Autosan ogłasza upadłość

MAG
20-09-2013, 10:42

Grupa Zasada nie wesprze więcej spółki. Zarząd złożył wniosek o upadłość likwidacyjną, ale liczy, że fabryka przetrwa.

Ten rok miał być dla Autosana przełomowy, ale nie był. Spółka Sobiesław Zasada, główny udziałowiec, nie zamierza więcej zapewniać kapitału, o czym rada nadzorcza poinformowała zarząd w tym miesiącu.

Franciszek Gaik, fot. Marek Wiśniewski
Zobacz więcej

Franciszek Gaik, fot. Marek Wiśniewski

- Złożyliśmy wniosek o upadłość. Zarząd wyczerpał możliwości prowadzenia dalszej działalności – mówi Franciszek Gaik, prezes spółki.

- Wniosek obejmuje likwidację majątku – usłyszeliśmy w sądzie rejonowym w Krośnie.

Sąd ma miesiąc na podjęcie decyzji, czy są przesłanki do ogłoszenia upadłości i powołania syndyka. Pracownicy do odwołania mają nie przychodzić do pracy.
- Zrestrukturyzowaliśmy spółkę i jest dziś dobrze poukładana. Czy to koniec fabryki? Nie. Powinna się odrodzić. Trzeba szukać inwestora – uważa Franciszek Gaik.
Rynek autobusów nie zanotował w tym roku wzrostów. W Polsce zamówiono 500 autobusów miejskich. Najwięcej dostarczył Solaris – 285, czyli 56 proc., na kolejnych miejscach są Mercedes (20 proc.) i Solbus (9 proc.). Autosan z 30 pojazdami miał 7 proc. rynku. Firmy ratuje eksport, ale niestety Autosan nie zarobił na tym dużo. Z analizy JMK wynika, że w pierwszym półroczu wyprodukowano w Polsce 1496 autobusów. Najwięcej MAN (657), Solaris (363) i Volvo (360). Autosan z 36 autobusami zajął piąte miejsce, po Scanii (41).

Autosan działa od 183 lat. Kiedyś był to największy producent tramwajów, a w latach świetności z zakładu, w którym pracowało 8 tys. osób, wyjeżdżało 4,5 tys. autobusów rocznie. Po trwającej od kilku lat restrukturyzacji dziś spółka zatrudnia 450 osób. Z ostatniego dostępnego w KRS raportu za 2011 r. wynika, że spółka miała 105,1 mln zł przychodów, 14,2 mln zł straty netto i 22 mln zł kapitału własnego. W 2012 r. liczyła na poprawę sytuacji, bo miała dwa duże kontrakty z zarządami transportu miejskiego w Lublinie i Rzeszowie.

Autosan nie dostarczył pojazdów do Lublina na czas i dostał 1,3 mln zł kary. W tym roku wyprodukował przed czasem 20 autobusów dla Rzeszowa, ale z kolei miasto  nie spieszyło się z odbiorem i producent utracił w pierwszym kwartale płynność finansową. Spóźniał się z wypłatą wynagrodzeń. Przed wakacjami spółka Sobiesław Zasada S.A. wsparła Autosan. Teraz powiedziała dość.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Motoryzacja / Autosan ogłasza upadłość