Azjatyckie powody umocnienia złotego

Marcin Kiepas
opublikowano: 01-09-2010, 13:38

Pod znakiem wyraźnego umocnienia złotego upływają środowe notowania na rynku walutowym. Większa w tym zasługa poprawy nastrojów na rynkach finansowych oraz umocnienia euro w relacji do dolara, niż doskonałych danych z polskiej gospodarki.

O godzinie 13:11 kurs USD/PLN testował poziom 3,1104 zł, spadając o 4,6 gr w stosunku do wczorajszego zamknięcia. Znacznie mniejszy spadek, bo o 1,9 gr do 3,9840 zł, notowała w tym samym czasie para EUR/PLN. Umocnienie złotego to w głównej mierze efekt poprawy nastrojów na rynkach finansowych, będący pochodną dobrych danych makroekonomicznych, jakie w nocy napłynęły z Australii i Chin.
W II kwartale 2010 roku australijska gospodarka rozwijała się tempie 1,2% K/K, wobec 0,7% w pierwszych trzech miesiącach roku i wobec 0,9% prognozowanych przez rynek. To najszybsze kwartalne tempo wzrostu od trzech lat. Równie pozytywnym impulsem było, sygnalizowane przez indeksy PMI, ożywienie w chińskim przemyśle.

W te popytowe impulsy, zwiększając apetyty na ryzyko, wpisało się także zdecydowane umocnienie euro do dolara, dając kolejny pretekst do kupna złotego. Takim impulsem są też, opublikowane dziś rano, doskonałe dane o sytuacji w polskim przemyśle. Przynajmniej teoretycznie. W sierpniu indeks PMI wspiął się do 53,8 z 52,1 miesiąc wcześniej, testując najwyższe poziomy od 37 miesięcy i zapowiadając wzrost produkcji przemysłowej w sierpniu o około 14% R/R. Mając jednak na uwadze, jak w poniedziałek zostały chłodno przyjęte, równie dobre dane o polskim PKB w II kwartale (3,5% R/R), trudno odnieść wrażenie, że dzisiejszy raport został zauważony tylko dlatego, że wpisywał się w dominującą na rynku tendencję.
Obserwowana dziś wyraźna poprawa nastrojów na rynkach finansowych sprawia, że ewentualne słabe dane makroekonomiczne ze Stanów Zjednoczonych (raport ADP, indeks ISM, wydatki na inwestycje budowlane), mogą w dużym stopniu zostać zignorowane. Zbliżone do prognoz lub lepsze od nich dane, staną się natomiast kolejnym popytowym impulsem. Dlatego nie jest wykluczone, że zloty jeszcze zdoła się dziś umocnić.

Marcin Kiepas
marcin.kiepas@xtb.pl
X-Trade Brokers DM S.A.
 

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Kiepas

Polecane