Autostrada zasili budżet 10,5 mld zł

DI
opublikowano: 30-11-2011, 00:00

A2 Konin — Świecko da pracę 22 tys. osób z Wielkopolski i rolniczych terenów Lubuskiego.

Budowa autostrad to konieczność zaciągania kredytów, których gwarantowanie obciąża budżet państwa. Skarbowe poręczenia to jednak tylko księgowy zapis, bo firmy budujące szybkie trasy skrupulatnie spłacają kredyty, natomiast korzyści państwa i samorządów z funkcjonowania autostrad nie są papierowe, lecz realne. Przykładem jest Autostrada Wielkopolska (AWSA), która zbudowała odcinek A2 Konin — Nowy Tomyśl i właśnie oddaje do ruchu kolejny — do Świecka. To w sumie 250 km trasy, za który AWSA i związane z nią spółki zapłacą skarbowi państwa ponad 10 mld zł opłat dzierżawnych i podatkowych. Tyle zyska budżet przez 40 lat trwania koncesji, czyli do 2037 r.

Tysiące etatów

Dzięki autostradzie zyskają też firmy działające w Polsce i regionie, a także samorządy — głównie z Wielkopolski i Lubuskiego.

— Zbudowanie autostrady do granicy z Niemcami ułatwi wymianę handlową oraz ruch osobowy między Polską a Unią Europejską. Autostrada A2 przyczyni się także do rozwoju turystyki oraz wymiany gospodarczej gmin i powiatów sąsiadujących bezpośrednio z autostradą — uważa Andrzej Patalas, prezes AWSA. Korzyści, jakie niesie dla regionu funkcjonowanie autostrady, zbadał zespół prof. dr. hab. Marka Rekowskiego z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Profesor wyliczył, że średnio na 1 km autostrady przypada ponad 88 miejsc pracy, które tworzą firmy powstałe dzięki budowie infrastruktury drogowej. W efekcie dzięki funkcjonowaniu150-kilometrowego odcinka Konin — Nowy Tomyśl w regionie powstało 13 tys. etatów, a oddanie do ruchu trasy do Świecka oznacza kolejnych 9 tys. miejsc pracy. W sumie więc dzięki A2 pracę znajdzie aż 22 tys. osób. Autostrada ściąga do regionu kolejne inwestycje. Na podstawie badań w gminach położonych w pobliżu A2 stwierdzono, że w niemal 67 proc. gmin po zbudowaniu trasy Konin — Nowy Tomyśl liczba nowych przedsiębiorstw wzrosła. Naukowcy z Poznania oszacowali, że dzięki wpływom podatkowym grupy AWSA i korzyściom ekonomicznym generowanym przez przedsiębiorców, którzy ulokowali swoje biznesy w pobliżu autostrady, region wielkopolski tylko w ubiegłym roku zarobił 1,28 mld zł.

Bezpieczniej i oszczędniej

A2 poprawia też znacznie rodzime statystyki dotyczące bezpieczeństwa. Według Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, budowa 1 tys. km autostrad zmniejsza liczbę zabitych na drogach o 200 osób i rannych o 1,3 tys. Dzięki A2 już rocznie ginie 30 osób mniej. Przedwczesna śmierć osoby ginącej w wypadku to prawie 1,5 mln zł strat dla gospodarki.

40 lat Czyli do 2037 roku koncesjonariusz będzie odprowadzał opłaty dzierżawne i podatki do skarbu państwa.

1,28 mld zł Tylko w ubiegłym roku zarobił region wielkopolski z tytułu sąsiadowania z autostradą.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane