatorów logistycznych, czyli najliczniejszą grupę naszych najemców. Ważne jest tutaj maksymalne wykorzystanie każdego metra kwadratowego powierzchni i osiągniecie jak największych wydajności realizowanych zleceń — opowiada Piotr Brycki.

Z biegiem lat można zaobserwować coraz większą różnorodność w wyposażaniu powierzchni magazynowych. Przede wszystkim w ofertach dostawców wyposażenia wnętrz pojawia się także coraz więcej automatycznych rozwiązań.

— Dzisiaj logistyka wewnątrzmagazynowa jest coraz bardziej rozbudowana, a także coraz częściej i w większym zakresie dedykowana konkretnym potrzebom, w zależności od prowadzonej działalności. Praktycznie większość najemców zaczyna pracować nad systemami, które pozwalają — w różnym stopniu — wprowadzić albo automatykę albo optymalizację procesów logistycznych. Zjawisko to występuje najczęściej w sektorze powiązanym z e-commerce, a więc wśród firm kurierskich i spedycyjnych — one w większym stopniu wprowadzają automatyzację dla przerzutu przesyłek i ich automatycznego sortowania — wyjaśnia Michał Samborski, dyrektor ds. rozwoju w firmie Panattoni Europe.

Dla przykładu spółka Amazon, w magazynach pod Szczecinem wdrożyła technologię Amazon Robotics. Polega ona na tym, że niewielkie samobieżne roboty podjeżdżają pod zestawy specjalnych palet i transportują je w wyznaczone miejsca w hali, poruszając się tropem ponad 70 tys. kodów QR naniesionych na posadzkę.

— Wyróżnikiem magazynów przygotowanych pod obsługę zamówień internetowych jest proces polegający na składowaniu tysięcy pojedynczych indeksów magazynowych. Wymaga to innej logistyki magazynowej, co oczywiście zmienia wymagania wobec wyposażenia powierzchni. Wykorzystywane są wtedy na przykład antresole, które umożliwiają składowanie i przygotowywanie pojedynczych jednostek zamiast całych palet, maksymalizując wydajność procesu skupionego na obsłudze klienta indywidualnego — wyjaśnia Piotr Brycki.

Partycypacja w kosztach

Jak wyjaśniają przedstawiciele firmy MLP Group, wyposażeniem magazynów zajmują się z reguły sami najemcy. Niemniej jednak, w przypadku obiektów „szytych na miarę” czyli tzw. BTS, deweloper dopasowuje funkcjonalność obiektów w zależności od oczekiwań najemcy. Do jego potrzeb dopasowywany jest rodzaj posadzki, instalacji, natężenia światła, czy klimatyzacji i wentylacji.

— Za budowę wszystkich trwałych elementów związanych z budynkiem odpowiada deweloper. Dalsze wyposażenie standardowo jest w gestii klientów. Z reguły jego zakup finansowany jest w formie leasingu lub gotówką — mówi Agnieszka Góźdź, dyrektor działu sprzedaży w MLP Group.

Michał Samborski dodaje, że czasem deweloper bierze na siebie instalacje związane z wyposażeniem najemcy, jeżeli poszczególne warunki przechowywania lub pracy wymagają takich rozwiązań, na przykład gdy najemca montuje antresolę wewnątrz obiektu, na której składowane są artykuły wymagające dodatkowej ochrony pożarowej.

— Wówczas, instalacje związane z tymi antresolami np. instalacje tryskaczowe, wentylacji, oddymiania, odpowietrzania czy też instalacje hydrantowe są wykonywane przez dewelopera. W przypadku dużych umów najmu lub najmu długoterminowego zdarzają się jednostkowe sytuacje, że deweloper częściowo lub całkowicie partycypuje w kosztach wyposażenia magazynu, co również może być formą zachęty — tłumaczy Michał Samborski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Automatyzacja podnosi wydajność usługi